محمد علی نجفی شهردار تهران در پیامی به مناسبت برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر، پیوند روح زندگی و انسان را با بهره گیری از ابزار هنر رسالت سنگین این جشنواره که بزرگترین رویداد تاتری شهرداری تهران به شمار می رود دانست.

 

پایگاه خبری تئاتر: در این پیام آمده است: شهرها در گذر زمان، چهره عوض مي‌كنند؛ بناهاي فرسوده فرو مي‌ريزند و بناهاي نو به جاي آنها مي‌نشينند،  گذرگاهي كم‌رهگذر بدل به بزرگراهي پرتردد مي‌شود، كاربري بسياري از فضاها تغيير مي‌يابد و  مدام بر تعداد مراكز تجاري، فرهنگي و تفريحي افزوده مي‌شود. اما اينها همه روبناي شهر است و در لايه‌هاي زيرين آن، متن مهم هميشگي یعنی "زندگي"‌ جاری است. اساساً "زندگي" و "انسان‌ها" هستند كه به شهرها هويت و معنا مي‌دهند وگرنه شهر، بدون ساكنان و حاضرانش، مفهوم خود را از دست مي‌دهد. در واقع، شهر موجودي زنده است كه ساختمان‌ها و بناها كالبد آن را شكل مي‌دهد و آدميان و زندگي‌هایشان، روحي است كه در اين كالبد دميده مي‌شود. حال، آن‌گاه كه سخن از شهرهاي كلان به ميان مي‌آيد، اين موجود زنده، شكلي پيچيده‌تر به خود مي‌گيرد و تحلیل آن دشواري‌هاي بيشتري دارد. با اين همه، ما ایرانیان اين سعادت و فرصت را داريم كه از دو سرچشمه‌ي جوشان بنوشيم و مسیر زندگاني، حتي در شهري به وسعت "تهران" را، بر خود هموار سازيم: رهنمودهاي بي‌بديل اسلامي و فرهنگ و هنر غني ايراني.

و اين دو چراغ روشن، همواره پيش روي ما هستند و به ترسيم مسير زيستن ما مي‌پردازند. اما همان طوركه شهرهای بزرگ، خاصه "تهران" با سرعتي غريب چهره عوض مي‌كنند، آدميان ساكن آنها نيز، فرصتي محدود براي زيستن در اين فضاها دارند و در گذر زمان، جاي خود را به نسل‌هاي بعد و بعدتر مي‌دهند. در اين ميان، آنچه از آنان به جاي مي‌ماند و به آيندگان منتقل مي‌شود، سبك زيستي و نحوه مواجهه‌اي است كه با اخلاق و زندگی شهروندي داشته‌اند. هر چه اين اخلاق و سبك زندگي از صافي هنر گذشته‌ باشد، زيباتر مي‌شود و ماندگاري بيشتري خواهد يافت. همين جاست كه هنر نه به عنوان ابزاري تبليغاتي، بلكه به عنوان وديعه‌اي آسماني در دست انسان رخ عیان می‌کند تا هويت انسان شهرنشين امروز و اخلاقيات ارزنده‌اي را كه بايسته‌ي اوست، برايش ترسيم كند و براي آيندگان نيز به يادگار بگذارد.

نياز به تكرار نيست كه در ميان هنرها، "نمايش" از ارج و قربي بسيار والا برخوردار است؛ چرا كه از يك سو پيوندي عميق با زندگي دارد و از سويي ديگر، همواره حامل پيام‌هايي روشن و تاثیرگذار بوده است. از همين روست كه "جشنواره‌ي تئاتر شهر" به عنوان جشنواره تخصصی تئاتر در "شهرداری تهران"، رسالتي سنگین بر دوش خود دارد و بايد ميان روح شهر و هنر نمايش، پيوندي مستحكم‌تر برقرار كند و اكنون نیز که در ششمين گام خود، به نیکی "تكريم زندگي" را به عنوان شعار و پيام خود برگزيده، رسالت مهم‌تری را بر عهده دارد. در خاتمه این مجال، از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و از هنرمندانی که با ششمین جشنواره تئاتر شهر همراه و همدل شدند صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم و توفیق بیشتر آن‌ها را خواهانم. محمدعلی نجفی.شهردار تهران









صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater