دبیر جشن خانه تئاتر گفت: جشن خانه تئاتر به مناسبت روز بزرگداشت تئاتر هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار خواهد شد و قرار است از 14 پیشکسوت هنرمند در این زمان تجلیل شود.

 

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری پانزدهمین دوره خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز ملی تئاتر ساعتی پیش 5 اردیبهشت ماه با حضور سهراب سلیمی دبیر جشن خانه تئاتر، مهدی قلعه دبیر اجرایی جشن و احسان حاجی‌پور معاون دبیر جشنواره و مدیر ستاد جشنواره و اصحاب رسانه در خانه تئاتر برگزار شد.

در ابتدای نشست سهراب سلیمی طی سخنانی با  اشاره به ساخت‌وساز ساختمان جدید خانه تئاتر و حضور 11 ساله وی به عنوان عضوی از این خانواده گفت: نخستین نشست مطبوعاتی را با حضور شما و به مناسبت هفته گرامیداشت روز تئاتر برگزار می‌کنیم. در ابتدا باید بگویم که هیأت مدیره خانه تئاتر تصمیم گرفته بدون در نظر گرفتن شرایط نهادها و اسپانسرها 70 میلیون پول برای شروع کار به ما تقبل کند.

وی با ابراز امیدواری برای رایزنی‌های آینده به منظور تأمین برخی هزینه‌ها عنوان کرد: سال گذشته شرایط محیطی ما تا پردیس خاوران، متروها و برخی پارک‌ها پوشش داشت. امسال تمام تمرکزمان را بر شرایط بیرون و درون خانه هنرمندان قرار دادیم و نمایش‌ها در تالار انتظامی برپا خواهد شد.

سلیمی با اشاره به برنامه‌ریزی انجمن کارگردان‌ها و طراحان لباس گفت: انجمن کارگردان‌ها فستیوالی از گروه‌های جوان و گمنام برگزار می‌کنند؛ گروه‌هایی که تا به حال هیچ امکانی برای اجرای آثارشان در صحنه نداشتند. یک شورای داوری برای انتخاب آثار ‌آنها در نظر گرفته شده و در نهایت بهترین گزینه کارگردانی به مدالیوم خانه تئاتر دست می‌یابد.

دبیر جشن خانه تئاتر همچنین افزود: در بخش طراحی لباس تا سال گذشته تنها یک مرحله آزمون برگزار می‌شد امسال در کلیت جشن یک سمپوزیوم به صورت بین‌المللی با توجه به گروه‌هایی از تمام دانشکده‌ها، اساتید و طراحان حرفه‌ای کشور تشکیل خواهد شد که از اینها دعوت شده در ورک‌شاپ‌های این هفته حضور یابند. ماکت‌های طراحی شده این گروه ضمن رقابت به داوری می‌رسد و در نهایت در نمایشگاه‌هایی به نمایش در خواهند آمد. بهترین گزینه‌ها در گالری‌های نامی و بهار نمایش داده می‌شود. 

سلیمی درباره همکاری انجمن عکاسان گفت: از 88 عکس بهترین گزینه‌ها در کاتالوگ جشنواره جمع خواهد شد و به دست مخاطبان می‌رسد. سایر غرفه‌ها به عروسک‌سازی و انتشارات اختصاص دارد. برنامه استیج بیرونی نیز با تنوع برای مردم اجرا خواهد شد. 

در ادامه مهدی قلعه با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره 7 اردیبهشت در بخش بیرونی اتفاق خواهد افتاد، گفت: امسال 20 دوچرخه‌سوار با لباس متحدالشکل مبارک دور پارک هنرمندان به مناسبت روز جهانی تئاتر حرکت خواهند کرد. هر روز برنامه‌ها از ساعت 16 تا 18 آغاز می‌شود. در زمینه نمایش کودک چند گروه دعوت شده‌اند و در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد فردوسی برای نقالی 16 کودک دختر و پسر بسته‌ایم. 5 گروه فعال نیز به خیمه‌شب‌بازی خواهند پرداخت. 

وی در ادامه افزود: نمایش‌های آیینی چون روحوضی و سیاه بازی در 8 روز اجرا خواهند شد، نمایش‌های صحنه‌ای در سالن انتظامی و در 3 سانس اجرا می‌شوند، 7 نمایش کودک و عروسکی انتخاب شده است که در ساعت‌های 17 تا 18 اجرا می‌شوند و در ساعت‌های دیگر شب نیز دو سانس اجرای کارگردان‌ها خواهیم داشت. برگزیده‌های این بخش‌ها در اختتامیه تندیس داوران را به خود اختصاص خواهند داد.

قلعه درباره برنامه‌های سالن امیرخانی گفت: هر روز ساعات 19 تا 21 این سالن برنامه خواهد داشت، دو نشست تخصصی انجمن‌های کارگردان‌ها و نمایش‌نامه‌نویس‌ها در این سالن برگزار می‌شود. مدالیوم خانه تئاتر به پیشکسوتان شنبه 14 اردیبهشت در سال استاد شهناز اعطا خواهد شد. امسال انجمن کودک مدالیوم کودک را به رضا فیاضی و یک مدالیوم به دختر آقای باغچه‌بان اهدا خواهد کرد. 

وی با بیان اینکه 5 پرفورمنس در لابی‌های خانه هنرمندان در این ایام برگزار می‌شود، گفت: برخی غرفه‌ها به گریم عموم کودکان و یک غرفه هم به عروسک‌سازی در طول این 8 روز اختصاص دارد.

همچنین احسان حاجی‌پور در مورد حمایت‌های حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف از جشن خانه تئاتر گفت: ما با حوزه هنری توافق کردیم. مرکز هنرهای نمایشی و خانه هنرمندان پایگاه اصلی از اینجا به بعد نیز امیدواریم شهرداری پیش‌قدم شود و در این راه ما را حمایت کند. رایزنی‌هایی نیز با سازمان برنامه و بودجه و آقای نوبخت داشتیم که امیدواریم به زودی خبرهای خوبی بشنویم.

وی درباره تجلیل از 14 پیشکسوت هنرمند گفت: با حضور هیأت مدیره خانه تئاتر برگزیدگان این دوره مشخص می‌شود. 

در ادامه سهراب سلیمی با اشاره به مذاکراتش برای گرفتن سالن اصلی خانه تئاتر و اجرای برنامه‌ها گفت: انجمن بازیگران بعد از بررسی و بازرسی سالن اصلی با دکور نمایشی بزرگی به صورت آکواریوم 2 متری مواجه شد با این دکور امکان فعالیت دوستان ما فراهم نشد. بنابراین به سمت تالار وحدت رفتیم که آنها نیز مقادیر زیادی پول از ما خواستند که امکانش برای ما فراهم نبود. من الان 70 میلیون پول دارم و 88 میلیون تعهد مالی دارم. چرا که هر انجمن 3 میلیون تومان برای برنامه‌هایش از من می‌خواهد.

وی همچنین در این باره گفت: برای بخش خیابانی تئاترشهر شهرام کرمی قول‌هایی به ما داده است. سال گذشته پردیس خاوران شرایط خوبی برای ما فراهم کرده اما امسال وضعیت مالی مناسبی برای برگزاری جشن در پردیس خاوران نداشتیم.

سلیمی یادآور شد: شب بازیگر 15 اردیبهشت ماه ساعت 17 تا 20 در تالار وحدت برگزار خواهد شد. اختتامیه بخش عروسکی نیز ساعت 16 با عروسک‌ها برپا می‌شود. 

وی درباره اعطای جوایز هنرمندان گفت: برخی از انجمن‌ها چون انجمن تئاتر سیستان و بلوچستان جوایز پیشکسوتان را بر عهده گرفتند؛ به طور مثال جوایز دو نفر از پیشکسوتان گیلان و یک نفر از سنندج توسط این انجمن تأمین می‌شود. پیشکسوتان برگزیده کسانی هستند که هم عضو مؤسسه خانه تئاتر بوده و هم شرایط پیشکسوتی را دارا هستند.

سلیمی درباره عدم حمایت شهرداری از برپایی جشن تئاتر گفت: دو روز پیش ما پیگیری کردیم اما تا این لحظه نه مرکز هنرهای نمایشی و نه معاونت بین‌المللی ارشاد و شهرداری حمایتی از ما نکردند. خانه تئاتر همیشه با حداقل هزینه‌ها کار کرده است و این وظیفه ماست که از شهرداری مطالبات خود را داشته باشیم.

در پایان مراسم از پوستر روز ملی تئاتر به طراحی عماد سالکی رونمایی شد.





 

چه نمایش هایی در تهران روی صحنه است؟

غیرمستقیم از ۱۱ سپتامبر در «تابوت عهد»

اجرای نمایش «زیر صفر» در تماشاخانه دیوار چهارم

«سانتی متر» از مشکل مسکن می‌گوید

مناسب نبودن سالن های تئاتر برای معلولان در برنامه «شهری برای همه»

اعلام مقالات شرکت‌کننده در هفته پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی

«تله موش» به تماشاخانه شهرزاد می‌آید

آقاخانی، اقتباسی از «گربه روی شیروانی داغ» را به صحنه می برد

بدقولی دانشگاه‌های آزاد، علمی‌کاربردی و پیام‌نور در همکاری با جشنواره

فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد

فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد

ولفگانگ آمادئوس کانورس

کدام حذفیات؟

یادداشت بهزاد صدیقی برای نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته»

مرگ خفته با شوراهاي خاموش

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي»

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

کتاب «دورنمات، سمندریان» منتشر شد

«تئاتر فرانسه در قرن بیستم» منتشر شد

دلخواه «شاه لیر» را مدرن اجرا می‌کند

پرویز ممنون کارگاه هنر روایتگری برگزار می‌کند

آثار راه یافته به بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند

طرح های برگزیده « بخش فضای باز » جشنواره تئاتر عروسکی معرفی شدند

ایرج راد: خانه تئاتر مال من نیست

نمایشنامه «خروس می خواند» وارد بازار کتاب شد