داور بخش نمایشنامه ‌های تالیفی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی با اشاره به فقدان تنوع در متون ایرانی، پیشنهاد داد در این رویداد هنری برای نمایشنامه نویسان جوان بورس‌های تشویقی تدارک دیده شود.

 

پایگاه خبری تئاتر: ابراهیم پشت‌کوهی داور مرحله نخست بخش نمایشنامه های تالیفی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی  با اشاره‌ به ۴۸۷ نمایشنامه‌ای که در مرحله نخست بخش نمایشنامه‌های تالیفی منتشرشده خوانده است، گفت: من در کنار دیگر داوران این بخش در حین خواندن این متون بیش از پیش متوجه مساله‌ای شدیم که در نمایشنامه‌نویسی فارسی ما وجود دارد که آن هم فقدان تنوع است. البته ما تلاش کردیم در ۳۰ اثری که نامشان برای ورود به مرحله نهایی بخش نمایشنامه‌های تالیفی اعلام شد، ایده‌آل‌های خود را نشان دهیم.

وی در مورد اهمیت برگزاری جایزه‌ای برای ادبیات نمایشی تصریح کرد: این اتفاق باید جایگاه واقعی‌اش را در میان اهالی تئاتر پیدا کند که یکی از کارهایی که برای افزایش این اهمیت می‌توان کرد این است که علاوه بر حفظ جایزه نقدی، بورس‌هایی تشویقی برای نمایشنامه‌نویسان جوان تعریف شود. به عنوان مثال پنج استعداد درخشان هر دوره بورسیه شوند و در داخل یا خارج از کشور در شرایط و فضایی خاص برای نوشتن قرار بگیرند و بعد از آن برایشان امکان اجرای متنی که نوشته‌اند، فراهم شود که همین اتفاق می‌تواند این جایزه را در خانواده تئاتر با اهمیت کند. تامین مالی در کنار فراهم کردن فضایی برای نگارش متن و به وجود آوردن امکان اجرا می‌تواند این جایزه را مهم جلوه دهد.

این نویسنده تئاتر در پایان با تاکید بر اهمیت تامین مالی نمایشنامه‌نویسان گفت: یک نمایشنامه‌نویس برای دوری از شتاب‌زدگی و برای این که بتواند به عنوان مثال ۶ ماه از وقتش را صرف نوشتن یک متن کند، نیازمند تامین مالی است و باید شرایطی به وجود آورد که با ورود بخش خصوصی به جایزه ادبیات نمایشی بتوان جوایز برگزیدگان را تامین کرد.

ابراهیم پشت‌کوهی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که در این دوره از انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی یکی از داوران مرحله نخست بخش نمایشنامه‌های تالیفی است در کنار روزبه حسینی و صحرا رمضانیان از میان ۴۸۷ نمایشنامه ارسالی ناشران و نمایشنامه‌نویسان به دبیرخانه، ۳۰ نمایشنامه را راهی مرحله نهایی بخش نمایشنامه‌های تالیفی کردند.

هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران به دبیری بهزاد صدیقی در تهران برگزار می شود.







صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater