نمایشگاه دائمی «تماشاخانه‌های آن روزگاران تهران» با آثار خسرو خورشیدی یکشنبه 29 دی‌ماه در مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

پایگاه خبری تئاتر: اتابک نادری رییس تئاتر شهر در ابتدای مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی «تماشاخانه‌های آن روزگاران تهران» درباره نحوه برپایی این نمایشگاه دائمی گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا به  همراه همکارانم در روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر اتفاق ارزشمندی را در راستای برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر رقم بزنیم و امروز بسیار خوشحالیم که در کنار هنرمند بزرگواری همچون استاد خورشیدی شاهد افتتاح نمایشگاه دائمی «تماشاخانه‌های آن روزگاران تهران» هستیم.

روایت رییس تئاتر شهر از روز ملی سینما و خسرو خورشیدی

وی ادامه داد: من از دوران دانشجویی علاقه بسیار زیادی به پژوهش در تاریخ داشتم. این علاقه زمانی دوچندان شد که وارد تماشاخانه سنگلج شدم و این منجر به ایجاد فضایی شد که بتوانم در آن راستا قدمت و عظمت تاریخی تئاتر ایران را که در لایه های روزمرگی فراموش شده بود، در حد توان خود معرفی کنم.

رییس تئاتر شهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کتاب «آن روزگاران تهران» اثر خسرو خورشیدی یادآور شد: من در روز ملی سینما موفق به دریافت این کتاب ارزشمند شدم و وقتی بخش تماشاخانه‌های قدیمی تهران را ورق می زدم همزمان شکوه و عظمت بناهای تئاتری شهر تهران که با قلم زیبای استاد خورشیدی طراحی شده بود، در ذهنم عبور می کرد. به همین جهت از همان زمان این انگیزه در من ایجاد شد که در مرکز تئاتر پایتخت بتوانیم این آثار ماندگار را در قالب اسناد ماندگار به نمایش بگذاریم. خوشبختانه با موافقت استاد خورشیدی و حمایت های مادی ناشر کتاب «آن روزگاران تهران» این امر میسر شد تا ما در دومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر میزبان نمایشگاه دائمی «تماشاخانه های آن روزگار تهران» باشیم.

این یک مراسم غبار روبی است

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی هم در این مراسم گفت: به طور طبیعی هویت بسیاری از مکان های هنری به بزرگان عرصه فرهنگ و هنر بستگی دارد و استاد خورشیدی هم یکی از همین نمادهای فرهنگی هنری ما هستند که با طراحی ها و آثار خود به صحنه های هنر نمایش هویت بخشیدند.

وی ادامه داد: آثاری که من در این نمایشگاه مشاهده کردم ماندگارترین تصویر تماشاخانه های تهران هستند که می توانند برای علاقه مندان تئاتر و افرادی که به تئاتر شهر مراجعه می کنند آثار ارزشمندی به حساب آیند. من از همه همکارانم در مجموعه تئاتر شهر تشکر می کنم که با استفاده از آثار استاد خورشیدی چنین فضایی را برای دوستداران تئاتر رقم زدند و به نوعی از آثار ماندگار این استاد غبار روبی کردند.

امیدوار به احیای تماشاخانه های قدیمی تهران هستم

خسرو خورشیدی هم در این مراسم با تقدیر از مسئولان اداره‌کل هنرهای نمایشی و مجموعه تئاتر شهر برای برپایی این نمایشگاه دائمی تأکید کرد: آنچه من را وادار به طراحی تماشاخانه های تهران قدیم در کتاب «آن روزگاران» کرد نشات گرفته از دغدغه ای بود که همواره همراه من بود. به این معنا که وقتی می دیدم مردم سایر نقاط دنیا چنان با اشتیاق از مکان های تاریخی و ارزشمند خود یاد می کنند و در جهت معرفی آنها نهایت تلاش خود را انجام می دهند، نمی توانستم از جریان ساخت و ساز آثار معماری شهر خودم تهران در عرصه های هنری بی تفاوت عبور کنم. بنابراین تلاش کردم تا با طراحی ذهنی این فضاهایی که از بچگی با آنها درگیر بودم، به نسل امروز تماشاخانه های قدیمی تهران را نشان دهم.

این طراح صحنه تئاتر و تلویزیون تصریح کرد: ما پایه‌گذار بهترین صحنه‌های تئاتر دنیا بودیم که مانند تئاتر اروپا دارای ساختمان های ارزشمند با معماری ایرانی و سبک های جهانی بود اما متاسفانه به این فضاها بها ندادیم و در نهایت نتیجه این شد که امروز در خیابان لاله زار تهران اثری از این تماشاخانه ها نیست. اثری که عینی ترین نمود آن تکیه دولت بود اما امروز هیچ اثری از آن موجود نیست.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: امیدوارم این تئاترهایی که امروز فقط طرحی از آنها را مشاهده می کنیم، دوباره احیا شود و ما این تابلوها را در خود تماشاخانه ها نصب کنیم.

در ادامه این مراسم لوح تقدیری از سوی مجموعه تئاتر شهر به استاد خسرو خورشیدی اهدا شد.

یادداشتی از عزت‌الله مهر آوران نیز به این شرح در مراسم رونمایی از نمایشگاه «تماشاخانه‌های آن روزگاران» قرائت شد:

بی گمان اگر تاریخی در نمایش آثار تجسمی نوشته شود یکی از فرهیختگان در مقامی والا و بالا، دکتر خورشیدی است از آن جهت که در آثارشان همه چیز از خط تا اشیا و رنگ ها و ... حیاتی تازه می گیرند. این کم نیست و بیش است از بیشتر که صحنه ها را می گرایید. پاینده باد بزرگوار