حمیدرضا آذرنگ با توجه به حضور حسین طاهری به عنوان مدیرکل جدید هنرهای نمایشی و استعفای محمدرضا الوند از ریاست شورای نظارت و ارزشیابی درباره روندی که باید در مدیریت تئاتر در پیش گرفت، مطالبی را عنوان کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  ذرنگ نمایشنامه نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره روندی که لازم است مدیرکل جدید هنرهای نمایشی درباره شورای نظارت و ارزشیابی و مدیریت حوزه تئاتر مدنظر قرار دهد گفت: ما تئاتری‌ها قواعد و چارچوب‌های موجود در شورای نظارت و ارزشیابی را  بیشتر از مدیران می‌شناسیم و می‌دانیم خطوطی وجود دارد که نباید از آن‌ها عبور کرد. مشکل در شورای نظارت از آن‌جا آغاز می‌شود که افرادی با سلایق شخصی و با ذهنیتی کوتاه تلاش می‌کنند جامعه‌ای بلند مرتبه را به حد و اندازه ذهن کوتاه خود پایین بکشند.

وی یادآور شد: متأسفانه در این سه دهه اساسنامه‌ای برای شورای نظارت و ارزشیابی وجود نداشته است که در آن خطوط رنگی و همچنین خطوط آرامش‌بخش مشخص شوند. به همین دلیل وقتی فرد مجری جریان نظارت و ارزشیابی باشد به صورت شخصی برخورد کرده و این روند ویرانگر می‌شود. بیشترین لطمه به تئاتر و هنر را همین افراد در شورای نظارت به هنرمندان زده و باعث ضرب و جرح برخی هنرمندان شدند که البته از این کار خود لذت هم می‌بردند.

نویسنده نمایشنامه‌های "خیال روی خطوط موازی" و "خنکای ختم خاطره" معتقد است اگر افرادی که در شورای نظارت و ارزشیابی قرار می‌گیرد قصد کمک به هنرمندان را دارند باید به هنرمند آسیب نزده و با او هم‌فکری کنند.

آذرنگ تصریح کرد: کسی که به عنوان رئیس شورای نظارت و ارزشیابی انتخاب می‌شود نباید نگران میز مدیریت بوده و جامعه هنری را فدا کند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هر دوره مدیریتی فقط به حضور همان مدیر مربوط می‌شود و سیاست‌ها تداوم ندارند و با تغییر مدیران دستخوش تغییر می‌شوند، خطاب به مدیرکل جدید هنرهای نمایشی تأکید کرد: آقای حسین طاهری! بچه‌های تئاتر نیاز به آرامش دارند و اگر امنیت روحی و اقتصادی تئاتری‌ها تأمین نشود، فرهنگ ملت آسیب می‌بیند. هیچ گاه مسئولان آسیب‌شناسی مناسبی در این خصوص نداشتند که چرا فرهنگ ما به این روز افتاده است که اگر چنین اقدامی را می‌کردند متوجه می‌شدند که با هنر چگونه برخورد کرده‌اند.

این هنرمند شناخته‌شده عرصه تئاتر متذکر شد: در خانه ما آدم‌هایی حضور پیدا می‌کنند که با زوایا و ابعاد این خانه غریبه‌اند. همین افراد و مدیران ناآشنا ذره ذره هنرمندان تئاتر را تحقیر کرده‌اند و هیچ کس هم پاسخگوی این وضعیت نیست.

آذرنگ ادامه داد: از آقای طاهری و هر فرد دیگری که در مسند مدیریت تئاتر می‌نشیند استدعا دارم آرامش در فضای تئاتر ایران ایجاد شود. آنقدر ما هنرمندان تئاتر را تحقیر کرده‌اند که وقتی مدیری جدید می‌آید گمان می‌کند که ما متکدیانی هستیم که منتظریم فردی ثرومند بیاید و ما فقرا را تحت پوشش خود قرار دهد.

کارگردان نمایش "دو لیتر در دو لیتر صلح" خطاب به هنرمندان تئاتر تأکید کرد: آدم‌ها و افراد را بزرگ نکنیم و از آن‌ها قهرمان نسازیم و قبول کنیم که خودمان باید قهرمان باشیم. باید بدانیم که افرادی به عنوان مدیر برای خدمت به ما آمده‌اند و نباید ما خدمتگزار آن‌ها باشیم. متأسفم که بگویم سال‌های زیادی است که ما هنرمندان تئاتر خدمتگزار مدیران هستیم و با کمری تا شده برای ملاقات وارد دفترشان می‌شویم.

طی چند روز گذشته تغییراتی در اداره‌کل هنرهای نمایشی به وجود آمد که طی آن حسین طاهری به عنوان مدیرکل جدید هنرهای نمایشی انتخاب و معرفی شد و محمدرضا الوند رئیس شورای نظارت و ارزشیابی هم از سمت خود استعفا کرد.