کارگردان نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» معتقد است با اقتباسی آزاد از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه جوان» اثر آریل دورفمان، با حضور ۲ بازیگر فضایی بین خیال و واقعیت را به تصویر کشیده است.

 

پایگاه خبری تئاتر- مهر: مازیار شهزاد دولتشاهی که این روزها نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» را در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز به صحنه برده درباره دلایل انتخاب نمایشنامه آریل دورفمان و اقتباس آزادی که از این اثر داشته است گفت: من با اجرای نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» اولین کارگردانی خود در عرصه تئاتر را تجربه می کنم و از این رو می خواستم که در اولین تجربه ام، اثری شناخته شده را به صحنه ببرم پس نمایشنامه «مرگ و دوشیزه جوان» را انتخاب کردم.

وی ادامه داد: در اقتباس آزادی که از نمایشنامه «مرگ و دوشیزه جوان» داشتم اسکلت اصلی اثر حفظ شد ولی داستان و دیالوگ ها را از آن خود کردم یعنی فضای رئال نمایشنامه را تغییر دادم و رویدادها و اتفاق ها تغییر کرده است.

شهزاد دولتشاهی اظهار کرد: در نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» در مقایسه با نمایشنامه «مرگ و دوشیزه جوان» از واقعیت فراتر می رویم و فضا و اتفاقات مابین خیال و واقعیت شکل گرفته است.

کارگردان نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» با اشاره به علاقه خود به فُرم در صحنه تئاتر، گفت: با وجود اینکه این نمایش وابسته به متن است ولی بازی در بازی برایم جذابیت دارد، از این رو از ۲ بازیگر برای ایفای نقش های مختلف استفاده کردم. اولین نسخه نمایشنامه «مرثیه ای برای یک دختر» را برای یک بازیگر نوشتم که در مشورت با دوستان هنرمندم به این نتیجه رسیدم که ۲ بازیگر در نمایش حضور داشته باشند.

شهزاد دولتشاهی با بیان اینکه حرفه اصلی اش جراحی است، یادآور شد: من به فعالیت های هنری علاقه مند بوده ام و اولین فیلمنامه ام را ۲۰ سال پیش نوشتم. در ورک شاپ های متعدد شرکت می کنم، ضمن اینکه در عرصه نقاشی نیز فعال هستم. در سه سال اخیر به تئاتر نزدیک تر شدم و احساس کردم که باید از آموخته هایم طی سال های گذشته استفاده کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم اثری را در مقام کارگردان به صحنه ببرم.

وی در پایان درباره ادامه فعالیت خود در عرصه کارگردانی تئاتر، افزود: کارگردانی تئاتر کار سختی است اما مایلم در این عرصه فعالیت کنم. من چندین نمایشنامه نوشته ام ولی قصد دارم در تجربه بعدی ام، یک نمایشنامه خارجی شناخته شده را دراماتورژی کنم.

نمایش «مرثیه ای برای یک دختر» با حضور دیانا فتحی و روزبه حصاری ساعت ۱۸ در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز اجرا می شود.

نورالدین حیدری ماهر تهیه کنندگی این اثر نمایشی را بر عهده دارد و گلناز گلشن طراح لباس، علی کیانیان موسیقی، علی کوزه گر طراح نور، محمد صادق زرجویان طراح گرافیک، محمد گودرزیانی دستیار کارگردان، برنامه ریز و مدیرتولید، شیدا منوچهری منشی صحنه، عطا عارفی مدیرصحنه و امیرقالیچی مدیر تبلیغات «مرثیه ای برای یک دختر» هستند.




 

آغاز فعالیت مرکز تئاتر مولوی با اجرای 2 نمایش

اجرای نمایش «چشم‌اندازی از پل» در پردیس تئاتر شهرزاد

«سانتی‌متر» درخانه هنرمندان روی صحنه می‌رود

«سرآشپز» برای سومین‌بار اجرا می‌شود

دغدغه‌ی محیط زیستی یک گروه تئاتری

سفر تئاتری «ماهی سیاه کوچولو» به بروکلین

پخش تله‌تئاترهای شبکه چهار ادامه دارد

«پزشک نازنین» به فرهنگسرای نیاوران می‎آید

سالن‌هاي خصوصي و نمايش‌ها درجه‌بندي كيفي مي‌شود

اعتراض یک کارگردان تئاتر به وضعیت تماشاخانه‌ها/ تالار وحدت رسما گیشه محور شده است

بهروز غریب‌پور: «اپرای عشق» مهر و آبان ۹۷ اجرا می‌شود

جشنواره تئاتر خیابانی ارس برگزیدگان خود را شناخت

دیدار نوروزی معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی با علی نصیریان

کوهستانی بار دیگر در بخش اصلی آوینیون حاضر می شود

پگاه آهنگرانی هم بازیگر تئاتر شد

شهرام کرمی: شفیعی را مثل خود تئاتر دوست دارم

«زبان اصلی» در اروپا و کانادا روی صحنه می رود

معرفی پرکارترین‌ها سال 96 در تئاتر شهر

بهرام عظیم‌پور برای لوون هفتوان نوشت / میان ماندن و رفتن

برندگان و بازندگان یک جابه‌جایی

نگران نباشید؛ منتقدان گاز نمی‌گیرند

بازتولید مهوع یک محتوای واپسگرا

شرح مفصل تعاملات اجرایی