یک کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه تئاتر شهرستان ضربه‌‌خور از سیاست‌های غلط تئاتر در تهران است، گفت: به دلیل توجه رسانه‌های پایتخت، کارگردان‌های ناموفق نیز در تهران به موفقیت می‌رسند.

پایگاه خبری تئاتر:  سعید کاظمیان کارگردان نمایش «کالیوگولا» از گنبد کاووس که در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر گفت : تئاتر شهرستان ضربه‌‌خور از سیاست‌های غلط تئاتر در تهران است. آثار بسیار موفقی در شهرستان‌ها به روی صحنه می‌رود که قوی و تکنیکی‌تر از آثار تهران هستند اما دیده نمی‌شود.

وی افزود: در تهران کارگردان‌های ناموفق‌ نیز اسم و رسم پیدا می‌کنند زیرا توجه رسانه‌ها بر آنهاست حتی اگر نمایش خوبی به صحنه نرود و کم هم بفروشند به دلیل اقبال رسانه‌ای اتفاق خجسته‌ای برای آنها رخ می‌دهد.

این هنرمند تئاتر تئاتر تصریح کرد: من نمایش کالیگولا را به مدت 10 شب در گنبد کاووس اجرا کردم که توانستم 3 میلیون و 500 هزار تومان بلیط بفروشم این در حالی است که نمایشی از تهران به مدت 30 شب به صحنه می‌رود اما شاید 2 میلیون تومان هم نتواند بفروشد.

* مسئولین ارشد شهرستان‌ها تئاتر هراسند

کاظمیان با بیان اینکه جریان در شهرستان‌های وجود دارد که مسئولین ارشد از تئاتر می ترسند، گفت: این تمرکز در تهران موجب اختلاف و اجحاف در حق هنرمندان شهرستانی می‌شود. من برای آوردن گروه نمایشم به تهران هیچ پولی از اداره ارشاد شهرستان دریافت نکردم و حتی آنها از من نپرسیدند که به کجا می‌روید البته دلیل آن هم مشخص است ابتدا اینکه اعتباری در شهرستان برای تئاتر وجود ندارد دوم اینکه جریانی وجود دارد که گویا مسئولین ارشد شهرستان‌ها تئاتر را نمی‌خواهند و تئاترهراسی دارند تا زمانی که سازمان و تشکلی نداشته باشیم همین آش و همین کاسه است.

وی خطاب به مدیرکل جدید هنرهای نمایشی گفت: مدیر جدید تئاتر از شعار دوری کند زیرا اتفاقی رخ نمی‌دهد. بودجه باید به تئاتر تزریق شود به نظرم در گام اول نیاز است برای استحکام بدنه تئاتر سازمان آن تشکیل شود.

کارگردان نمایش «کالیگولا» با انتقاد از سالنی که دبیرخانه تئاتر فجر برای اجرای نمایش‌اش در نظر گرفته گفت: تالار حافظ مدنظر اجرای ما بود اما تماشاخانه سنگلج را به ما دادند که حتی دکور هم در آنجا جا نمی‌شود.

وی در خصوص کمک هزینه‌ها نیز گفت: هیچ پولی تا به الان از جشنواره دریافت نکردم و فقط شماره حساب دادم.

 نمایش «کالیگولا» کاری از گروه هنری ˈراه روˈ و ˈگرگانج ˈ به کارگردانی سعید کاظمیان و بازی  نعمت‌الله جمال‌آبادی، نگین حمیدی، ایرج رجبی، میثم شکیبافر، مرتضی شکیبافر، سعیدکاظمیان، احمد کولف، شطیطه مازنی و حمیدرضا میرزایی زاده کارشده است.

کالیگولا نمایشنامه‌ای است که آلبر کامو، نویسنده الجزایری- فرانسوی، نگارش آن را در سال 1939 میلادی آغاز کرد و اولین نسخه آن در ماه مه 1944 به چاپ رسید. او بعدها در این نمایشنامه، تغییرات و بازبینی‌های بسیاری انجام داد که خود آن را را دور باطل نامیده است.

 

این نمایش بر پایه زندگی کالیگولا، سومین امپراتور روم نوشته شده که در 21 سالگی بر تخت امپراتوری نشست و در سال 41 میلادی کشته شد. البته آلبر کامو نیز برداشتی خاص از زندگی این امپراتور جوان داشته است.