مدير بخش تئاتر خياباني سي و دومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از اجراي تئاتر در دوران برگزاري جشنواره در زندان‌هاي كشور خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر:  شهرام نوشير ضمن اعلام اين خبر گفت: ما امسال در بخش ويژه تئاتر خياباني، دو نمايش داريم كه به دليل نوع ارائه اثر ويژه هستند و يكي از آن‌ها در زندان‌ها اجرا مي‌شود و به اين طريق امسال زندان‌ها هم در دوران برگزاري جشنواره تئاتر فجر به فضاهايي كه براي اجراي تئاتر در نظر گرفتيم، اضافه شدند.

وي در خصوص چگونگي انتخاب آثار و توجه به كيفيت نمايش‌هاي متقاضي حضور در بخش تئاتر خياباني فجر توضيح داد: براي امسال چشم‌انداز بسيار خوبي مدنظر قرار گرفته بود كه خوشبختانه همين چشم‌انداز به تحقق پيوست. همه كارها در سراسر كشور با يك نوع نگاه داوري شدند. تا تيرماه امسال 220 اثر به دست ما رسيد كه توسط مهدي حامد سقاييان، محمدحسين ناصربخت و بنده خوانش شدند و از اين تعداد، 33 اثر به مرحله دوم رسيدند و در مرحله نهايي با حضور داوران اين بخش شامل شيرين بزرگمهر، قطب‌الدين صادقي و بنده، هشت اثر به صورت مستقيم و دو اثر به شكل مشروط انتخاب شدند.

نوشير در ادامه گفت: قرار بر اين بود كه كارها در تهران به صورت زنده داوري شوند و از شركت‌كنندگان شهرستاني آثارشان را به صورت تصويري و روي سي‌دي دريافت كنيم. اما پس از مشورت با هيات داوري به اين نتيجه رسيديم كه در اين شرايط عدالت رعايت نمي‌شود و يا بايد همه آثار را به صورت زنده ببينيم يا همه آن‌ها را به صورت تصويري داوري كنيم. در نهايت با درنظر گرفتن شرايط مختلف تصميم گرفتيم همه آثار شركت‌كننده از تهران و شهرستان‌ها آثار خود را به صورت سي‌دي به دبيرخانه بفرستند.

وي در پايان درباره بخش مهمان توضيح داد: در بخش ميهمان، برگزيده جشنواره‌هاي مختلفي همچون جشنواره تئاتر خياباني مريوان، جشنواره تئاتر خليج فارس، سازمان زندان‌هاي كشور و غيره به دبيرخانه معرفي شدند كه البته تعداد آثار بسيار زياد بود و ما فقط مي‌توانستيم 15 اثر را در اين بخش بپذيريم. به همين دليل معياري براي انتخاب قرار داديم و به سراغ آثاري رفتيم كه به عنوان برگزيده امتياز بالاتري داشتند. به اين معنا كه اثر پذيرفته شده موفق به دريافت جايزه در بخش‌هاي مختلفي همچون بازيگري، طرح و ايده و غيره هم شده باشد و با اين معيار 15 كار را پذيرش كرديم.