همایون غنی‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش «1313 تبصره 8» که کاری مشترک میان گروه تئاتر «مونگو» و کمپانی «رام استونی» است، در آستانه اجرای این نمایش در جشنواره‌ی تئاتر فجر انتقاداتی را نسبت به شرایط اجرای این اثر و دعوت از گروه اجرایی آن مطرح و اعلام کرد هنوز تکلیف اجرای نمایش‌اش معلوم نیست.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگردان تئاتر در نشست نمایش «1313 تبصره 8» که 8 بهمن‌ماه در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد، توضیحاتی درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی ارایه کرد و گفت: حدود سه سال پیش، بعد از اجرای نمایش «آنتیگونه»‌ مذاکراتی را با این گروه برای نمایشنامه‌ای دیگر آغاز کردیم. این اثر برای خود من در مقایسه با کارهای دیگرم جزو سخت‌ترین‌ها بوده است، چرا که به شدت با اعداد و ریاضی سروکار دارد. من در زمان نوشتن این نمایشنامه در کنار کاغذ و قلم یک ماشین‌حساب هم داشتم چرا که باید به وسیله اعداد داستان را روایت می‌کردیم که البته این مساله برای خود بازیگران هم بسیار سخت بود.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای حضور کمپانی تئاتر«رام» استونی در جشنواره تئاتر فجر به وجود آمده است، ادامه داد:‌ در مجموع برای اجرای این کار و حضور این گروه در جشنواره تئاتر فجر شرایط خوبی به وجود نیامد. قبل از حضور این گروه، دبیرخانه جشنواره اعلام کرد که تمام هزینه‌ها را تقبل می‌کند اما امروز این کار باید در این شرایط و با این همه بدقولی و در سالنی نامناسب اجرا شود.

غنی‌زاده افزود: خود من هیچ تمایلی برای حضور در جشنواره فجر نداشتم و مدت‌هاست که اصلا هیچ‌کاری را برای حضور در جشنواره ارائه نکرده‌ام. این نمایش هم از سوی کمپانی «رام استونی» تهیه شده است و من تنها کارگردان آن هستم. متأسفانه این مشکلات برای بسیاری از گروه‌های خارجی دیگر هم پیش آمده است.

کارگردان نمایش«آگاممنون» با خواندن ایمیل‌هایی از طرف جشنواره تئاتر فجر برای دعوت از کمپانی «رام» استونی یادآور شد: حدود سه ماه پیش از طرف بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر دعوتنامه نهایی برای این گروه فرستاده و از آن‌ها به طور رسمی برای حضور در جشنواره دعوت شده است. اما یک هفته قبل از پرواز این گروه، ایمیل دیگری به آن‌ها فرستاده می‌شود که در آن‌ گفته شده اجرای شما کنسل شده است. از بچگی به ما یاد داده‌اند که اگر اشتباهی صورت می‌گیرد، باید اظهار تأسف کنیم و معذرت بخواهیم. در این ایمیل آخر هیچ‌گونه اظهار ندامت و یا عذرخواهی دیده نمی‌شود!

کارگردان نمایش «آنتیگونه»‌ افزود: اما در نهایت با پیگیری‌هایی که انجام دادیم و صحبت‌هایی که با کمپانی تئاتر «رام» و همچنین جشنواره داشتیم این گروه موافقت کرد که تقریبا نیمی از هزینه‌های پرواز را تقبل کند و نیمی دیگر را هم جشنواره متعهد شد اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و هیچ هزینه‌ای از طرف جشنواره پرداخت نشده است.

پاسخ قادر اشنا:  تا به امروز درباره ایشان سکوت کرده‌ام اما بعد از برگزاری جشنواره تئاتر فجر حتما درباره شخص آقای غنی‌زاده اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به سخنان همایون غنی‌زاده نکاتی را مطرح کرد و یادآور شد: خوب است ایشان به تاریخ چند ساله تئاتری‌اش مراجعه کند و ببینند آیا این سخنان را در هشت سال گذشته مطرح کرده یا اینکه در تمام دوران‌ها این گونه سخن گفته است.

آشنا اضافه کرد: متأسفانه حیات هنری آقای غنی‌زاده مبتنی بر فرافکنی و فرار به جلو است.

او با اشاره به مسایلی که برای نمایش قبلی غنی‌زاده «آنتیگونه» پیش آمد، یادآور شد: مجوز گروه تئاتر استونی و تمام مکاتبات مربوط به آن برای برگزاری کارگاه بود نه اجرای عمومی نمایش. اما آقای غنی‌زاده با همان شگردهای خودش و فشارهای متعددی که آورده توانست نمایش «آنتیگونه» را اجرا کند. همچنانکه الان هم نمایش دیگرش را به زور وارد جشنواره تئاتر فجر کرده است.

آشنا در پاسخ به بخش دیگری از سخنان غنی‌زاده مبنی بر پس دادن جایزه‌ای که از جشنواره تئاتر فجر گرفته بود، افزود: هر کس اعتباری به دست آورده به حرمت همین جشنواره‌ها و همین کشور است و نمی‌تواند آن را پس بدهد. اگر جشنواره فجر برای ایشان مهم نیست، چرا این‌قدر برای حضور در جشنواره و بخش رقابتی‌اش اصرار دارد؟! کسی که اعتبار ملت ایران را پس بدهد باید به اعتبار خودش شک کند.

مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی اظهار تأسف کرد: ایشان توقع دارد جشنواره تئاتر فجر دست به سینه شخص ایشان باشد. گروه خارجی به اعتبار من و ایشان به جشنواره فجر نیامده بلکه به اعتبار ملت ایران آمده است.

قادر آشنا با بیان اینکه در این مدت درباره همایون غنی‌زاده سکوت کرده، تأکید کرد: تا به حال به حرمت جمهوری اسلامی و تئاتر صبر کرده‌ام اما بعد از تمام شدن جشنواره هیچ حرمتی را نگه نمی‌دارم و هر آنچه درباره ایشان می‌دانم می‌گویم تا ناپاکی از تئاتر ایران پاک شود. سکوت و متانت ما به معنای ناآگاهی‌مان نیست.

او در پایان صحبتش اظهار تأسف کرد: آقای غنی‌زاده فقط به دنبال حاشیه‌سازی است اما هیچ‌کس حق ندارد حرمت ملت و جشنواره تئاتر فجر ما را زیر پا بگذارد.