حامد هوشیاری نویسنده و منتقد تئاتر؛ طی یادداشتی نگاهی به موضوع داوری بخش ˝تازه‌های تئاتر˝ سی و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخته است.

پایگاه خبری تئاتر: داوری و حضور داوران در جشنواره‌های گوناگون به نوعی برقراری مساوات بین گروه‌های حاضر در جشنواره هستند، در جشنواره ملی تئاتر ایران که جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که ویترین تئاتر ایران به شمار می‌رود،وجود داوران در بخش‌های مختلف و ارزیابی کردن آثار توسط آن‌ها به نوعی می‌تواند رقابتی بین گروه‌های تئاتری ایجاد کند تا در طول یک سال بتواند کاری که از همه لحاظ استانداردهای تئاتر را حفظ کند را برای مخاطبان آماده اجرا کنند.

دانش تخصصی داوران از نظر تئوری و تکنیکی مهمترین عنصر در مقوله ارزیابی آثار به شمار می‌رود، که پس از بازبینی آثار در ایام برگزاری جشنواره با نگاه موشکافانه و دقیق به ارزیابی تکنیکی آثار اجرا شده می‌پردازند. و در این میان می‌توان به جایگاه شعار تئاتر برای همه که شعار چندین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است به این نکته اشاره کنیم که مخاطبان آثار نمایشی اجرا شده در جشنواره نیز که در برگیرنده دانشجویان، اساتید، منتقدان و علاقه‌مندان تئاتر هستند نیز هر یک نسبت به تجربه علمی و یا عملی خود کارها را مورد بررسی قرار می‌دهند و در آئین اختتامیه به قضاوت اصولی و استادانه می‌نشینند که این قضاوت داوران به نوعی قضاوت نهایی و درست از نگاه داوران که به نوبه خود هر یک از متولیان و پیشکسوتان برجسته هنر تئاتر ایران هستند به شمار می‌رود.

یکی از بخش‌های مهم سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بخش مسابقه تازه‌های تئاتر ایران است که می‌شود آن را به تازه‌های تولید تئاتر ایران نام گذاشت که توسط دکتر سعید اسعدی، نادر برهانی‌مرند و سهراب سلیمی مورد قضاوت قرار می‌گیرد، که اینجانب به عنوان رابط داوران این بخش شاهد ارزیابی تکنیکی و موشکافانه این بزرگواران هستم،داوری که تکنیکی است نه سلیقه‌ای.


منبع: هنرآنلاین