پایگاه خبری تئاتر: فریدریش دورنمات یکی از بزرگترین نویسندگان جهان است که به گفتهی بسیاری بعد از برشت مهمترین نمایشنامهنویس آلمانی زبان محسوب میشود. خصوصیتی که دورنمات را از دیگر نویسندگان هم عصرش متمایز کرده، سبک نوشتاری اوست. دورنمات علاوه بر نمایشنامه، فیلمنامه، نوول و رمان نیز نوشته است. سبک نوشتاری خاص دورنمات، «گروتسک»، درنمایشنامههای وی تبلور بیشتری پیدا کرده است. به همین دلیل ترجمه و اجرای نمایشنامههای دورنمات نیازمند آشنایی با آراء برخی از اندیشمندان آلمانی که دورنمات از آنها تأثیر گرفته، همچون نیچه، هگل و کییرگارد و فهم دقیق فاصلهی بین کمدی و تراژدی است.
در ایران نام فردریش دورنمات با نام زندهیاد حمید سمندریان گره خورده است. تئاتر ایران بهواسطهی ترجمهها و اجراهایی که حمید سمندریان از آثار دورنمات داشته است، دورنمات را میشناسد. در این کتاب تلاش شده است، تا با در نظر گرفتن فعالیتهای ارزشمند سمندریان در زمینهی ترجمه و اجرای آثار دورنمات، به این سوال مهم پاسخ داده شود که او در معرفی فردریش دورنمات به تئاتر ایران چه میزان موفق بوده است؟
به همین منظور در طول چهار فصل کتاب حاضر، ابتدا اندیشهها و آثار دورنمات مورد بررسی قرار گرفته است، در ادامه مروری بر تئوریهای ترجمه صورت گرفته و سپس دیدگاه سمندریان در مورد دورنمات به صورت نقلقول مستقیم، که برگرفته از کتاب «این صحنه خانهی من است»، آورده شده است. در فصل سوم متون آلمانی سه اثر مهم فردریش دورنمات با ترجمهی سمندریان، مورد مقایسه قرار گرفته است. در سخن آخر، سعی شده است تا به پرسش اصلی مطرح شده در کتاب یعنی این پرسش که حمید سمندریان در معرفی فردریش دورنمات به تئاتر ایران تا چه حد موفق بوده است، پاسخ داده شود.
وحید نظربیگی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرومعماری است. وی فعالیتهای خود در زمینه تئاتر را از سال ۸۴ آغاز نموده و تا کنون در نمایشهای مختلفی به ایفای نقش پرداخته است و زهرا نوربخش فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد زبان و ادبیات آلمانی، مترجم و مدرس زبان آلمانی است. وی تا کنون ترجمه چندین کتاب از جمله کتاب «تاریخ ادبیات آلمان» نوشته راینر روفینگ را در کارنامه خود دارد و اکنون دبیر بخش آلمانی انتشارات علمی و فرهنگی است.
کتاب «دورنمات، سمندریان» در ۱۲۸ صفحه و در قطع رقعی با قیمت پشت جلد دوازده هزار تومان از سوی انتشارات روزنه کار در اختیار پژوهشگران و علاقهمندان حوزه تئاتر قرار گرفته است.
عکس هایی از تمرین نمایش «سرآشپز پیشنهاد میکند»
عکس هایی از نمایش «مرثیه ای برای یک دختر»
نمایشنامه «خروس می خواند» وارد بازار کتاب شد
مهدی کوشکی به «تابوت عهد» پیوست
بازگشت امیر آقایی به تئاتر با «مالی سویینی»
3 بازیگر جدید به «لیرشاه» پیوستند
17 اثر نمایشی جدید در تماشاخانههای تهران
«عشق شرقی گودو» در ایرانشهر
«هدیه اسرارآمیز» روی صحنه مرکز تئاتر کانون
صابر ابر و الهام کردا به «مالی سویینی» پیوستند
ابراهیم پشتکوهی نمایش «مکبث زار» را به آذربایجان میبرد
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور استعفا کرد
شهرام ناظری: تحت تأثیر نمایش «آمادئوس» قرار گرفتم
پری صابری: آرزو دارم فیلم «کوروش» را هم بسازم
اعلام زمان معرفی دبیران جشنوارههای تئاتری
«پسرهای پشت نقاب» تئاتری برای سربازان
نامه فعالان تئاتر استانها به مدیر جدید
مریم بوبانی به «خنکای ختم خاطره» پیوست
روایتی تئاتری از زندگی شاه پهلوی پس از ثریا و قبل از فرح
نادر مشایخی با «لیرشاه» همراه شد
اجرای دوباره نمایش «آن سوی آینه»
مژگان خالقی «تو مشغول مردنت بودی» را در تئاتر شهر اجرا میکند
«جوجهتیغی» با بهرام افشاری در تماشاخانه ايرانشهر
«اتاق شيشهاي» را مه گرفته است
خصوصیسازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟
بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولتها موثر باشد
گمگشتگی در مرز...