مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از معرفی دبیران تمام جشنواره‌های تئاتری سال ۹۷ تا هفته اول اردیبهشت‌ماه خبر داد.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: شهرام کرمی در پاسخ به اینکه با توجه به مصادف بودن ماه محرم و شهریورماه و برگزاری جشنواره‌هایی همچون تئاتر کودک و خیابانی مریوان چه زمانی دبیران این جشنواره‌ها و نیز دیگر رویدادهای تئاتری معرفی خواهند شد؟ بیان کرد: حداکثر تا هفته اول اردیبهشت‌ماه دبیران تمام جشنواره‌های تئاتری امسال از جمله فجر نیز معرفی می‌شوند و رویکردم برای انتخاب آن‌ها هم مشورت با اهالی تئاتر است.

او افزود: همه این جشنواره‌ها در سال گذشته دبیران با تجربه‌ای داشتند و اتفاقات خوبی در آن‌ها رخ داد، بنابراین می‌توان ابتدا یک ارزیابی داشت و بعد، از مشاوره هنرمندان درباره کیفیت و نحوه برگزاری این رویدادها و همچنین تأثیر برگزاری آن‌ها بهره برد تا براساس نظر هنرمندان برای تعیین دبیر جشنواره‌ها تصمیم‌گیری کرد. مبنای من از ابتدا همین بود که به همین شکل عمل کنم و با توجه به اینکه فرصت زیادی نداریم، تمام تلاش خود را می‌کنم که حداکثر تا هفته اول اردیبهشت‌ماه اسامی دبیران را اعلام کنم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط دبیر جشنواره تئاتر عروسکی یعنی مرضیه برومند مشخص است در پاسخ به اینکه آیا امکان این هست که دبیران قبلی جشنواره‌ها ابقا شوند یا قرار است همه آن‌ها تغییر کنند؟ گفت: اعتقاد من بر این است که سال گذشته تمام جشنواره‌ها با کیفیت خوب و نقاط ضعف و قوت خود برگزار شدند. هر کدام از دوستانی که دبیر جشنواره‌ها در سال‌های گذشته بودند تمام تلاش خود را برای رشد و توسعه تئاتر انجام دادند و رویدادها به شکل مطلوب برگزار شدند. با این حال این امکان هست که درباره آیین‌نامه و چشم‌انداز جشنواره‌ها فکر کنیم و ببینیم هدفمان از برگزاری آن‌ها چیست. درحال حاضر  هم هر کدام از دبیران دوره‌های قبل جزو گزینه‌ها برای دوره جدید هستند ولی نگاهم بر این است که می‌توان به گزینه‌های متفاوت هم فکر کرد تا به یک نتیجه برسیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به اینکه با توجه به اهمیت جشنواره فجر آیا با فرهاد مهندس‌پور هم برای حضور دوباره او صحبت شده است یا خیر؟ با بیان اینکه این یک خواسته‌ دو طرفه باید باشد اظهار کرد: آقای مهندس‌پور جزو باتجربه‌های تئاتر ماست که با یک دیدگاه تحول‌گرایانه وارد جشنواره شدند و به نظرم نقاط مثبت خوبی در این رویداد وجود داشت و اتفاقات خوبی را شکل دادند و می‌توانیم کیفیت جشنواره دوره قبل تئاتر فجر را ارزیابی کنیم. البته هنوز با ایشان صحبت نکرده‌ام هر چند از خانواده تئاتر هستند و ما به طور طبیعی برای انتخاب دبیر سراغ همین خانواده می‌رویم.

او ادامه داد:‌ برگزاری جشنواره سختی‌های خود را دارد و همه کسانی که دبیری این رویدادها را بر عهده می‌گیرند با هدف کمک به رشد تئاتر آمده‌اند و سختی‌های زیادی کشیده‌اند، یعنی دبیری جشنواره تئاتر صرفا هدایت یک جریان هنری نیست.

کرمی گفت: با این حال ایشان از گزینه‌هایی است که در صورت تمایل خودشان، در شورای مشورتی درباره حضورشان صحبت خواهد شد.

او در پاسخ به اینکه این شورای مشورتی شامل چه کسانی می‌شود؟ با بیان اینکه به زودی آن‌ها را معرفی خواهد کرد، بیان کرد: این شورا دایره محدودی ندارد چرا که با هر کدام از هنرمندانی که دیدار می‌کنم در خصوص مسائل مختلف تئاتر مشورت می‌کنم. با این حال یک شورای مشورتی و راهبردی برای امور اجرایی تئاتر خواهیم داشت که به من کمک می‌کنند و این موضوع اصلا به جشنواره‌ها محدود نمی‌شود بلکه کل مسائل اجرایی تئاتر را دربرمی‌گیرد. هدف من استفاده از نقش مشورتی هنرمندان است. بر این اساس می‌توانم بگویم دایره مشورت‌دهندگان به من تمام اهالی تئاتر هستند که فرصت گفت‌وگو را برایم پیش می‌آورند و سعی می‌کنم این دایره را وسیع‌تر کنم.

کرمی در پایان خاطر نشان کرد، جشنواره تئاتر کودک پس از ماه محرم برگزار می شود و جشنواره خیابانی مریوان هم احتمالا پیش از محرم برپا خواهد شد.




 

آغاز فعالیت مرکز تئاتر مولوی با اجرای 2 نمایش

اجرای نمایش «چشم‌اندازی از پل» در پردیس تئاتر شهرزاد

«سانتی‌متر» درخانه هنرمندان روی صحنه می‌رود

«سرآشپز» برای سومین‌بار اجرا می‌شود

دغدغه‌ی محیط زیستی یک گروه تئاتری

سفر تئاتری «ماهی سیاه کوچولو» به بروکلین

پخش تله‌تئاترهای شبکه چهار ادامه دارد

«پزشک نازنین» به فرهنگسرای نیاوران می‎آید

سالن‌هاي خصوصي و نمايش‌ها درجه‌بندي كيفي مي‌شود

اعتراض یک کارگردان تئاتر به وضعیت تماشاخانه‌ها/ تالار وحدت رسما گیشه محور شده است

بهروز غریب‌پور: «اپرای عشق» مهر و آبان ۹۷ اجرا می‌شود

جشنواره تئاتر خیابانی ارس برگزیدگان خود را شناخت

دیدار نوروزی معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی با علی نصیریان

کوهستانی بار دیگر در بخش اصلی آوینیون حاضر می شود

پگاه آهنگرانی هم بازیگر تئاتر شد

شهرام کرمی: شفیعی را مثل خود تئاتر دوست دارم

«زبان اصلی» در اروپا و کانادا روی صحنه می رود

معرفی پرکارترین‌ها سال 96 در تئاتر شهر

بهرام عظیم‌پور برای لوون هفتوان نوشت / میان ماندن و رفتن

برندگان و بازندگان یک جابه‌جایی

نگران نباشید؛ منتقدان گاز نمی‌گیرند

بازتولید مهوع یک محتوای واپسگرا

شرح مفصل تعاملات اجرایی