پایگاه خبری تئاتر: سومین نشست تخصصی انجمن تئاتر کودک و نوجوان با موضوع روانشناسی کودک و با سخنرانی دکتر نوئین از ساعت 16 تا 18 در هنرسرای خورشید برگزار شد.
در این نشست، نوئین که پایاننامه فوق لیسانس و دکترایشان در خصوص تئاتردرمانی بوده است درباره روانشناسی تحولی، نظریات روانشناسانی مانند پیاژه، اقتضاعات سنین کودکی و نوجوانی و توانایی تئاتر و به طور کلی، هنر برای پاسخگویی به نیازها و سوالهای سنین کودکی صحبت کرد.
این دانشجوی فوق دکترای روانشناسی، با اشاره به موضوع بحث جلسه گفت: «مبنای روانشناسی رشد بر این اساس که ببینیم وقتی جنینی به وجود میآید از آن زمان تا وقتی به سن پیری میرسد چه تحولاتی را سپری میکند. امروزه از این شاخه به عنوان روانشناسی تحولی یاد میشود. منظور این است که فرد در هر سنی با چه تحولاتی رو به رو میشود. من دو مقطع را انتخاب کردهام؛ بحث کودکی و نوجوانی».
نوئین که پروژههای مختلفی در حیطه هنردرمانی انجام داده از سه مفهوم «شناخت، اخلاقیات و تعاملات بین فردی» به عنوان سه منظر روانشناسی که پیاژه تعریف کرده است نام برد و سعی کرد با توجه به ویژگیهای رفتاری و روحی افراد در سنین کودکی و نوجوانی به این سوال پاسخ بدهد که: «چگونه میتوان تئاترهایی مناسب کودکان خلق کرد؟»
به گفته نوئین، بعد از فروید که در نظریهاش گفته بود فقط 5 سال ابتدایی تولد مهم است و بعد از آن هیچ کاری نمیتوان در راستای تغییر انجام داد، پیاژه برای اولین بار اهمیت کودک را مطرح کرد.
او سپس مراحل رشد را از نظر پیاژه به این صورت تعریف کرد: «حرکتی (از تولد تا 18 ماهگی)، پیشعملیاتی (18 ماهگی تا 7 سالگی)، عملیات عینی (7 تا 12 سالگی)، عملیات صوری (12 سالگی به بعد)»
نوئین در این مرحله از مخاطبان پرسید: «برای کودکان تا 18 ماهگی چه چیزی میتوان خلق کرد؟ آیا تا به حال نمایشی خلق شده که به این سن کودک توجه داشته باشد؟» و در جواب پاسخهای آنان تاکید کرد: «در این سن محیط برای کودک باید غنی باشد».
این روانشناس در ادامه جلسه به ویژگیهای چهار دوره زندگی کودک اشاره و توصیهها و راه حلهایی برای رفتار با کودکان در سنین مختلف ارائه کرد.
در انتهای نشست، نوئین در چهار سرفصل «تعریف، ویژگیها، تعارضها و راهکارها» به صحبت درباره دوره نوجوانی پرداخت و گفت: «نوجوانی یعنی شروع دروه مخالفتها. به عبارتی، کودک از این به بعد در پی شخصیت مستقل خود میگردد. هویت برای او مساله اساسی میشود و والدین و اطرافیان نباید مخالفتهای نوجوان را صرفاً با مخالفت پاسخ بگویند. چه والدین هستید چه کارگردان تئاتر، باید توجه کنید که این ما هستیم که باید وارد دنیای نوجوان بشویم و درکش کنیم. نباید از او انتظار اطاعت کودکانه داشته باشیم».
در ادامه جلسه چند نفر از کارگردانان و فعالان تئاتر استان، تجارب تئاتری خودشان با کودکان و والدین را مطرح کردند و نوئین به آنها پاسخ گفت.
گفتنی است پنجشنبه 10 مرداد ماه، سومین برنامه از سلسله نشستهای انجمن تخصصی تئاتر کودک که قرار بود با حضور حسین فدایی حسین برگزار شود، با حضور دکتر نوئین و با موضوع روانشناسی کودک و نوجوان با همکاری انجمن تئاتر کودک و هنرسرای خورشید برگزار شد. فعالان تئاتر بعد از شرکت در این نشستها گواهینامه دریافت خواهند کرد اما شرکت برای عموم آزاد است.