مدیرکل جدید هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه برای پذیرش این مسئولیت احساس تکلیف کرده است، گفت: مهم‌ترین برنامه من تعامل کامل با هنرمندان تئاتر است

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: شهرام کرمی که از مدتی قبل نامش به عنوان یکی از گزینه‌های جانشینی مهدی شفیعی در اداره کل هنرهای نمایشی مطرح می‌شد، حکم مدیریت خود بر تئاتر را گرفت و در گفت‌وگویی با بیان اینکه «وقتی فهمیدم رفتن آقای شفیعی قطعی است پذیرفتم که این مسئولیت دشوار «مدیرکلی هنرهای نمایشی» را قبول کنم» در پاسخ به اینکه فضای کار را با توجه به حمایت زیادی از اهالی تئاتر در سراسر کشور و درخواست ابقای مهدی شفیعی چطور می‌بیند و آیا برایش سخت نبوده در این شرایط قبول مسئولیت کند؟ ضمن اشاره به مشورت با مهدی شفیعی اظهار کرد: در طول پنج سال اخیر شاید دو بار به صورت مشخص به من پیشنهاد شد که مدیر کل هنرهای نمایشی باشم ولی از انجا که خودم را بیشتر نویسنده، کارگردان و هنرمند فعال در این رشته می‌دانم ترجیم می‌دادم در مسئولیت‌های فرعی حضور داشته باشم؛ یعنی یا یک تالار کوچک را مدیریت کنم «تالار هنر» یا دبیر یک جشنواره باشم یا مدیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تا در حوزه کوچکتری فعالیت داشته باشم. درواقع همیشه از اینکه بخواهم وارد این گود شوم اجتناب می‌کردم.

وی گفت: این اجتناب از این جهت بیشتر هم بود که مسئولیت اداره کل هنرهای نمایشی سخت، دشوار و پرمشغله است. ضمن اینکه همیشه به این فکر می‌کردم شاید افرادی هم باشند که از من توانمندتر هستند. بنابراین در هر دو باری که پیشنهاد شد اجتناب داشتم تا اینکه به شرایط جدید رسیدیم و با تغییرات حوزه وزاتخانه، در یک ماه گذشته برای قبول این مسئولیت به من پیشنهاد شد. من ابتدا خودم احساس کردم نباید این مسئولیت را بپذیرم چون اعتقاد دارم آقای شفیعی با صبوری، با حوصله و سلامت نفس‌شان در سالیان گذشته مدیر موفقی بودند و مثل خیلی از مدیران نقاط قوت زیادی دارند و نقاط ضعفی هم در برنامه‌هایشان هست ولی ارزیابی من از ایشان در اداره کل هنرهای نمایشی پر از نقاط قوت و کارهای موثر و اتفاقات خوب است و از همه مهم‌تر تلاش‌ پرمشقت شان برای رشد هنر تئاتر.

کرمی یاداور شد: ضمن اینکه من تا سال گذشته در تیم ایشان بودم و با هم کار می‌کردیم یعنی چه در زمانی که معاون اداره کل بودند و چه زمانی که مدیرکل شدند همکاری داشتیم و من هم مسئولیت تالار هنر را برعهده داشتم و هم دبیری جشنواره تئاتر کودک همدان را ولی به دلیل آنکه پردیس تئاتر تهران را راه‌اندازی کردم مجبور شدم از تالار هنر بروم و بعد مشغله انجا به دلیل انکه خودم هم قصد داشتم از حجم کارهایم کم کنم، باعث شد از دبیری جشنواره کناره‌گیری کنم ضمن اینکه 6 سال هم زمان زیادی شده بود و این دو سال آخر را به خواست ایشان آمدم.

وی گفت: بنابراین وقتی به یقین رسیدم که رفتن آقای شفیعی قطعی است و با خودشان هم صحبت کردم و دیدم تصمیم به ماندن ندارند، سعی کردم به این فکر کنم، علیرغم اینکه موقعیت دشواری است و من از فضای هنری که خواسته خودم هست دور می‌شوم و نیز به دلیل اینکه خواسته برخی هنرمندان و نگرانی‌هایشان را که دیدم احساس تکلیف کردم که شاید در این بار سومی که به من پیشنهاد شده بهتر است که اگر می‌توانم کاری انجام دهم، پیش‌قدم شوم پس اعلام کردم این مسئولیت را می‌پذیرم.

کرمی در ادامه با اشاره به گفت و گویش با مهدی شفیعی بیان کرد: اولین صحبتی که با ایشان درباره این پیشنهاد مطرح کردم این بود که قطعا آن اقدامات موثر سازنده و تیم خوبی را که تشکیل داده حفظ خواهم کرد و ان شاءالله همان کارهای خوبی که ایشان انجام دادند را سعی می‌کنیم ادامه دهیم، چون حالا که ظرفیت و همدلی خوبی در تئاتر ایجاد شده و برای تئاتر گستردگی خوبی به وجود امده است کارهای خوب گذشته را باید ادامه داد و امیدوارم ادامه دهنده همین شرایط و خط سیری باشم که در اداره کل هنرهای نمایشی حاکم شده تا هم رضایت هنرمندان را به دست آوریم و هم یک گام رو به جلو برای ارتقای تئاتر برداریم. 

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه معاون هنری چه نکاتی را مورد تاکید قرار داده تا در این تغییر مدیریتی به آن دست یابد  یا در حوزه تئاتر ایجاد شود؟ اظهار کرد: گفت‌وگویی که من با آقای حسینی درباره خط مشی‌مان داشتم همه مبتنی بر رشد تئاتر بود؛ یعنی اولین نکته ای که به ایشان گفتم این بود که نقاط مثبت شرایط فعلی تئاتر زیاد است، البته یکسری کاستی‌ها هست که می‌شود آن‌ها را ارتقا داد.

او اضافه کرد: تاکید ایشان «مجتبی حسینی» بر تدوین یک برنامه منسجم دراز مدت و کوتاه مدت بود که فقط تلاش نشود وضعیت موجود حفظ شود بلکه طوری برنامه‌ریزی کنیم که در حوزه‌های مختلف نه تنها به رشد تئاتر کمک کنیم‌ بلکه یکسری حرکت‌های اصولی را شکل دهیم. به هر حال تئاتر در چند سال اخیر خیلی رشد داشته و شاهد توسعه بخش خصوصی و ورود تعداد زیادی از علاقه مندان به تئاتر بوده ایم همچنین شاهد گستردگی زیاد تئاتر در شهرستانها هستیم و اینها همه نکاتی بود که درباره آن‌ها صحبت کردیم.

کرمی ادامه داد: ایشان تاکید داشت که با یک برنامه منسجم و چشم‌انداز روشن به هدف‌مان ادامه دهیم و همین نکات مثبت فعلی را گسترش دهیم. البته نگرانی ایشان بیشتر دغدغه‌های هنرمندان بود و باید بپذیریم چند سالی است دغدغه‌های هنرمندان زیاد است و اگر یک ارزیابی از این چند سال انجام دهید می‌بینید که ظرفیت تئاتر افزایش پیدا نکرده ولی دغدغه هنرمندان بسیار زیاد شده است و باید تعادلی در این باره ایجاد شود. ما صحبت کردیم که چطور می‌شود فضای تئاتر را به سمت ارتقا در فضایی مثبت و موثر تغییر دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین نکته ای که خود من از این پس بر آن تاکید دارم و به عنوان مهم‌ترین رویکرد من خواهد بود، تعامل کامل با خود هنرمندان است. من این دیدگاه را دارم که با تمام هنرمندان چه آن‌هایی که در صنف‌های مختلف هستند و چه آن‌هایی که خارج از صنف و مستقل عمل می‌کنند باید تعامل کرد و به نظرم مشاوره و همفکری و مشارکت مستقیم هنرمندان در برنامه‌های تئاتر وضعیت تئاتر ما را چند گام رو به جلو می‌تواند ببرد و آنچه ضروری است این است که هم‌اندیشی و تعامل خود هنرمندان می‌تواند به این وضعیت کمک کند.

کرمی در ادامه گفت: من افتخارم این است که از خانواده تئاتر هستم و خوشحالم که جامعه تئاتری با روی خوش از من استقبال می‌کند، چون تمام این سالها شاهد عملکرد و کار عملی من در شهرداری، تالار هنر و نیز در جشنواره‌هایی که حضور داشتم بوده اند و این برایم سرمایه خوبی است. امیدوارم بتوانم از این اعتماد هنرمندان استفاده کنم و اگر نتوانم استفاده کنم یا نتوانم از مشارکت آن‌ها بهره ببرم قطعا نمی‌توانم موفق شوم چون اعتقاد دارم خانواده تئاتر انسان‌های شایسته زیادی دارد و می‌شود از بضاعت افراد تحصیل کرده، هنرمندان تئاتر، پیشکسوتان، باتجربه ها و نیز جوانان برای تعامل و رشد تئاتر بهره برد.

وی با اشاره به یادداشتی که از سوی مهدی شفیعی منتشر و نام او به عنوان مدیرکل جدید معرفی شده بود، افزود: نکته مهم برای من این است در این شرایطی که با اعتماد هنرمندان تئاتر به این راه آمده‌ام همانطور که آقای شفیعی در متن نامه‌شان به خوبی اشاره کردند که گفتند «از تئاتر یاد گرفتم هر چیزی یک پایانی دارد»، خودم را نماینده خانواده تئاتر می‌دانم و امیدوارم پایان کار من به سربلندی خانواده تئاتر کمک کند و در این مسئولیت نماینده موثری باشم. بویژه آنکه متاسفانه این تفکر در عرصه فرهنگی و هنری وجود دارد که معتقدند خود هنرمندان تئاتر نمی‌توانند مدیرانی برای عرصه‌های تئاتر باشند ولی باید بپذیریم این یک تفکر غلط است و اعتقاد دارم هنرمندان بزرگ و شایسته‌ای در هنر و تئاتر داریم.

کرمی در پایان با قدردانی از شفیعی و اینکه قرار شده به او کمک کند تا راهش ادامه داده شود، در پاسخ به اینکه وضعیت مطالبات اهالی تئاتر در روزهای آخر سال چه می شود و انتظار هست که علاوه بر اداره کل هنرهای نمایشی در معاونت هنری هم این موضوع پیگیری شود، گفت: آقای شفیعی بسیار نگران این مطالبات بودند و پیگیری هم می‌کنند. از من هم خواسته بودند پیگیر باشم تا این مطالبات به حق هنرمندان پرداخت شود و البته ایشان علاوه بر تجربه، ارتباطات خوبی با مجموعه وزارتخانه دارند و ظاهرا وعده داده شده تا در روزهای پایانی سال این اعتبار تامین شود.





 

«خواستگاری مهری‌ناز شاهدخت دیار سختستان» در سنلگج

معاون هنری با محمدعلی کشاورز دیدار کرد/ رونمایی از سالنامه تئاتر

«بدن دیوانه» در همایش اجتماعی جهان شرکت کرد

اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد

لغو نمایشنامه‌خوانی «افرا» با یک تلفن

مقالات برتر نمایش درمانی معرفی شدند

امضای نامه به وزیر به مرز ۳ هزار نفر رسید

اجرای یک نمایش کودک پایان فعالیت های سال 96 تئاتر مولوی

«زهرماری» از فروردین ۹۷ در پالیز

لوون هفتوان بازیگر سینما و تئاتر درگذشت

پری صابری «کوروش» را به وحدت می‌برد

پنجمین همایش رادی‌شناسی برگزیدگانش را شناخت

سالنامه ۱۳۹۷ تئاتر ایران منتشر شد

آثار برگزیده انتخاب متون و طرح های نمایشی بخش بزرگسال اعلام شد

آثار برگزیده مرحله ارزیابی متون بخش کودک و نوجوان معرفی شد

هیات مدیره جدید کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر معرفی شدند

بازیگری که شب‌ها در خیابان می‌خوابد

حمید پورآذری برای «آمادئوس» طراحی می‌کند

رحمت امینی جعفرخان را به سنگلج برمی‌برد

«مکبث زار» در مسکو به صحنه می‌رود

برنامه های نمایشی روز ملی هنرهای نمایشی در 33 منطقه استانی اعلام شد

نتایج فراخوان اجرا در سال ۹۷ تالار هنر اعلام شد

بهرام بیضایی «چهارراه» را روی صحنه می‌برد

اسامی بازیگران «دپوتات» اعلام شد

«سال ثانیه» در هامبورگ روی صحنه می رود

نمایش های شش کارگردان تئاتر ایران در بلژیک

چاپ ۷ اثر منتشرنشدۀ اکبر رادی
 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater