یک کارگردان و بازیگر تئاتری درباره ارزیابی‌اش از شرایط کنونی تئاتر کشور گفت: نه ساختمان و نه آمد و شد یکی پس از دیگری مدیران نمی‌تواند راهگشا باشد. زیاده‌روی، رانت خواری، ایجاد گَنگ‌هایی که تمامی سالن‌ها را به اشغال خود درآورده‌اند و راه تئاتر به «اصطلاح خصوصی» را هموار کرده‌اند، تئاتر «جریان‌ساز» را تحت تأثیر قرار داده و جای تئاتر واقعی را دیر یا زود خواهد گرفت.

 

پایگاه خبری تئاتر- ایسنا: میکائیل شهرستانی بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر درباره وضعیت تئاترهای دانشجویی و میزان موفقیت و همچنین حمایت‌هایی که باید از آنها صورت بگیرد، گفت: واقعیت این است که تئاتر دانشجویی باید تئاتری سراسر اعتراض، جسارت، خلاقیت و شکوفایی تجربه‌های متفاوت باشد. دانشجو باید به خود این مهلت را بدهد تا فروتنانه در پی راه‌های بدیع و تازه، در عین حال پایبند به اصول کهن به رشد و نوع‌آوری بپردازد و درنهایت شیوه‌های نوینی را به وجود آورد.

او ادامه داد: خَمودگی که تماما بازتاب شرایط جامعه ماست نباید باعث سکون و بی‌اعتنایی و انفعال آن‌ها گردد و صد البته لازمه این تفکر، داشتن استادانی دلسوز، مجرب، اندیشمند و صاحب فکر و سیاست‌گذاری سنجیده و سپردن مسئولیت‌های جدی در این عرصه به دانشجوست و باز صد البته حمایت و پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری و اختصاص بودجه‌های کافی بدین امر است.

این هنرمند با اشاره به اینکه "درجوامع پیشرفته بیشترین بودجه به مراکز تربیتی، دانشگاهی و آموزش و پرورش تخصیص داده می‌شود"، بیان کرد: در سایه چنین تفکری «دانشجو» به خود اجازه می‌دهد بی‌ترس تجربیات متفاوت و جسورانه خود را به پایان برد زیرا هنگامی که پا به عرصه تئاتر حرفه‌ای گذارد فرصت این گونه تجربیات بسیار کمتر وجود خواهد داشت یا اصلا وجود ندارد و توقع مخاطب چیزی فراتر از تجربیات جاری خواهد بود.

در ادامه شهرستانی درباره برگزاری جشنواره‌های تئاتری در کشور مانند جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی اظهار کرد: جشنواره‌ها فی نفسه می‌توانند کارکردی مثبت داشته باشند به شرط آنکه اهداف از برگزاری آن‌ها کاربردی بوده و همان طور که در پاسخ قبل عرض کردم به سمت و سویی باشد که از دانشجو متوقع بود و از آن‌ها تنها حضور بی‌ثمر و صوری نداشت و در سایه شرایطی منصفانه و برابر به آن‌ها فرصتِ رقابتِ سالم و تجربه اندوزی و بدعت و نوع‌آوری داد.

او درباره ارزیابی‌اش از شرایط کنونی تئاتر کشور و همچنین تغییرات در مدیران تئاتری و همچنین افتتاح ساختمان جدید خانه تئاتر بیان کرد: نه ساختمان و نه آمد و شد یکی پس از دیگری مدیران نمی‌تواند راهگشا باشد و موجب اتفاق خاص و متفاوتی شود. تنها تفکرات ماست که می‌تواند با تشکل و هماهنگی و هدایت آن به سویی که ارتقاء کمی و کیفی هنر فاخر تئاتر را فراهم می‌کند. زیاده‌گویی، زیاده‌روی، رانت خواری، ایجاد گَنگ‌هایی که تمامی سالن‌ها را به اشغال خود درآورده‌اند و راه تئاتر به «اصطلاح خصوصی» را هموار کرده‌اند، تئاتر «جریان‌ساز» را تحت تأثیر قرار داده و رفته رفته این نوع تئاتر جای تئاتر واقعی را دیر یا زود خواهد گرفت.

این هنرمند ادامه داد: در آن صورت نه تنها هیچ تحول و جریان شکوفنده‌ای رخ نخواهد داد بلکه حضور تئاتری بی‌ریشه، بی‌هویت، متکی به گیشه با حضور تنها چهره‌هایی کارنابلد و آموزش ندیده رشد کرده جایش را خواهد گرفت. بی‌تردید با کاستن بودجه تئاتر سهم شهرستان‌ها در تئاتر کشور کمتر از گذشته هم خواهد شد و این امر بی‌شک حضور اساتید کارآزموده و کارشناس، آموزشِ مداوم و اجرای تجربیات ارزنده را غیرممکن کرده و تنها باید به ظهور و حضور تصادفی و ناگهانی بعضی از استعدادها آن هم دیر به دیر و دور به دور دلخوش کرد، در حالیکه بسیاری از چهره‌های خوشنام، صاحب اندیشه و پرسابقه از شهرستان‌ها ظهور کرده‌اند و با کم توجهی و بی‌توجهی به شهرستان‌ها این روند روز به روز به تعویق می‌افتد و نهایتا به نابودی جریان‌های فرهنگی خواهد انجامید.

شهرستانی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های تئاتری‌اش گفت: در حال حاضر پنجمین نمایش را توسط دانش آموختگان آموزشگاه «ژیوار» در سالن سه نقطه به اجرا گذاشته‌ایم. اثری از داریو فو به نام «همه دزدها که دزد نیستند» به سرپرستی و طراحی اینجانب و کارگردانی یکی از شاگردانم مهدی ارجمند صورت گرفته و قرار است در پایان بازی‌ها فوتبال جام جهانی «تیرماه» در سالنی به نام «مِهرگان» نمایش «هملت» را آماده و اجرا کنم. در حال حاضر تمرینات به مرحله طراحی میزانسن رسیده است.


 

چه نمایش هایی در تهران روی صحنه است؟

غیرمستقیم از ۱۱ سپتامبر در «تابوت عهد»

اجرای نمایش «زیر صفر» در تماشاخانه دیوار چهارم

«سانتی متر» از مشکل مسکن می‌گوید

مناسب نبودن سالن های تئاتر برای معلولان در برنامه «شهری برای همه»

اعلام مقالات شرکت‌کننده در هفته پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی

«تله موش» به تماشاخانه شهرزاد می‌آید

آقاخانی، اقتباسی از «گربه روی شیروانی داغ» را به صحنه می برد

بدقولی دانشگاه‌های آزاد، علمی‌کاربردی و پیام‌نور در همکاری با جشنواره

فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد

فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد

ولفگانگ آمادئوس کانورس

کدام حذفیات؟

یادداشت بهزاد صدیقی برای نمایش «جعفر خان از فرنگ برگشته»

مرگ خفته با شوراهاي خاموش

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي»

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

کتاب «دورنمات، سمندریان» منتشر شد

«تئاتر فرانسه در قرن بیستم» منتشر شد

دلخواه «شاه لیر» را مدرن اجرا می‌کند

پرویز ممنون کارگاه هنر روایتگری برگزار می‌کند

آثار راه یافته به بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی مشخص شدند

طرح های برگزیده « بخش فضای باز » جشنواره تئاتر عروسکی معرفی شدند

ایرج راد: خانه تئاتر مال من نیست

نمایشنامه «خروس می خواند» وارد بازار کتاب شد