کارگردان نمایش «پسرهای پشت نقاب» درباره این تئاتر که بر اساس سربازی اجباری پسران نوشته شده، از تمام کسانی که در حوزه مسائل اجتماعی فعالیت می‌کنند دعوت کرد تا به دیدن این نمایش بیایند.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: مرضیه مهاجر کارگردان و طراح نمایش «پسران پشت نقاب» گفت: طرح اولیه این نمایش دو سال پیش و پس از خبری که از خودکشی یک پسر ۱۲ ساله در دستشویی مدرسه منتشر شد و بعد از مدتی هم خبر دیگری از دو خودکشی از سربازانی در پادگان‌هایی جداگانه، نوشته شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که بچه‌های این نسل می‌خواهند همه چیز را جار بزنند در صورتی که این اتفاقات در نسل‌های دیگر هم اتفاق می‌افتد اما نه به این صورت.

او ادامه داد: موضوع اصلی ما در این نمایش بحث سربازی اجباری است اما در کنار آن به مسائل اجتماعی دیگری هم پرداخته‌ایم. خیلی وقت‌ها فکر می‌شود که پسرها راحت‌تر و آزادنه‌تر عمل می‌کنند اما واقعیت آن است که آن‌ها هم مثل بقیه مشکلاتی دارند که به آن‌ها پرداخته نشده است. مثل اینکه هنوز پوشیدن لباس رنگی در بعضی فرهنگ‌ها و خانواده‌ها برای پسران مورد قبول نیست.

این کارگردان نمایش «پسرهای پشت نقاب» درباره اینکه سه نویسنده خانم به مسئله‌ای مردانه پرداخته‌اند، افزود: مسائلی که در این نمایش به آن اشاره شد چیزهایی است که همه ما چه مرد و چه زن به صورت روزمره با آن در ارتباط هستیم و قطعا خویشاوندانی داریم که این مسائل را داشته‌اند و ما آن‌ها را دیده و درک کرده‌ایم. یکی از باورهای کلیدی که ما در این نمایش به آن پرداختیم بحث «مرد شدن» بود، همیشه گفته می‌شود که مرد شدن بعد از گذراندن دوران سربازی اتفاق می‌افتد در صورتی که این مفهوم عمیق‌تری دارد و نباید محدود به مکان و یا زمان خاصی شود.

مهاجر اضافه کرد: این مسئله که برای دختران و یا پسران چارچوب ایجاد می‌کنیم ریشه در فرهنگ و تربیت ما دارد که البته یکسری از محدودیت‌ها تغییر و یا تعدیل شده است و حضور یک داستان‌نویس و همچنین یک جامعه‌شناس در بین نویسندگان این نمایشنامه به ما بسیار کمک کرد که بشود این مسئله را از جهات گوناگون مطرح کنیم. در نهایت می‌توان گفت که این مساله از خانواده شروع میشود و سپس در جامعه فشارهای بیرونی هم بر آن افزوده می‌شود.

او درباره این نمایش که به صورت اپیزودیک اجرا می شود، توضیح داد: پیش از شروع هر اپیزود شعری خوانده می‌شود که نشان دهنده سیر داستانی آن قسمت بوده و به سبب آنکه خودم هم شعر می‌گویم دوست داشتم فضای شعر را به نمایش وارد کنم و علت ۱۰ اپیزود بودن این نمایشنامه هم به این برمی‌گردد که اگر کسی بخیه‌ای بیشتر از ۱۰ سانت داشته باشد از سربازی معاف می‌شود.

او ضمن دعوت از فعالین حوزه مسایل اجتماعی برای دیدن این نمایش، در خصوص نام این تئاتر هم توضیح داد: پسران برخلاف اینکه ممکن است ظاهر خود را خوب نشان دهند پشت یک نوع نقاب قرار دارند و گویی لازم است که این نقاب برداشته و حقیقت بیان شود. من از نمایندگان مجلس و همچنین ورزشکاران و هنرمندانی که در زمینه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند دعوت می‌کنم که به دیدن این تئاتر بیایند تا از اتفاقاتی که در دل جامعه رخ می‌دهد باخبر شوند. برای ما مهم است که کسانی این کار را ببینند که فعالیت اجتماعی می‌کنند و یا حتی پسرانی که الان سرباز هستند و یا می‌خواهند به سربازی بروند هم به تماشای این نمایش بیایند و این را حس کنند که کسانی هستند که از مشکلات آنها خبر دارند و آنها را روی صحنه نمایش آورده‌اند.

«پسرهای پشت نقاب» به کارگردانی مرضیه مهاجر از ۱۶ فروردین‌ماه روی صحنه رفته و اجرای آن تا ۳۰ فروردین هر روز ساعت ۱۸:۰۰ در پردیس تئاتر شهرزاد ادامه خواهد داشت.

بهزاد خلیلی، امیر رمضانی، علی شعایی، حمیدرضا شمشیری، آرمان مدرسی بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به نویسنده: مرضیه مهاجر، فیروزه فیاض بخش، نازنین افتخار براساس طرحی از مرضیه مهاجر، تهیه کننده: فیروزه فیاض بخش، مشاورکارگردان: علی شعائی، برنامه ریز: جواد خاموشی، مشاور حرکت: سارا بهراد، طراح نور و دکور: مرضیه مهاجر، طراح لباس: شیرین قائدی، طراح و اجرای گریم: لیدا رشیدی، سارا علوی، ساخت و انتخاب موسیقی: امیر موفق، میکس و مستر: طاها افشین، خواننده: امیر موفق، منشی صحنه: پانیذ مولایی، همراهان صحنه: مرتضا حقی، عباس اسکندری، نیلوفر شریفی نیا، مدیر تبلیغات: علی رضا سهرابی، مدیر روابط عمومی: مائده امینی، مشاور رسانه ای: سارا حدادی ( you studio ) ، دستیار تبلیغات: علی رضا اصلاحی ، مسئول هماهنگی: نگین افتخار، عکاس: نازنین افتخار، ساخت تیزر: علی رضا نادری، طراحی لوگو، هویت بصری و پوستر: استدیو گرافیت اشاره کرد.




 

آغاز فعالیت مرکز تئاتر مولوی با اجرای 2 نمایش

اجرای نمایش «چشم‌اندازی از پل» در پردیس تئاتر شهرزاد

«سانتی‌متر» درخانه هنرمندان روی صحنه می‌رود

«سرآشپز» برای سومین‌بار اجرا می‌شود

دغدغه‌ی محیط زیستی یک گروه تئاتری

سفر تئاتری «ماهی سیاه کوچولو» به بروکلین

پخش تله‌تئاترهای شبکه چهار ادامه دارد

«پزشک نازنین» به فرهنگسرای نیاوران می‎آید

سالن‌هاي خصوصي و نمايش‌ها درجه‌بندي كيفي مي‌شود

اعتراض یک کارگردان تئاتر به وضعیت تماشاخانه‌ها/ تالار وحدت رسما گیشه محور شده است

بهروز غریب‌پور: «اپرای عشق» مهر و آبان ۹۷ اجرا می‌شود

جشنواره تئاتر خیابانی ارس برگزیدگان خود را شناخت

دیدار نوروزی معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی با علی نصیریان

کوهستانی بار دیگر در بخش اصلی آوینیون حاضر می شود

پگاه آهنگرانی هم بازیگر تئاتر شد

شهرام کرمی: شفیعی را مثل خود تئاتر دوست دارم

«زبان اصلی» در اروپا و کانادا روی صحنه می رود

معرفی پرکارترین‌ها سال 96 در تئاتر شهر

بهرام عظیم‌پور برای لوون هفتوان نوشت / میان ماندن و رفتن

برندگان و بازندگان یک جابه‌جایی

نگران نباشید؛ منتقدان گاز نمی‌گیرند

بازتولید مهوع یک محتوای واپسگرا

شرح مفصل تعاملات اجرایی