نخستین روز هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک، با اتفاق های گوناگونی همراه بود؛ از دیدار دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان از دبیرخانه جشنواره عروسکی، تا درد دل زهرا صبری و حضور مرضیه برومند در پاتوق کودکان.

پایگاه خبری تئاتر: با اجرای نمایش "زنگ تفریح ما" به کارگردانی فاطمه سلجوقی،بخش صحنه ای این دوره از جشنواره، رسما آغاز شد. این نمایش با شرایطی خاص روی صحنه رفت؛ مخاطبان در گروه‌های پنج الی هفت نفره وارد سالن انتظار پلاتو اجرا می‌شدند و سپس تجربه دیدن یک نمایش تک‌پرسوناژ به‌صورت انفرادی را تجربه می‌کردند. یکی دیگر از نکات جالب نمایش، چاپ بروشور آن بود که بر پارچه‌ای صورتی که به شکل مقنعه دوخته شده بود. هرچند در جدول اجراهای جشنواره، گروه سنی مخاطبان مشخص شده است اما برخی از تماشاگران به این نکته توجه نمی‌کنند و به همین دلیل و با توجه به اینکه برخی از نمایش‌ها، شرایط اجرایی خاصی دارند و مناسب مخاطب کودک نیستند، بعضی از کودکان امکان حضور در این نمایش‌ها را پیدا نکردند.

دیدار دبیر جشنواره فیلم کودک از دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی اما روز گذشته و در نخستین روز برگزاری جشنواره، علیرضا رضاداد دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم های کودکان با حضور در دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی از مرضیه برومند دبیر این جشنواره و دیگر برگزارکنندگان آن دیدار کرد و به آنان خسته نباشید گفت. برومند نیز برای گروه برگزار کننده جشنواره فیلم کودک که طی چند روز آینده در اصفهان آغاز به کار می کند، آرزوی موفقیت کرد. به موقع حرف‌های‌مان را بزنیم در نخستین روز جشنواره نمایش "منو نمی‌بره" به نویسندگی و کارگردانی زهرا صبری در دو نوبت و با استقبال بسیار خوب مخاطبان روی صحنه رفت. زهرا صبری در پایان اجرای نخست نمایش گفت: حرفم در "منو نمی‌بره"  این بود به وقتش حرف بزنیم و از گفتن حرف‌های غیر ضروری پرهیز کنیم.

وی در ادامه افزود: مادرم سال‌هاست که بیمار است و خواهرم در این مدت از او مراقبت کرده است. این اجرا را به فاطمه صبری؛ خواهرم تقدیم می‌کنم. بازدید دبیر جشنواره از پاتوق عروسکی کودک مرضیه برومند دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک در اولین روز جشنواره از پاتوق عروسکی کودک و غرفه‌های مختلف آن بازدید کرد. برومند در این دیدار از نزدیک در جریان فعالیت کارگاه‌های آموزشی، اجراهای خیابانی و غرفه عروسک‌های سنتی بازدید کرد و با مسوولان این غرفه‌ها گفت‌وگو کرد و از نزدیک در جریان کار آنها قرار گرفت. دبیر جشنواره بعد از دیدار از پاتوق عروسکی کودک به تماشای نمایش‌های خیابانی که در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شوند، نشست و پس از آن برای تماشای نمایش عروسکی «سیه موی و جلالی» که از کشور افغانستان به جشنواره آمده به تالار حافظ رفت. با برپایی پاتوق شبانه که به معرفی کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات نمایش‌های آیینی‌وسنتی» اختصاص داشت، برنامه‌های نخستین روز برگزاری جشنواره نمایش عروسکی به پایان رسید.

این کتاب با گردآوری فریبا رییسی و از سوی انتشارات "نمایش" منتشر شده و شب گذشته با حضور نویسنده آن و نیز داود فتحعلی‌بیگی رییس کانون  تعزیه و نمایش‌های آیینی سنتی معرفی شد.