اولین روز آغاز به کار بخش صحنه‌ای جشنواره‌ی تئاتر فجر با اتفاقاتی همچون فروش بلیت دانشجویی،‌ اجرا نشدن یک نمایش‌، ادامه تعمیرات مجموعه تئاتر شهر‌ و ... همراه بود.

پایگاه خبری تئاتر: فروش بلیت دانشجویی در گیشه‌ی مجموعه تئاتر شهر از ساعت 14 روز شنبه 28 دی ماه آغاز شد. صف دانشجویان چندان عریض و طویل نبود‌ اما دانشجویان منتظر در این صف در هوای سرد چندین ساعت منتظر دریافت بلیت نمایش‌های مورد نظر خود بودند.

برخلاف سال‌های قبل که تماشاگران در فضای گرم سالن انتظار تالار اصلی منتظر دریافت بلیت نمایش‌های خود می‌ماندند‌، امسال دانشجویان در هوای سرد جلوی گیشه تئاتر شهر انتظار می‌کشیدند.

آنچه در این میان جالب توجه بود‌، سیستم کند فروش بلیت حضوری بود. به طوری که برخی از این دانشجویان به ایسنا گفتند: بیش از سه چهار ساعت برای خرید بلیت منتظر شده‌اند.

*******

وارد مجموعه تئاتر شهر که می‌شویم اولین چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند‌، تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی‌ و دیدن گاری‌هایی است که مصالح ساختمانی را جابه جا می‌کنند.

هرچند انتظار نداشتیم سقف کاذب راهروهای تئاتر شهر ترمیم شود یا مثلا احیای اتاق‌های گریم مدرن تا زمان برگزاری جشنواره تکمیل شود‌، اما دیدن گاری‌هایی که مصالح ساختمانی را جابه جا می‌کردند در راهروهای تئاتر شهر هم دور از انتظار بود به هر حال به نظر می‌رسد تعمیرات جزئی که قرار بود تا برگزاری جشنواره تئاتر فجر به نتیجه برسد همزمان با برگزاری این جشنواره همچنان ادامه دارد.

******

از تئاتر شهر که بیرون برویم دیگر سالن‌های میزبان جشنواره هم حاشیه‌هایی داشتند که مهمترین آنها تماشاخانه ایرانشهر بود. شامگاه 28 دی ماه تماشاگرانی که برای تماشای نمایش «در شوره زار» کار حسین کیانی به ایرانشهر آمده بودند بدون دیدن این نمایش به خانه‌هایشان روانه شدند.

از آنجا که این نمایش پیش از این، اجرای عمومی شده بود‌ و طبیعتا مشکلی مانند نصب دکور یا نور نداشت‌، انتظار می‌رفت نمایش بدون تاخیر و حاشیه به صحنه برود اما دقایقی پیش از اجرا به تماشاگران اعلام شد‌، حال مجید صالحی بازیگر این نمایش مساعد نیست و از سوی به دلیل ناهماهنگی میان دبیرخانه جشنواره تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر این نمایش اجرا نخواهد شد.

این در حالی است که گفته می‌شود، تماشاخانه‌ی «ایرانشهر» اعلام کرده تا زمانی که قرارداد میان این تماشاخانه و جشنواره تئاتر فجر امضاء نشود‌، حاضر نمی‌شود میزبان جشنواره تئاتر فجر شود.

البته طبق برنامه‌ی اعلام شده قرار است، 24 نمایش در دو تالار مختلف این تماشاخانه نوبت اجرا دارند و تعداد بسیار زیادی از نمایش‌های بخش بین‌الملل در همین تماشاخانه قرار است به صحنه بروند. به هر حال وضعیت نامساعد مجید صالحی و ناهماهنگی میان جشنواره فجر و ایرانشهر باعث شد تماشاگران تئاتر شب گذشته دست خالی روانه خانه‌هایشان شوند و همچنان هم وضعیت میزبانی ایرانشهر مبهم است.

از سوی دیگر این وضعیت فقط شامل تماشاخانه ایرانشهر نمی‌شود زیرا تالار استاد انتظامی‌ خانه هنرمندان نیز همین شرایط را دارد البته این تالار روز گذشته اجرایی نداشت اما گروهی که می‌خواستند برای آماده‌سازی اجرای نمایششان( برای اجرا در دومین روز جشنواره) به این سالن بیایند، حراست خانه هنرمندان به آنها اجازه ورود نداد.

قرار است نمایش «افسونگر» نوشته مهدی کوشکی و کار مصطفی کوشکی امروز (29 دی ماه) در این تالار به صحنه برود؛ در حالی است که گروه اجرایی این نمایش تا دیشب هنوز امکان ورود به تالار انتظامی را پیدا نکرده بودند.