مریم سعادت داور مرحله ارزیابی نهایی جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک، میگوید: امسال نمایشها حیرتانگیز و خیلی خوب بودند. اگر این رویداد رقابتی بود کارهای عروسکی شهرستانها میتوانستند در کنار تئاترهای تهران به رقابت بپردازند.
پایگاه خبری تئاتر: مریم سعادت نمایش عروسکی را یک شیوه بیان تئاتری دانست و افزود: در گذشته تماشاگران، تئاتر عروسکی را در قالب نمایش کودک میشناختند چون سالیان سال برای مخاطب کودک و نوجوان به صحنه میرفت و تئاترهای عروسکی بزرگسال خیلی کم بود. در صورتی که در همه جای دنیا نمایشها با مضامین سنگین و فلسفی به ویژه در اروپای شرقی توسط تئاتر عروسکی اجرا میشدند.
کارگردان «کنسرت حشرات» با این توضیح که چند سالی است تعداد دانشجویان رشته تئاتر عروسکی بیشتر شده و مدام کار میکنند، ادامه داد: اجراهای مستمر در طول سال موجب شده تئاتر عروسکی کم کم جایگاه و طرفدارانش را پیدا کند. البته به نظرم از زمانی که مرضیه برومند دبیری جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک را به عهده گرفته است این رویداد شکل و شمایل بهتری پیدا کرده. او همیشه پیگیر است تئاترهایی که شاخصند و قابلیت اجرای عمومی دارند در طول سال میزبان مخاطبان باشند.
بازیگر «متولد 65» با تاکید بر این که جشنواره تئاتر عروسکی به لحاظ کیفی از دوره نخست تاکنون تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته، تصریح کرد: سه دوره پیدرپی است که به عنوان داور در این رویداد حضور دارم و شاهد بودم نمایشها هر ساله رشد و پیشرفت داشتند. اما کارها امسال حیرتانگیز و خیلی خوب بودند. پس از مدتها بازبینی نهایی و انتخاب زنده داشتیم و در شهرهای متقاضی حاضر شدیم. اگر این رویداد رقابتی بود تئاتر عروسکی شهرستانها میتوانستند کاملا در کنار کارهای تهران به رقابت بپردازند. به آینده تئاتر عروسکی صدرصد امیدوارم و با تماشای تعدادی نمایش خوب در پوست خودم نمیگنجیدم.
سعادت درباره کمبود امکانات گروههای تئاتر عروسکی در شهرها، اظهارداشت: از همه شهرها جمعبندی ندارم اما درباره شهرهایی که برای بازبینی حضور داشتم میگویم امکانات کافی نیست. تعداد گروههایی که در حوزه تئاتر عروسکی نیز فعالند کم است. هر چه میبینیم از تلاش، بودجه و توان گروه بدست آمده و کار را جلو برده. میکروتئاتری را تماشا کردم که تصاویر دوربین با حرکت عروسک خیلی هماهنگ نبود. وقتی از کارگردان علت را پرسیدم. گفت: تا حالا این کار را محاسبهای در ذهن و فرضی انجام میدادیم و برای بازبینی دوربین اجاره کردهایم. از این موضوع که هنرمندان چنین پیگیر و تلاشگر هستند و محاسبهای را تا این اندازه دقیق انجام دادند افتخار کردم و از کمبود و ضعف امکانات بسیار ناراحت شدم.
بازیگر «دردسرهای عظیم» درباره اختصاص سالن به تئاتر عروسکی، گفت: شیوههای مختلف نمایش عروسکی نیازمند سالن مختص خود هستند. در بعضی کارها مجموعه چند شیوه را میبینیم. به نظرم بلک باکس بهترین سالن برای نمایش عروسکی محسوب میشود.
وی اظهارامیدواری کرد دبیر جشنواره خسته نشود و همچنان برای دورههای بعدی به کار خود ادامه دهد و اضافه کرد: بار این مسوولیت زیاد است و مرضیه برومند به خوبی از عهده آن برآمده و همه چیز سر جای خود جلو میرود. حضور او اتفاقات خوبی را در تئاتر عروسکی رقم زده است.
هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک با دبیری مرضیه برومند یکم تا هفتم شهریور ماه برگزار خواهدشد.
https://teater.ir/news/13839