حسین طاهری مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی در شرایطی این اداره را تحویل گرفته که مسائل مهمی را پیش رو دارد.

پایگاه خبری تئاتر:  ورود حسین طاهری به اداره کل هنرهای نمایشی اتفاق غیر منتظره‌ای نبود، نام او از مدتها قبل نقل محافل تئاتری بود اما کمتر کسی انتظار داشت حکم رسمی این مدیر در آستانه آغاز به کار جشنواره تئاتر فجر صادر شود.

روزهای 16 و 17 دی ماه آبستن اتفاق‌های بزرگ در تئاتر شد، ابتدا اسماعیل عالی‌زاد از دبیری جشنواره‌ی تئاتر فجر کنار گذشته شد و پس از آن در شرایطی که کمتر انتظار می‌رفت، حکم مدیریتی حسین طاهری اعلام شد.

هنوز چند ساعتی نگذشته بود که حکم رسمی دبیری جشنواره تئاتر فجر برای قادر آشنا مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی صادر شد.

البته یک روز قبل ، آشنا هرچند به طور رسمی تایید نکرد که دبیر جشنواره تئاتر فجر شده اما تئاتری‌ها خیلی زود فهمیده بودند که حضور او در مسند اجرایی به معنای دبیری جشنواره است و اسماعیل عالی‌زاد دیگر در این جشنواره تصمیم گیرنده نخواهد بود.

حسین طاهری در چنین شرایطی بر صندلی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی نشست، ظاهرا مهمترین چالشی که این مدیر هنری پیش رو دارد، جشنواره‌ای است که با حرف و حدیث‌هایی همراه است.

وضعیت تئاتر شهر نیز دیگر چالش مهم طاهری است. این مجموعه که این روزها درگیر تعمیرات است، باید خود را برای میزبانی جشنواره تئاتر فجر آماده کند. در چند روز اخیر محیط پیرامون تئاتر شهر سروشکل آبرومندی پیدا کرده است اما درون مجموعه در حال تعمیرات است تا آن‌گونه که مدیران وعده داده‌اند، تغییرات جزئی همچون تعمیر درهای ورودی، احیای اتاق‌های گریم، به‌سازی و تعمیر سرویس‌های بهداشتی و... انجام شود.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چون بعد از جشنواره تئاتر فجر، تعمیرات زیربنایی تئاتر شهر در دستور کار است و مدیر اداره کل هنرهای نمایشی باید هم بتواند بودجه‌ای را که تخصیص داده شده، دریافت کند و هم رایزنی‌هایی را با نهادهایی مانند شهرداری تهران و دفتر طرح‌های عمرانی وزارتخانه انجام دهد.

با توجه به شرایطی که در چند سال گذشته بر تئاتر حاکم بوده و با در نظر گرفتن حجم بالای انتقادات و اعتراضات هنرمندان این رشته درباره عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی و شورای حمایت از آثار، مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی باید در اولین فرصت فکری به حال این دو بخش بکند، در حال حاضر پروسه گرفتن نوبت اجرای عمومی برای هنرمندان تئاتر طولانی و دشوار است و این نکته‌ای است که قادر آشنا مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی هم به آن باور داشت.

وضعیت مبهم اداره تئاتر دیگر چالش پیش روی حسین طاهری است. این ساختمان که هنوز هم اصلی‌ترین مکان تمرین گروه‌های نمایشی است مدتی است که راکد مانده است. قرار بود اداره تئاتر نوسازی شود و بودجه‌ای هم برای آن تصویب شد اما در دوره گذشته اعلام شد سند آن ایراداتی دارد و همین مساله سبب شد حمید شاه آبادی معاون پیشن امور هنری در واپسین روزهای حضورش در این مسند وعده دهد که اداره تئاتر تعمیر و به‌سازی می‌شود اما امکان بازسازی آن وجود ندارد.

علی مرادخانی معاون هنری جدید هم چندی پیش در بازدید از این اداره تاکید کرد که این ساختمان نوسازی می‌شود و حالا هنرمندان تئاتر منتظر هستند که این وعده زودتر عملی شود.

در حال حاضر هنرمندان تئاتر ناچار هستند در ساختمانی استیجاری که مناسب تمرین گروه‌های نمایشی نیست، آثارشان را آماده کنند.

معضل کمبود بودجه و اعتبارات هم که در همه بخش‌ها دردی مشترک است و به همین دلیل خیلی بر آن تمرکز نمی‌کنیم.

اینها بخشی از مهمترین چالش‌هایی است که حسین طاهری با آن دست به گریبان است،چالش‌هایی که نیازمند اقدامات فوری است.

طبیعتا کسی از این مدیر انتظار ندارد که به سرعت برای مسایلی مانند کوتاه کردن دست نهادهای غیر مرتبط از سانسور تئاتر، به سامان کردن تئاتر خصوصی که در این سال‌ها که به شکلی من درآوردی رایج شده، گفتگوی دوباره با تالار مولوی برای امضای تفاهم نامه جدید، تعیین تکلیف دفاتر زیر مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی، فعال کردن سالن‌های غیر فعال، سر و سامان دادن به تئاتر اجتماعی و حل مسایل نمایش‌نامه‌نویسان و هزاران مساله دیگر فکری بکند.