مسعود دلخواه که نمایشنامه «شاه‌ لیر» را برای اجرا آماده می‌کند، گفت: این اجرا با ساختارشکنی در متن و با رویکردی مدرن و خلاق روی صحنه خواهد رفت.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: این کارگردان تئاتر که نمایش تازه خود را از ابتدای تابستان امسال در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌کند، با بیان اینکه اجرای ساختارشکنانه به تغییراتی اساسی در متن منجر می‌شود درباره نمایش «شاه لیر» گفت: «شکسپیر» از محوری‌ترین افراد مورد علاقه من در دنیای تئاتر است و از سال‌ها پیش اجرای «شاه لیر» را در برنامه خود داشتم. درواقع این اثر نمایشی موضوع پایان‌نامه دوره کارشناسی‌ام در سال ۶۲ بود که استادانی مانند حمید سمندریان و پرویز پرورش مرا برای اجرای آن بسیار ترغیب و تشویق کردند.  

وی ادامه داد: اما تصمیم قطعی برای اجرای این اثر نمایشی مربوط به سه سال پیش است که پس از صحبت با اکبر زنجانپور و بررسی چند سالن نمایش، ترجیح دادیم برای اجرا در سالنی مناسب منتظر بمانیم و خوشبختانه شرایط اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر فراهم شد.

دلخواه درباره دراماتورژی نمایشنامه «شاه لیر» و ساختارشکنی در این اجرا گفت: مجموعاً سه نوع مواجهه با متن وجود دارد که شامل رویکرد وفادارانه یا محافظه کارانه است که کارگردان اثر، آن را جزء به جزء بر اساس متن اصلی اجرا می کند؛ رویکرد لیبرال یا آزادیخواهانه که کارگردان با حفظ ساختار اصلی، تغییراتی در متن ایجاد می‌کند و رویکرد رادیکال یا به تعبیری ساختارشکنانه است که می‌تواند به تغییراتی اساسی در اجرای نمایشنامه اولیه منجر شود و اجرای «شاه لیر»، نمایشی از این دست خواهد بود و با رویکردی مدرن و خلاق روی صحنه می‌رود.

او که برگزیده جایزه ویژه هیأت داوران سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر برای دراماتوژی نمایش «مفیستو» شده بود ادامه داد: تاکنون حضور بازیگرانی مانند اکبر زنجانپور در نقش «لیر»، خسرو شهراز در نقش «گلاوستر»، رحیم نوروزی در نقش «امیر کورنوال»، مرتضی اسماعیل کاشی در نقش «دلقک لیر» و محمدرضا علی‌اکبری در نقش «ادموند» قطعی شده است و فربد فرهنگ هم در صورت هماهنگی برنامه‌ها در نقش «ادگار» حضور خواهند داشت.

کارگردان «شاه لیر» گفت: همچنین نادر مشایخی به عنوان آهنگساز، شیما میرمحمدی به عنوان طراح صحنه و لباس و ماریا حاجی‌ها برای طراحی گریم با «شاه لیر» همراه شده‌اند. در این پروژه نورالدین حیدری مجری طرح خواهد بود و عرفان شیرنگی و مصطفی مقیمی به عنوان دستیاران کارگردان فعالیت خواهند کرد.

دلخواه درباره ادامه همکاری با بازیگرانی مانند محمدرضا علی‌اکبری و مرتضی اسماعیل‌کاشی پس از اجرای «مفیستو» گفت: تجربه لذت‌بخش همکاری با این دو بازیگر جوان و حرفه‌ای در پروژه «مفیستو»، مرا برای دعوت از آن‌ها ترغیب کرد و آنان بلافاصله پذیرفتند که با «شاه لیر» همراه شوند؛ ضمن اینکه این دو بازیگر از شاگردان من در دانشگاه بودند و شناخت کاملی از شیوه کار یکدیگر داریم که در پیشبرد نمایش مفید خواهد بود.

کارگردان نمایش «مفیستو» درباره به کارگیری جوانان و فارغ التحصیلان رشته تئاتر در نمایش «شاه لیر» گفت: «مفیستو» با فراخوانی عمومی آغاز شد و بیشتر نقش های اصلی و فرعی را از میان حدود ۷۰۰ شرکت کننده آن فراخوان انتخاب کردیم و نقش‌های اصلی هم از میان افراد حرفه‌ای و باتجربه انتخاب شدهاند و حدود ۳۰ نفر از جوانان تئاتری را با فراخوانی خصوصی انتخاب کردیم که ۱۰ نفر از آنان نقش‌های خاموش را برعهده خواهند گرفت و بقیه به عنوان همسرایان این نمایش حضور خواهند داشت. ۱۰ تا ۱۵ تن از این شرکت کنندگان هم به عنوان عوامل صحنه در پروژه «شاه لیر» همکاری می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تأکید بر اهمیت به کارگیری جوانان مستعد در فضای تئاتر حرفه‌ای کشور افزود: بسیاری از جوانان علاقهمند تئاتری برای حضور در بخش عوامل «شاه لیر» اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال حاضر در لیست رزرو قرار دارند که اتفاقی بی‌سابقه است و نشان از اشتیاق این قشر برای حضور در فضای حرفه‌ای تئاتر دارد که ضروری است توسط متولیان امر، استادان و کارگردانان حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

کارگردان نمایش «بیگانه»، حضور در چنین پروژه‌هایی برای جوانان مستعد و علاقه‌مند را مانند شرکت در دوره آموزشی ثمربخش و رایگانی دانست که امکان تجربه یک کارحرفه‌ای را فراهم می‌کند و ادامه داد: ۵ سال حضور در گروه رکن‌الدین خسروی در سال‌های جوانی خود را از افتخاراتم می‌دانم. در آن سال ها از میان ۱۲ اثر این کارگردان در ۳ اجرا روی صحنه رفتم و در سایر نمایش‌های این استاد گرانقدر در پشت صحنه مشغول بودم که زمینه کسب تجربیاتی ارزشمند را برایم فراهم کرد.

این بازیگر و کارگردان گفت: در چنین پروژه‌هایی امکان انتقال تجربه میان نسل‌ها فراهم می‌شود و جسارت و پویایی جوانان در کنار دانش و تجربه افراد حرفه‌ای قرار می‌گیرد که امیدوارم به روندی ادامه‌دار در تئاتر کشور تبدیل شود. ضمن اینکه مسائل مادی برای افرادی مانند اکبر زنجانپور و سایر عوامل و بازیگران در درجه نخست اهمیت قرار ندارد و افرادی که مسائل مادی دغدغه اصلی آن‌ها است در این نمایش جایی نخواهند داشت.

نمایش «شاه لیر» قرار است از ابتدای تیر ماه تا پایان مردادماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رود.






 

عکس هایی از تمرین نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند»

عکس هایی از نمایش «مرثیه ای برای یک دختر»

نمایشنامه «خروس می خواند» وارد بازار کتاب شد

مهدی کوشکی به «تابوت عهد» پیوست

بازگشت امیر آقایی به تئاتر با «مالی سویینی»

3 بازیگر جدید به «لیرشاه» پیوستند

17 اثر نمایشی جدید در تماشاخانه‌های تهران

«عشق شرقی گودو» در ایرانشهر

«هدیه اسرارآمیز» روی صحنه مرکز تئاتر کانون

صابر ابر و الهام کردا به «مالی سویینی» پیوستند

ابراهیم پشت‌کوهی نمایش «مکبث زار» را به آذربایجان می‌برد

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور استعفا کرد

شهرام ناظری: تحت تأثیر نمایش «آمادئوس» قرار گرفتم

پری صابری: آرزو دارم فیلم «کوروش» را هم بسازم

اعلام زمان معرفی دبیران جشنواره‌های تئاتری

«پسرهای پشت نقاب» تئاتری برای سربازان

نامه فعالان تئاتر استان‌ها به مدیر جدید

مریم بوبانی به «خنکای ختم خاطره» پیوست

روایتی تئاتری از زندگی شاه پهلوی پس از ثریا و قبل از فرح

نادر مشایخی با «لیرشاه» همراه شد

اجرای دوباره نمایش «آن سوی آینه»

مژگان خالقی «تو مشغول مردنت بودی» را در تئاتر شهر اجرا می‌کند

«جوجه‌تیغی» با بهرام افشاری در تماشاخانه ايرانشهر

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

خصوصی‌سازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد

گم‌گشتگی در مرز...

 

 


 

 


http://teater.ir/uploads/image/p1cb6no5v22k0lqisja991dva4.jpg