مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره مرحوم رکن الدین خسروی، پیشکسوت تئاتر گفت: روزهایی را به خاطر می آورم که از خوزستان به تهران آمده و پای درس استاد می نشستیم و او هم با ریزبینی، دقت و حوصله برای ما وقت می گذاشت

 

پایگاه خبری تئاتر: مراسم گرامیداشت زنده یاد رکن الدین خسروی، شب گذشته 5 اسفند ماه با حضور دوستداران و علاقه مندان وی، شاگردان و اساتید و کارگردان ها و بازیگران تئاتر و سیمین خسروی همسر زنده یاد خسروی در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مسعود دلخواه که مجری گری این مراسم را بر عهده داشت، طی سخنانی عنوان کرد: همسر مرحوم خسروی از انگلستان برای حضور در این مراسم حضور یافتند. زنده یاد خسروی کارگردانی و اساس کار نمایش را درست یاد گرفتند و به حق شاگردان خوبی پرورش دادند.

وی در ادامه افزود: امیدوار هستیم که این آموزه ها برای نسل های آتی هم باقی بماند من اعلام می کنم که بین ما کسانی هستند که از او خاطرات زیادی دارند.

در ادامه ایرج راد نیز در سخنانش با اشاره به اینکه مرحوم خسروی هیچگاه نقاب به چهره نداشتند، گفت: ایشان همواره خلوص نیت داشته و گشاده رو بودند و با پشتکار در عرصه تئاتر کشور فعالیت کردند خیلی از بزرگان تئاتر امروز ما وامدار او هستند.

وی با بیان اینکه تمرینات او با شاگردان و بازیگرانش فراموش نشدنی بود، گفت: همه کسانی که با او کار کرده اند می دانند که چقدر تئاتر برایش جدی بود و خطاها را به سختی می بخشید.تئاتر برای او همه چیز و عشق و زندگی بود و جایگاه والایی داشت.

راد همچنین افزود که شب گذشته با استاد علی نصیریان تماس داشته و قرار بوده او هم به این مراسم برسد ولی به دلیل کسالت همسرش نتوانسته در این مراسم  حضور پیدا کند، یادآور شد: کسانی که برای حمل پیکر رکن الدین خسروی زحماتی تقبل کردند چه در زمینه هواپیمایی و چه سفارت و مسائل دیگر، تشکر میکنیم.

در ادامه مراسم کلیپی پخش شده و سپس از سوی فرزانه نشاط خواه دیگر مجری برنامه شعری از میمنت میرصادقی خوانده شد.

همچنین اجرای کنسرت زنده توسط ابراهیم اثباتی عضو انجمن موسیقیدان های خانه‌ تئاتر نیز صورت گرفت.

دلخواه در ادامه نیز عنوان کرد امروز سی و هشتمین سالگرد درگذشت پرویز فنی زاده نیز هست. در ادامه از دنیا فنی زاده دختر زنده یاد فنی زاده یاد شد.

*

در بخش بعدی مراسم سیمین خسروی همسر مرحوم خسروی در سخنانی عنوان کرد: این صحنه خاطرات نیم قرن پیش ضلع جنوبی پارک شهر ـ خیابان بهشت را برایم زنده کرد که برایم بهشت خاطره هاست. تئاتر 25 شهریور یا سنگلج امروز. بی تردید تئاتر سنگلج شاهد و یادآور بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران است. به خاطر دارم طبق برنامه ریزی متولیان تئاتر آن زمان این سالن برای اجرای نمایش های ایرانی در نظر گرفته شده بود.

وی در ادامه افزود: از پشت شیشه ها لبخند باشکوه آقای هیل نوشته اکبر رادی که خسروی ارادت خاصی به او داشت را می بینم. اجراهای درخشانی از خسروی را روی همین صحنه شاهد بودیم، این صحنه یادآوری بازی های به یاد ماندنی جمیله شیخی، جمشید لایق، پدیده صابری و جعفر رادی است. گرچه این هنرمندان دیگر حضور فیزیکی ندارند اما یادشان همیشه در تئاتر زنده خواهد بود.

خسروی اظهار داشت: ایرج راد، اکبر زنجانپور، محمدعلی کشاورز، آهو خردمند، عنایت بخشی، سهراب سلیمی و ... نیز بر این صحنه بودند.به باور خسروی برای داشتن تئاتری پویا ضمن آموزش باید به جوانان اعتماد کرد و فرصت کار کردن به آنها داد.

وی با بیان اینکه به اعتقاد خسروی نسل جوان با استفاده از تجربیات و دانش پیشکسوتان همراه با آموزش های لازم است که می تواند تئاتر ما را تداوم بخشد، افزود: ویژگی دیگر خسروی که کمتر بدان پرداخته شده احترام به تماشاگر ، ارزش و اهمیت آن در تئاتر است. 

وی در پایان با خواندن مقاله ای از خسروی نگاه او را به تئاتر توصیف کرد.

در ادامه بخشی از نمایشنامه دشمن مردم که توسط خسروی اجرا شده بود خوانش شد و سپس فیلم مستندی از زندگی رکن الدین خسروی پخش شد.

طاهریان، یکی از دوستداران مرحوم خسروی شعری را درباره او سروده و پیش از خواندن آن، عنوان کرد: من کارم بیشتر روزنامه نگاری است اما به عنوان یک تماشاگر در مراسم تشیع او شنیدم که یکی از مردم گفت تئاتر ما برای یک دانشگاه بود اما برای من بیننده هم یک دانشگاه بود.او را شاید بتوان بنیانگذار تئاتر تجربی در ایران دانست و این دیدگاه من است.

*

در ادامه قطب الدین صادقی نیز طی سخنانی عنوان کرد: من ندیدم مرحوم خسروی کار سفارشی و تجاری بکند او معلم بسیار خوبی هم بود و من به همکاری او افتخار میکنم چرا که هم وقت می گذاشت و بسیار زحمت می کشید و ذهن پویایی هم داشت.

وی در ادامه گفت: من تقریبا همه کارهای مرحوم خسروی را از ابتدا دیدم و او در استخراج زیباشناسی مبتنی بر ذهن جوان و شاداب بچه ها استاد بود. از این منظر مرحوم خسروی کم نظیر بود و نکته سوم نیز این بود که او تعلق خاطرش به تئاتر حرفه ای بود و خیلی زحمت کشید.

در پایان مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز عنوان کرد: قطعا رکن الدین خسروی نیازی به این تعاریف ندارند اما بی شک جامعه هنری و نهاد اجتماعی و جوانان هنرمند ما نیاز دارند که با شخصیت، جایگاه و منش این استاد بزرگ هرچه بیشتر آشنا شوند اگر تئاتر ما نکات مثبتی دارد و در جاهایی بالند شده حتما با اتکا به اساتید بزرگی چون خسروی است.

وی در ادامه افزود: من تصور میکنم روزهایی که افتخار داشتم در کلاس او حاضر شوم در همین تالار سنگلج بود ما به عنوان هنرمندان استانی از خوزستان به تهران آمدیم و افتخار داشتیم هفت شبی پای کلاس استاد باشیم.اوهم با حوصله و دقت و ریزبینی وقت می گذاشتند و همه هنرمندان استان ها هم ازاین کلاس استفاده میکردند.

شفیعی اظهار داشت: وقتی خبر درگذشت استاد را شنیدیم بسیار متأثر شده و خاطرم است که ایرج راد با من تماس گرفتند و نگران بودند که آیا میتوان پیکر او را به ایران بازگردانیم یا خیر. باز هم با همت خود او و همسرشان این اتفاق افتاد. من یادی از کمک های علی مرادخانی و آقای وحیدی نژاد و خانه تئاتر و همه دوستدارانشان میکنم.

در پایان نیز گروه موسیقی وصل یار قطعه ای را اجرا کردند.




 

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند

زیر پوست سیاه آدینه

سانسور خودخواسته شخصیت‌ها در اداره تئاتر

بازگشت «مایلند» به صحنه تئاتر

اولین نمایشنامه‌های دوشخصیتی مجموعه «دنیای مدرن تئاتر» عرضه شد

برپایی پنجمین دوره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی

«شیرهای خان بابا سلطنه» در نهمین نشست نقد صحنه بررسی می شود

گل‌بازی در ایرانشهر

اجرای نمایش «سنجاب‌ها» در خانه‌ نمایش‌ دا

«شرقی غمگین» دوباره روی صحنه می رود

اتابک نادری با "دپوتات" در تئاتر شهرزاد

نخستین شماره از نشریه «نمایش عروسکی »منتشر شد

«خدا نگهدار آقا» در تماشاخانه انتظامی به صحنه می رود

در نشست تخصصی تئاتر خصوصی/ تئاتر دولتی چه گذشت؟
 


صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater