همایون غنی‌زاده نویسنده و کارگردان نمایش «1313 تبصره 8» در پی سخنان اخیر قادر آشنا دبیر جشنواره تئاتر فجر، توضیحاتی را ارایه کرد

پایگاه خبری تئاتر: « پیرو مصاحبه جناب آقای آشنا در رابطه با اینجانب لازم می‌دانم چند دقیقه‌ای از وقتم را برای جواب دادن به حرفهای ایشان اختصاص دهم.

در نشست خبری عرض کردم که این دوستان جزء آخرین قافله مدیران آقای احمدی نژاد هستند که وقتی حرف حساب ندارند «بگم بگم»هایشان گوش فلک را کر می‌کند و ملت ایران که ایشان ادعا کرده‌اند بنده به آن بی‌حرمتی کرده‌ام هزینه‌های این نوع رفتار را به اندازه کافی در این چند سال پرداخته‌اند!

بنده هیچگاه به ملت ایران بی‌حرمتی نکرده‌ام ! تنها جایزه جشنواره فجر را پس داده‌ام و می‌گویم جایزه جشنواره فجر برای بنده کوچکترین ارزش و اهمیتی ندارد و این آقایان از دانش کافی برای اداره امور برخوردار نبوده و نیستند.

از همان اولین سفر بین‌المللی که به آلمان رفتم جناب آقای قادر آشنا را می‌شناسم که مسئولیت خود را به عنوان ناظر وزارت ارشاد اسلامی آغاز و همراه گروه‌های ایرانی به این طرف و آن طرف می‌آمدند! و البته هیچکس به درستی نمی‌داند در آن زمان دقیقاً ایشان همراه گروه‌ها چه کاری می‌کردند و حضور ایشان آ‌نهم در رستوران‌ها و یا نشست‌های خبری همراه گروه‌های اجرایی چه فایده‌ای داشته است و آن همه یادداشت برداشتن‌ها از رفتار یا عملکرد اعضاء گروه به چه دردی خورده است!

ولی حضور خستگی ناپذیر ایشان کاملاً محسوس بود که در زمان لازم جزئیات آن را می‌توانم شرح دهم! ولی این همه پیشرفت و رویاپردازی برای اینکه بتوانند سه سال دبیر جشنواره فجر شوند قطعاً جای شگفتی دارد و احسنت به این همه اعتماد به‌نفس!

ایشان خوب می‌دانند اگر جشنواره برای بنده از اهمیت و اعتبار کافی برخوردار بود! بعد از آن همه اصرارهای آقای آشنا اجازه می‌دادم دو نمایش «در انتظار گودو» و «ملکه زیبایی لی نین» را برای روزهای آخر جشنواره در جدول داشته باشند دیگر نیازی نبود که به قول ایشان زور می‌زدم تا در جشنواره حاضر باشم ! همانطور که می‌دانید این اولین سالی است که نمایش سالن اصلی تئاترشهر بلافاصله بعد از جشنواره با کارهایی شروع می‌شود که در جشنواره حضور نداشته‌اند.

دعوت و مذاکرات برای حضور کمپانی «رام» در جشنواره از طرف دبیرخانه و تصمیم کمپانی خارجی صورت گرفته و متأسفانه ایشان هنوز نمی‌دانند صاحب یک اثر در خارج از ایران کمپانی است نه کارگردان! و با چنین سطح دانشی ارکان مدیریت تئاتر را در اختیار داشتند!

در ضمن از خبرگزاری همیشه محترم ایسنا توقع می‌رود اگر فردی از روی عصبانیت و عدم کنترل احساسات خود، از جملات نه چندان مؤدبانه استفاده کرد! مانند نسبت دادن کلمه ناپاک به بنده! ابتدا ایشان را به نوشیدن یک لیوان آب دعوت و بعد مصاحبه صورت پذیرد تا شاهد حرف‌های نامعقول این‌چنینی نباشیم!

در مجموع اینجانب همایون غنی زاده منتظر می‌مانم تا جشنواره تمام شود و ایشان هر آنچه را به گفته خودشان درباره ما می‌دانند بگویند! و باز ایشان را ارشاد می‌دهم که در اینگونه موارد یک عذرخواهی ساده بهتر از این همه فرافکنی است!»