از پول‌هایی که به خاطر بابک زنجانی در تقدیرنامه‌ها گذاشته نشدند تا اجرای موسیقایی اشکان خطیبی و نمایشنامه نوستالژیک محمد رحمانیان تا چهره‌های بی‌عصا در اختتامیه جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر

پایگاه خبری تئاتر: اختتامیه جشنواره تئاتر فجر شنبه 12 بهمن ماه ساعت 18:30 در تالار وحدت با حضور اهالی تئاتر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران دوره قبلی این جشنواره برگزار شد. سایت خبری تئاتر هم اکنون پوشش خبری همزمان این رویداد را برعهده دارد.

 

ساعت 18:30 | آغاز مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن و سرود ملی ایران، سه تیزر نیز پخش شد. تیزر اول «ایران ای سرای امید» ویژه دهه فجر و با صدای محمدرضا شجریان، تیزر دوم بخش‌هایی از دیدار حسن روحانی رییس‌جمهور با هنرمندان و تیزر سوم نیز درباره جشنواره تئاتر فجر با بخش‌هایی از صحبت‌های علی مرادخانی بود.

افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با چند پیام تصویری و اجرای امیرحسین مدرس آغاز شد. در ابتدا کلیپ «ایران ای سرای امید» ویژه دهه فجر با صدای محمدرضا شجریان پخش شد. سپس کلیپی با بخش‌هایی از دیدار رئیس جمهور با هنرمندان پخش شد. در پیام تصویری رئیس جمهور که برای حضار پخش شد، روحانی از ارزشمند بودن هنرمندان یاد کرد و گفت: «هنر یعنی ارزش و هنرمند فردی است که با ارزش ها به جامعه تعالی می بخشد».

سپس صحبت‌های تصویری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد. علی مرادخانی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «قصد داریم جشنواره های نمایشی را به دست خود هنرمندان بسپاریم. هدفمان این است که تنها برگزارکننده جشنواره فجر باشیم زیرا این رخداد بازتاب دهنده هویت تئاتر ایران در منطقه، خاورمیانه و حوزه بین الملل است. تلاش می کنیم تا در برگزاری دیگر جشنواره ها نیز به هنرمندان کمک کنیم اما برگزاری اصل آنها را به دست خودشان بسپاریم. این هدفگذاری یک سال آینده ما خواهد بود».

سومین پیام تصویری به مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت. طاهری در بخشی از این پیام گفت: «تاکید من به دبیرخانه جشنواره ها آن است که در طول سال با رصد رویدادهای نمایشی بهترین ها را به جشنواره تئاتر فجر معرفی کنند. جشنواره تئاتر فجر باید بازتاب داشته های تئاتر ایران باشد و تاکید می کنم حضور گروه های بین المللی نیز دستاوردی برای تئاتر ایران به همراه داشته باشد».

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز در  پیام تصویری‌اش  با اشاره به قدرت آثار چشم انداز و نسل نو در این دوره از جشنواره گفت: معتقدم این آثار بازتاب دهنده نگاه جوانان هنرمند به اوضاع و احوال زمانه خودشان است. به همه سیاستمداران، دست اندرکاران و برنامه ریزان نیز پیشنهاد می کنم برای آنکه به نگاه جوانان امروز نسبت به جامعه خود پی ببرند این آثار را مطالعه کنند.

مسابقه تئاتر بین الملل بخش دیگری بود که در مراسم اختتامیه، برگزیدگانش اعلام شدند. در این بخش در زیرشاخه موسیقی،  برگزیده: «ولادیمیر استانیفسکی» برای موسیقی نمایش «Pythian Oratorio» از لهستان در زیرشاخه طراحی صحنه برگزیده: «آرش دادگر» برای طراحی صحنه نمایش «هملت» از ایران. در زیربخش بازیگری زن، برگزیده: «نیکل هیسترس» برای بازی در نمایش «خانه برنارد آلبا» از آلمان در زیرشاخه بازیگری مرد، برگزیده: «پیام دهکردی» برای بازی در نمایش «مرد بالشی» از ایران، در زیرشاخه نمایشنامه نویسی برگزیده: «حسین کیانی» برای نگارش نمایشنامه «در شوره¬زار» از ایران، در زیرشاخه کارگردانی، برگزیده: «آرش دادگر» برای کارگردانی نمایش «هملت» از ایران و جایزه ویژهبه نمایش «زنان ایبسن» به کارگردانی سرکار خانم «یونی داهر» از نروژ تعلق گرفت. جایزه بزرگ این بخش هم به نمایش «هملت» به کارگردانی جناب آقای «آرش دادگر» از ایران رسید. سعید کشن فلاح، پری صابری، مسعود رایگان، تاتیانا تیخانوت و زولت پوزگای داوری در این بخش را برعهده داشتند.

مسعود رایگان به عنوان یکی از هنرمندان حاضر بر روی سن که مسئولیت اهدای جوایز این بخش را به جز داوری، برعهده داشت، گفت: «مولا علی می فرماید مهربانی کلید موفقیت است. جناب وزیر دستان مهربانتان را که به سوی ما دراز کرده اید به مهربانی می فشاریم زیرا مهربانی کلید قفل درهای بسته است. با خرد، تدبیر و عقلانیت جاری در دولت جدید هنرمندانی را چون بهرام بیضایی، رکن الدین خسروی، محمد کوثر و حسین پرورش که با رنجش خاطر ایران را ترک گفته اند به خانواده تئاتر بازگردانید».

پیام دهکردی به عنوان بازیگر برگزیده بخش بین الملل جشنواره برای نمایش مرد بالشی معرفی شد. او ضمن اخذ جایزه‌اش رو به حضار گفت: «این جوایز گذرا هستند، تئاتر می ماند و من دوباره آغاز می کنم. از آقای مرادخانی به خاطر حمایت از تنها جشنواره خصوصی تئاتر ایران یعنی جشنواره امید در سیاره ایران تشکر می کنم. تعالی تئاتر ایران با حمایت هنرمندان جوان تحقق خواهد یافت. مدت هاست که هنرمندان فاخر خود را بی جایگزین از دست می دهیم پس لطفا به فکر جوانان و جشنواره امید باشید».

یکی از جالب‌ترین قسمت‌های این بخش صحبت‌های حسین کیانی، کارگردان نمایش در شوره زار بود که موقع دریافت جایزه پشت میکروفن رفت و به شدت از همسرش رویا میرعلمی تعریف و تشکر کرد و جای اسماعیل عالی زاد، دبیر برکنار شده جشنواره را هم خالی دانست.

 

ساعت 19:00 | آغاز مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

آرای بخش‌های پوستر و عکس اعلام شدند. در بخش مسابقه عکس از این افراد تقدیر شد: رضا قاسمی زرنوشه برای عکاسی از نمایش «درخشش در ساعت مقرر»، پریناز آل آقا برای مجموعه آثار ارائه شده، صنم توکلی برای مجموعه آثار ارائه شده و این افراد به عنوان رتبه‌های سوم، دوم و اول (به ترتیب) معرفی شدند: مهسا صفاری پور برای عکاسی از نمایش «ریچارد دوم» و مجموعه آثار ارائه شده، ساره سرلک برای عکاسی از نمایش «ننه دلاور بیرون پشت در»، پیمان ایروانی برای عکاسی از نمایش «پهلوان کچل».

اسامی تقدیر شدگان بخش مسابقه پوستر به این شرح بود:  شکوه احمدی/ پایتخت ریودوژانیرو، محمد افشاری/ مثل خاری در انگشت، صالح تسبیحی/ این نوبت از کسان. سپس برگزیدگان به این ترتیب معرفی شدند: رتبه سوم/ رضا باباجانی برای طراحی پوستر نمایش ضلع پنجم یک مربع، رتبه دوم/ بهراد جوانبخت برای طراحی پوستر نمایش «باغ آلبالو»، رتبه اول/ خیام مؤیدی برای طراحی پوستر نمایش «من خدا را دوست دارم».

 سپس از تقدیرشدگان و برگزیدگان بخش رادیو تئاتر خواسته شد که به روی سن بیایند. در بخش افکتور از سعید نعمتیان افکتور نمایش‌های «جن بچه در حجله عریان» و «سِیر» تقدیر شد. در بخش بازیگری زن، اسامی به این ترتیب بود: تقدیر/ نیایش بهمنیه برای بازی در نمایش رادیویی«جن بچه در حجله عریان»/ برگزیده: نوشین حسن‌زاده بازیگر نمایش رادیویی «امشب به وقت مگر نمی¬خواند این خروس».

در بخش بازیگری مرد از مجید نوروزی برای بازی در نمایش رادیویی «جن بچه در حجله عریان» تقدیر شد و نورالدین جوادیان بازیگر نمایش رادیویی «امشب به وقت مگر نمی¬خواند این خروس» به عنوان برگزیده شناخته شد. بقیه قسمت‌های این بخش برگزیدگان و تقدیرشدگانی به این شرح داشتند:

تهیه کنندگی   تقدیر/ رضا داداشی تهیه¬کننده نمایش رادیویی «خون آشام» از قزوین.
نمایشنامه نویسی   تقدیر/  پیام سعیدی برای نگارش نمایشنامه رادیویی «سِیر»، برگزیده/ «عمار خطی» برای نگارش نمایشنامه رادیویی «پست روی موج اف ام ردیف 109 مگا هرتز».
کارگردانی    تقدیر: پیمان قریب پناه کارگردان نمایش رادیویی «عکس اتفاق عزیز»، برگزیده: رضا بهاروند کارگردان نمایش رادیویی«جن بچه در حجله عریان».

آرای هیات داوران در بخش نمایشنامه نویسی هم اکنون اعلام شد. در این بخش از این نمایشنامه نویسان تقدیر شد: وحید جباری/ خیلی زود عادت می‌کنیم، محسن زمانی/ چیزهایی که پشت در سردخانه جا می‌مانند، سعید هاشمی پور/ یک فیلم مستند داستانی، مریم رنگرز/ ناتمام، افسانه شکاری/ بستنی یخی اما هیات داوران هیچ اثری را به عنوان برگزیده اعلام نکردند.

امیرحسین مدرس بعد از اعلام اسامی تقدیرشدگان این بخش شوخ‌طبعانه گفت: «بابک زنجانی کاری کرده پول نقد در تقدیرنامه ها نمی‌گذارند!»

 

ساعت 19:30 | اعلام جوایز بخش تئاتر خیابانی| فکری به حال ریه‌های تئاتر بکنید!

موسیقی: تقدیر از نصیر داونی/ ایرانشهر

بازیگری بانوان: اهدای لوح تقدیر و  جایزه 5 میلیون ریالی، هیات داوران از این بازیگران خردسال در این بخش تقدیر کرد:

سعیده زبیحی/ انتظار عطر یوسف / کرمانشاه، مریم کاظمی/ کوچی دیگر/ فارسان،

جایزه 10 میلیون ریالی و لوح تقدیر به فاظمه مهدی آبادی/ انتظار عظر یوسف.

تندیس و دیپلم افتخار: الهام ریاضت/ یک داستان کاملا واقعی، ملایر

بازیگری مرد: تقدیر از میثم سرآبادانی، املت با گوجه ایرانی، تفرش و برگزیده: تندیس جشنواره دیپلم افتخار و 15 میلیون ریال به پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل 92، دهلران، مصطفی کولیوندی

طرح و ایده: لوح تقدیر و 10 میلیون ریال برای پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل 92، سعید خیرالهی، 15 میلیون ریال برای نمایش خیاباانی چوپان‌ها/ تهران، علی محمد رادمنش

کارگردانی: لوح تقدیر و 12 میلیون ریال به چوپان‌ها/ علی محمد رادمنش،

امیرحسین مدرس در این موقع با خنده گفت: «آقای رادمنش این جوری کردی، یعنی جز جیگر کی بزنه؟! جایزه بهت دادن خب برادر!»

برگزیده: تندیس و دیپلم افتخار و 20 میلیون ریال به کارگردان نمایش خیابانی پرده خوانی شیرین و فرهاد مدل 92، سعید خیرالهی

امیرحسین مدرس در انتهای این بخش اعلام کرد: «شهامت این را ندارم که در برابر کسانی که چراغ فرهنگ و هنر مملکت را روشن نگه داشته اند، اعلام کنم که بازیگرم ولی به عنوان یک علاقمند فرهنگ و هنر که چند باری هم پایش به صحنه باز شده می‌خواهم الان که آقایان مسجد جامعی، جنتی، طاهری و مرادخوانی اینجا هستند، می‌خواهم نکته ای را درباره مباحثی که در شورای شهر دارد مطرح می شود، بگویم. مدتی است که آلودگی هوای تهران مبحث داغ همه مسئولان است. می‌خواهم بگویم آقای جنتی ریه های تئاتر خیلی پیش تر از هوای تهران دچار گرفتگی است. آقای جنتی شما با این که چند ماهی است که سکان وزارت فرهنگ و ارشاد را در دست گرفتید و ما پیگیر صحبتهایتان هستیم، به قول بهبود بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم. برای این که بچه های تئاتر انرژی داشته باشند شما هم فکری به حال ریه های خسته تئاتر کنید.

 

ساعت 19:50| بخش بزرگداشت| چهره‌هایی که بدون عصا بزرگداشته شدند!

«امیدوارم هنر جایگاهی پیدا کند که مردم سالن بسازند» این یکی از جملاتی بود که در کلیپ بزرگداشت انوشیروان ارجمند از زبان او شنیدیم. در این کلیپ گزیده‌ای از صحبت‌ها و خاطرات ارجمند از یک عمر فعالیتش برای مخاطبان انتخاب شده بود او با تاکید بر این که مردم را به دیدن تئاتر دعوت می‌کند گفت: «تئاتر یکی از بهترین دانشگاههای دنیاست که می تواند لحظه به لحظه آدم ها را به طرف پیشرفت و زندگی ببرد».

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسجد جامعی رئیس شورای شهر، مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی سن آمدند تا از 4 چهره عرصه هنرهای نمایشی تقدیر کنند.

ناهید مسلمی، به عنوان اولین چهره از مسئولان تشکر کرد و گفت: «متشکرم که الان که سالمم از من تقدیر کرده اید و من مجبور نیستم با عصا بیایم روی سن». او سپس شعری از سید علی صالحی برای حضار خواند؛ شعری که از عشق و عدالت و آزادی صحبت می کرد.

سپس از نصرت الهی مسعودی به عنوان دومین چهره دعوت شد و مورد تقدیر قرار گرفت. فردوس کاویانی سومین چهره بود که بزرگداشته شد و در انتها انوشیروان ارجمند به  روی سن آمد.

 

ساعت 20:15| سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

یکی از مهمترین نکات اختتامیه تا اینجای کار، عدم وجود سخنرانی‌های طولانی مسئولان بوده است. علی جنتی هم به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی حاضر در اختتامیه سخنرانی کوتاهی ارائه کرد.

جنتی در ابتدای سخنانش به وجود تئاتر در کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: «تئاتر هنری است که واقعیت‌انگاری را هدایت و همه را برای داشتن دنیایی بهتر دعوت می کند».

جنتی سپس هنر سینما را با تئاتر مقایسه و ابراز کرد: «هنر سینما به عنوان یک هنر نوپدید گوی رقابت را از تئاتر ربوده اما باید دانست که سینما ریشه در نمایش دارد. سینما زاییده نمایش است و از همه مهمتر سینما فقط فرزندی کوچک از هنر والای نمایش است. ما باید بدانیم که نهاد سینما از آبشخور نمایش تغذیه می کند و به خاطر همین است که آنهایی که در سینما هستند و تجربه حضور در صحنه های تئاتر را در دارند فعالیتی متمایز از سینماگران دیگر دارند. من معتقدم نمایش، هنری پویاتر و اصیل‌تر از سینما است. نمایش روی صحنه‌ای چند بعدی می‌رود و اجرایی زنده و گاه بداهه دارد اما سینما روی پرده‌ای تخت روایتی را در قالب نور و رنگ به مخاطب ارائه می‌دهد برای همین نمایش اصیل‌تر از سینما است».

علی جنتی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به رنجنامه نغمه ثمینی، کمیت تالارهای نمایش و گلایه‌های هنرمندان تئاتر مبنی بر عدم وجود امنیت شغلی، از سختی‌هایی که اهالی تئاتر با آنها رو به رو هستند یاد و تاکید کرد: «تئاتر باید از درون بجوشد و بدانیم هنر سفارسی و فرمایشی هیچگاه ماندگار نخواهد ماند و خیلی زود محو و نابود خواهد شد».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش گفت: «با فهم اصالت هنر تئاتر تصمیم داریم تا با هم هنر تئاتر را یاری دهیم و با امید به آینده دست به دست هم خواهیم داد تا این هنر پویا بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. جشنواره تئاتر فجر و دیگر جشنواره  موضوعی تئاتر رویدادهای زنده و پویایی هستند که اهالی تئاتر امیدوارانه در آن کار تولید می کنند و عاشقانه به آن احترام می گذارند و این شوق بیانگر آن است که ما باید بیشتر از اینها به فکر شکوفایی تئاتر باشیم تا این هنر والا به جایگاه خود بازگردد».

 

ساعت 20:20| اجرای یک اثر نمایشی

در این اثر نمایشی سعی شده بود با یاد کردن از خاطرات 30 ساله جامعه تئاتر ایران و نام بردن از چهره‌هایی که برخی‌هایشان دیگر در ایران نیستند، احساسات نوستالژیک عاشقان تئاتر را قلقلک بدهند.

این نمایشنامه با نام «روزهای جشنواره» نوشته محمد رحمانیان بود و داستان دو دختر که زندگی‌شان به جشنواره تئاتر فجر گره خورده بود، را روایت می کرد. یکی از دو دختر در جشنواره عاشق شد، ازدواج کرد، بچه دار شد، مهاجرت کرد، بازگشت با بیماری و طلاق و باز به جشنواره رسید. دختر دیگر هم به نوعی دیگر در کنار دوستش رد پای جشنواره را بر زندگی اش داشت. رحمانیان در نگارش این نمایشنامه تاریخی را روایت کرده بود و نام هایی را آورده بود که حالا برای تئاتر ایران خاطره شده اند.

«شب اختتامیه جشنواره تئاتر فجر سال 64، شب افتتاحیه عشق ما بود»، «تنهایی می روی به دیدن تئاتر مرگ یزدگرد زنانه گلاب آدینه،... و همه تئاترهای خوب را به جای من ببین. ماشین نشین ها کار اصغر فرهادیه. خوبه ها. میای؟! باشه خودم تنهایی میرم مثل همیشه»، «سرخه سوزان چیستا یثربی/ فردا، شبنم طلوعی و مویه جم دکتر قطب الدین صادقی اینها را باید ببینیم» .

بعد از این اثر نمایشی، اشکان خطیبی قطعه‌ای را درباره جشنواره تئاتر فجر خواند و با پیانو اجرا کرد.

در انتهای این بخش مجری مراسم از چندین نفر دبیران جشنواره های پیشین تئاتر فجر که در این مراسم شرکت نکرده بودند، نام برد.

 

ساعت 20:48| بخش مرور تئاتر ایران

در این بخش از داوران دعوت شد که به روی صحنه بیایند. سپس برگزیدگان به این شرح اعلام شدند.

موسیقی: تقدیر: «علی امیدی» برای موسیقی نمایش «کاریزما» از یزد
برگزیده:«حامد علیزاده» برای موسیقی نمایش «بی بری» از رودان

طراحی صحنه: تقدیر: «مجتبی رستمی فر» طراح صحنه نمایش «پرسه در لابلای فریم ها» از اهواز
برگزیده: «علیرضا داوری» طراح صحنه نمایش «بی بری» از رودان

بازیگری: تقدیر بازیگری نوجوان:
1- «حمیدرضا حافظ شجری» برای بازی در نمایش «دو بر یک به نفع بارسلونا» از مشهد
2- «ساجده حاجی زاده» برای بازی در نمایش «بی بری» از رودان

بازیگری زن
تقدیر:
1- «مژده ناظمی» برای بازی در نمایش «رد پر پروانه¬ای از آن سر دنیا» از کرمان
2- «بهناز سلیمانی» برای بازی در نمایش «بذار یه امشب بگذره» از تهران
3- «مریم سالاری» برای بازی در نمایش «بی بری» از رودان
برگزیده: «زهره کامیاب» برای بازی در نمایش «رد پر پروانه ای از آن سر دنیا» از کرمان

بازیگری مرد
تقدیر:
1- «ناصر آل خمیس» برای بازی در نمایش «پرسه در لابلای فریم ها» از اهواز
2- «علی صادقی زاده» برای بازی در نمایش «رد پر پروانه ای از آن سر دنیا» از کرمان
3- «فربد فرهنگ» برای بازی در نمایش «مجلس انتقام جویی هملت» از تهران
برگزیده: «سروش طاهری» برای بازی در نمایش «سنگ بست» از مشهد

نمایشنامه نویسی
تقدیر:
1- «رضا گشتاسب» برای نمایشنامه «یک هفته راه رفتن در بهشت» از یاسوج
2- «جلیل امیری» برای نمایشنامه «رد پر پروانه¬ای از آن سر دنیا» از کرمان
برگزیده: جناب آقای «رسول حق جو» برای نمایشنامه «پرسه در لابلای فریم ها» از اهواز

کارگردانی
تقدیر:
1- «رضا کرمی زاده» برای کارگردانی نمایش «یک هفته راه رفتن در بهشت» از یاسوج
2- «جلیل امیری» برای کارگردانی نمایش «رد پر پروانه ای از آن سوی دنیا» از کرمان
برگزیده: «مجتبی رستمی¬فر» کارگردان نمایش «پرسه در لابلای فریم ها» از اهواز

«2 میلیون و 450 هزار تومان شهریه این ترم در دانشگاه سراسریه. می‌رم که دو میلیونشو بگیرم» این بخشی از صحبت‌های سروش طاهری، کارگردان مشهدی یکی از نمایش های برگزیده بود. او با اشاره به صحبت‌های علی جنتی از اوضاع بد مالی تئاتر‌ها گلایه کرد و به این ترتیب اعلام اسامی برگزیدگان این بخش به پایان رسید.