دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی عنوان کرد: خیلی‌ها از ما گله می‌کنند که چرا بخش مدرسان جشنواره حذف شده است، دراین باره باید بگویم که کمبود کمک‌هزینه و ارائه کارهای بی‌کیفیت و ضعیف باعث حذف این بخش شد.

 

پایگاه خبری تئاتر: چند روزی است که بحث حذف بخش مدرسان بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در بین رسانه‌ها و با گلایه برخی اساتید دانشگاه مطرح می‌شود.

در بخش مدرسان هر ساله تعدادی اثر توسط اساتید دانشگاه و با تیم دانشجویان به جشنواره تئاتر دانشگاهی راه می‌یافت، به طور مثال سال گذشته نمایش پر مخاطب «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه اجرایش را از این جشنواره آغاز کرد.

حسین عبداللهی دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی درباره این موضوع گفت: باید بپذیریم که در چند سال اخیر بخش مدرسان بی رمق و بی کیفیت شده است نه اینکه منظورم این باشد مدرسان دانشگاه‌ها ضعیف هستند بلکه دلیل اصلی این است که کارهایی که به این جشنواره ارائه می‌شود ضعیف هستند.

وی یکی از علل این اتفاق را کمبود کمک هزینه این بخش به شمار آورد و گفت: همین امر باعث می‌شود هیچ مدرسی تشویق نشود که چند ماه وقت بگذارد و کاری برای جشنواره آماده کند بنابراین کارهایی که در این سالها رسید آنقدر کیفیت کمی داشت که بعضی‌ها حتی از خود کارهای دانشجویی هم ضعیف‌تر بودند.

عبداللهی با بیان اینکه سال گذشته از مسعود دلخواه برای اجرای نمایش دراین بخش دعوت شده بود،‌ گفت:‌ اتفاقا کار ایشان جزء کارهای خوب جشنواره بود اما عمدتا کارهای دیگر کیفیت لازم را برای عنوان مدرسان نداشت. ما پارسال هم این پیشنهاد را برای حذف بخش داشتیم و هیئت بازبین هم که از اساتید برجسته هستند پیشنهاد دادند که عنوان این بخش را عوض کنیم، چرا که باید مدرسان برجسته در این بخش حضور یابند اما اینطور نبود.

وی در ادامه افزود:‌ امسال دوباره این پیشنهاد مطرح شد که به دلیل کم کیفیتی کارها و اینکه عمدتا نمایش‌های فرستاده شده ضعیف هستند یا بخش حذف یا اسم آن تغییر کند و نام مدرسان را بر آن نگذاریم. وگرنه اگر قرار باشد این بخش وجود داشته باشد باید پیشنهاد بدهیم که اساتید برجسته همچون مهندس پور، خاکی و دلخواه و ... حضور داشته باشند.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: تصور می‌کنم از سال آینده هم باید شرایط مطلوب و خوب پیشنهادی برای اساتید برجسته داشته باشیم تا با دانشجویان کار کنند و کمک هزینه قابل قبولی برایشان داشته باشیم. خاطرم هست سال گذشته هم به استثنای چند کار، بقیه را می‌آمدند و اعتراض می‌کردند که چرا کارها ضعیف هستند! از سوی دیگر هم ما برای آسیب شناسی این موضوع قبل اعلام فراخوان با تعدادی اساتید صحبت کردیم اما بهرحال آنها هم برای هزینه‌ها درست می‌گویند و برای کار با دانشجو نیاز به بودجه مشخص دارند.

عبداللهی همچنین توضیح داد: ما برای اینکه بعدا نشان داده شود به چه دلیل کارهای بخش مدرسان را نپذیریم اگر امکانش فراهم شود و خودشان هم اجازه دهند، تمام فیلم‌هایی که ارسال کردند، نمایش می‌دهیم و دوستانی که معترض به حذف این بخش بودند، خودشان کارها را ببیند و قضاوت کنند!

وی درباره رایزنی‌ها برای تأمین بودجه جشنواره گفت: امسال به لحاظ تأمین بودجه و تخصیص آن، سال خوبی نبود. ما تا بخش مناطق و آموزش و پژوهش را برگزار کنیم، بودجه خیلی حداقلی داشتیم الان هم که نزدیک به اختتامیه جشنواره هستیم و اکثر بخش‌ها نه هزینه‌اش تأمین شده و نه وضعیتش مشخص است و اگر همینطور هم باشد ممکن است اختتامیه را هم به این شکل برگزار کنیم، در واقع کمک هزینه گروه‌ها هم هنوز پرداخت نشده است.

وی همچنین اظهار داشت:‌ امیدواریم در این چند روز مشکلات مالی ما حل شود این نکته را هم بگویم که برخی سالن‌ها امسال از ما برای اجراها پول خواستند> درحالیکه قبل تر اینطور نبود. برخی سالن‌ها هم مانند مرکز تئاتر مولوی با تمام وجود به ما کمک کردند و امکاناتشان را در اختیار ما قرار دادند. تئاتر شهر هم دوره گذشته و هم این دوره برای پلاتو اجرا، قشقایی و سالن کنفرانس کمک کردند و تالار هنر و دانشگاه هنر تهران نیز ما را همراهی کردند. 

عبداللهی با بیان اینکه برخی مجموعه‌ها هم امسال از ما پول زیادی خواستند، گفت: این درست نیست که مجموعه خانه هنرمندان و سالن انتظامی که سال‌ها مأمن و پایگاه تئاتر دانشگاهی و دانشجویان بوده است، هیچکدام برای این جشنواره و حتی اجرای عموم درخواست چنین مبالغی بکند، امیدوارم مشکلات مالی آنها هم حل شود و مثل همیشه یار و یاور جشنواره باشند.


 

انتقاد یک بازیگر به عملکرد خانه تئاتر/ خانه ای که امن نیست

تصویب یک جایزه ویژه برای تئاترهای عروسکی/ برگزیده های جشن عروسکی شناخته شدند

سومین یادمان استادمحمد برگزار می شود/ چاپ ۱۴ نمایشنامه در ۶ مجلد

از لزوم بازنگری در اساسنامه خانه تئاتر تا یک میل مبهم

سمندریان چگونه ترجمه می کرد؟

مجید گیاه‌چی: اساسنامه خانه تئاتر پس از 18 سال نیاز به تغییر دارد

مراسم بزرگداشت مهرداد ابروان برگزار شد/ مردی که با مرگ شوخی کرد

جوایز تونی نامزدهایش را شناخت/ معرفی برترین‌های نمایش آمریکا

ساخت یک سالن تئاتر با بامبو + عکس

حدود 3 میلیارد تومان مطالبات تئاتر استان‌ها

تئاتر؛ به معنای واقعی کلمه

مه‌آلودگی روابط آدم‌ها یا برزخی بودن یک زن

«در ستایش یا نکوهش میانمایگی؟»

نظام آباد؛ پازل ناتورالیستی تلخ

حذف مدرسان و بازگشت به تئاتر دانشجویی

«زهرماری»/ همچون یک میراث شوم خانوادگی

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

«خرده‌ روایت‌های مچاله‌شده» منتشر شد

بهناز جعفری به خانواده شاه لیر پیوست

«نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم» به مالزی می‌رود

هوشنگ آزادی‌ور درگذشت

«ترمینال ۱۷» رونمایی می‌شود

«دانشگاه شریف» در اداره تئاتر

«دیابولیک، رومئو و ژولیت» رکورددار تماشاخانه ایرانشهر شد

تئاتر خصوصی جای تئاتر جریان‌ساز را می‌گیرد!

«تقدیربازان» به نمایشگاه کتاب می‌آید

حضور "من یه زنم صدامو میشنوین؟" در جشنواره‌ آلمان

تئاتر فجر دارای آیین نامه شد

کتاب «تئاتر، ایران و غرب» منتشر شد