مدیر گروه آران پس از اجرای موفق «رستم و سهراب» در شهر مشهد، از آماده‌سازی اپرای عروسکی «عشق» براساس داستان شیخ صنعان برای پاییز ۹۷ خبر داد.

 

پایگاه خبری تئاتر- تسنیم: بهروز غریب‌پور به همراه گروه اپرای عروسکی آران، هفتم و هشتم فروردین در سالن تئاتر شهر مشهد، اپرای عروسکی رستم و سهراب را روی صحنه برده بود که این تجربه را برای خود و گروهش فوق‌العاده توصیف کرده است.

وی با اشاره بر اینکه به دلایلی زمان اجرا چندان قطعی نبوده است؛ اما با وجود آغاز تبلیغات در همان روز، این اپرا با استقبال گرم مخاطبان مشهدی روبه‌رو شده است و اذعان داشت هر سه اجرای مشهد با ظرفیت کامل و به شکل باشکوه و زیبا اجرا شده است. وی بخشی از موفقیت گروهش در مشهد را مدیران شهرداری و به خصوص فعال بودن مدیریت گردشگری شهر مشهد برشمرد.

کارگردان «خیام» درباره سفر اخیر آن را در راستای همکاری بنیاد رودکی و شهرداری‌ها برشمرد. وی همچنین درباره انتقال سازه و ماشینری اپرای «رستم و سهراب» گفت:«سازه ما قابلیت انتقال به شهرهای دیگر را دارد و اگر سالنظرفیت سازه را نداشته باشد نمی‌توانیم اجرا برویم.» سازه اپرای عروسکی گروه آران نزدیک به 8تن وزن دارد.

غریب‌پور با اشاره به تلاش‌های شهردار مشهد در اجرای اپرای «رستم و سهراب» به آهنگسازی لوریس چکناوریان گفت:«شهردار مشهد به دلیل سبقه فرهنگی خود، برخلاف بیشتر مدیراندر سرانجام کار ما تبلیغ کرد و مردم را به تماشای اثر ما دعوت کرد.»

وی انتخاب این اثر را نیز به سبب ارتباط مستقیم اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی با خطه خراسان برشمرد و تأکید کرد انتخاب اثر قطعاً با یک زمینه بوده است.

خالق اپرای عاشورا درباره برنامه بعدی گروه آران از آماده‌سازی «اپرای عشق» برای اوایل پاییز خبر داد. «اپرای عشق» براساس داستان شیخ صنعان شیخ فریدالدین عطار است. غریب‌پور که اپرای «خیام» را در انگلستان ضبط کرده بود، درباره احتمال ضبط «اپرای عشق» در کشوری خارجی گفت: «با بالا رفتن هزینه‌ها باید بررسی کنیم برای ضبط این اثر به کدام کشور خواهیم رفت.»

طراحی موسیقی اپرای عشق بر عهده شورا کریمی است و آقای غریب‌پور انتخاب کشور را معطوف به پیشنهادی این آهنگساز دانست.

اپرای عشق در مرحله ساخت عروسک و موسیقی است و بهروز غریب‌پور گفت فعلاً برنامه‌ای برای اجرا در اروپا ندارد. وی درباره اجرای اپراهای سعدی و حافظ در روزهای منتسب به آنان در تقویم در شهرهایی چون شیراز نیز گفت همه چیز به گروه بستگی دارد؛ چرا که هم‌اکنون گروه به طور کامل درگیر اپرای عشق است. وی همچنین از برنامه گروه برای اجرای اپرای خیام در نیشابور و اپرای لیلی و مجنون در تبریز خبر داد.

غریب‌پور به خبرنگار تسینم گفت:«ما می‌توانیم به مناسبت‌های مختلف سفر یا اجرا داشته باشیم؛ اما برنامه‌ریزی سال 97 تحت الشعاع اپرای عشق است. برای اپرای حافظ و عاشورا که در سال 96 اجرایی نداشتیم برنامه داریم و اپرای رستم و سهراب را نیز در سال 97 اجرا می‌کنیم.»





 

«خواستگاری مهری‌ناز شاهدخت دیار سختستان» در سنلگج

معاون هنری با محمدعلی کشاورز دیدار کرد/ رونمایی از سالنامه تئاتر

«بدن دیوانه» در همایش اجتماعی جهان شرکت کرد

اختتامیه هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار شد

لغو نمایشنامه‌خوانی «افرا» با یک تلفن

مقالات برتر نمایش درمانی معرفی شدند

امضای نامه به وزیر به مرز ۳ هزار نفر رسید

اجرای یک نمایش کودک پایان فعالیت های سال 96 تئاتر مولوی

«زهرماری» از فروردین ۹۷ در پالیز

لوون هفتوان بازیگر سینما و تئاتر درگذشت

پری صابری «کوروش» را به وحدت می‌برد

پنجمین همایش رادی‌شناسی برگزیدگانش را شناخت

سالنامه ۱۳۹۷ تئاتر ایران منتشر شد

آثار برگزیده انتخاب متون و طرح های نمایشی بخش بزرگسال اعلام شد

آثار برگزیده مرحله ارزیابی متون بخش کودک و نوجوان معرفی شد

هیات مدیره جدید کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر معرفی شدند

بازیگری که شب‌ها در خیابان می‌خوابد

حمید پورآذری برای «آمادئوس» طراحی می‌کند

رحمت امینی جعفرخان را به سنگلج برمی‌برد

«مکبث زار» در مسکو به صحنه می‌رود

برنامه های نمایشی روز ملی هنرهای نمایشی در 33 منطقه استانی اعلام شد

نتایج فراخوان اجرا در سال ۹۷ تالار هنر اعلام شد

بهرام بیضایی «چهارراه» را روی صحنه می‌برد

اسامی بازیگران «دپوتات» اعلام شد

«سال ثانیه» در هامبورگ روی صحنه می رود

نمایش های شش کارگردان تئاتر ایران در بلژیک

چاپ ۷ اثر منتشرنشدۀ اکبر رادی
 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater