دکتر عالی‌زاد؛ دبیر برکنار شده‌ی جشنواره‌ی سی و دوم تئاتر فجر؛ انتخاب خود آقای آشنا بود که گفتند ایشان را خیلی با دقت نظر برای برگزاری جشنواره انتخاب کرده‌اند اما سوال اینجاست که چرا وقتی عالی‌زاد قصد داشت به دبیرخانه تئاتر فجر استقلال بدهد، از کار برکنار شد؟

پایگاه خبری تئاتر:  سید جواد روشن؛ کارگردان نمایش "کوپن"؛ صحنه گفت: شایسته نیست جشنواره‌ای که سی و دو سال قدمت و تجربه دارد و چنین حمایت همه جانبه‌ی دولتی را به عنوان پشتوانه دارد، اینقدر بی‌نظم و بی‌برنامه برگزار شود.

 
وی ادامه داد: شکی نیست که جشنواره‌ی تئاتر فجر از همه گونه حمایت مالی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر نهادها و سازمان‌ها برخوردار است، همین مسئله دلیلی است تا انتظارات هنرمندان و مخاطبان این جشنواره نیز بالا باشد و این توقع وجود دارد که هر سال، تئاتر فجر بهتر از سال قبلش برگزار شود اما می‌بینیم مشکلات گذشته، دوباره و دوباره تکرار می‌شوند.
 
این کارشناس ارشد تئاتر یادآور شد: یادمان نرفته سال گذشته آقای قادر آشنا به عنوان مدیر کل اداره هنرهای نمایشی نسبت به نحوه‌ی برگزاری جشنواره‌ی سی و یکم گلایه داشت و شخصا این جشنواره را آسیب شناسی کرد و قول داد بخش عمده‌ی این مشکلات در دوره‌ی بعدی برطرف شود اما اهد بودیم حتی وقتی خود ایشان نیز دبیر جشنواره می‌شوند، مشکلات تئاتر فجر همچنان به قوت خود باقی است. این مشکلات از توزیع بلیت نمایش‌ها تا نوع پذیرایی از گروه‌های شرکت کننده وجود داشت.
 
مدیر دفتر مطالعات و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با تاکید بر وجود مشکلات مالی رویدادهای تئاتری کشور اظهار داشت: قبول دارم که همواره مشکلات مالی گریبان‌گیر جشنواره‌ی تئاتر فجر بوده اما نمی‌توان موانع مالی و کمبود اعتبارات را دلیل همه‌ی مشکلات دانست. باید قبول کرد که سیستم برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر که عنوان بین‌المللی را هم یدک می‌کشد، دچار خلل و مشکل است.
 
روشن همچنین به وجود حاشیه‌های مشکل‌ساز تئاتر فجر اشاره داشت و تصریح کرد: اگر و اگر بخواهیم بدبینانه به ماجرا نگاه کنیم، می‌بینم همیشه افرادی بوده‌اند که وقتی نقش خود را در ساز و کار برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر کمرنگ دیده‌اند، حاشیه ساخته‌اند. تجربه نشان داده هر وقت دبیرخانه‌ی جشنواره تلاش کرده به لحاظ اداری از زیر سلطه‌ی اداره کل هنرهای نمایشی خارج شود، عده‌ای برای منافع شخصی، ایجاد مشکل کرده‌اند.
 
وی افزود: دکتر عالی‌زاد؛ دبیر برکنار شده‌ی جشنواره‌ی سی و دوم تئاتر فجر؛ انتخاب خود آقای آشنا بود که گفتند ایشان را خیلی با دقت نظر برای برگزاری جشنواره انتخاب کرده‌اند اما سوال اینجاست که چرا وقتی عالی‌زاد قصد داشت به دبیرخانه تئاتر فجر استقلال بدهد، از کار برکنار شد؟ البته کاری به این مسئله نداریم که انتخاب آقای عالی‌زاد درست بود یا نه اما آقای آشنا باید پاسخگوی این انتخاب خود را باشد و بگویند چرا دست به این انتخاب زد و چرا وقتی او خواست برخی از افراد متنفذ را کنار بگذار، دچار حاشیه شد؟
 
سردبیر ماهنامه‌ی صحنه تاکید کرد: احساس می‌شود برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر در حیطه‌ی افراد خاصی خلاصه شده که باید حتما منافعشان تامین شود. شکی نیست که باید از تجربیات گذشته و از حضور افراد با تجربه در همه‌ی بخش‌ها استفاده شود اما در تئاتر کشور قحط الرجال اتفاق نیفتاده است که همواره باید همان افراد همیشگی برخی از مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند. بگذارید افراد جدید وارد عرصه شوند، مطمئن باشید، اتفاق ناگواری رخ نمی‌دهد.
 
وی یکی از مشکلات همیشگی جشنواره‌ی تئاتر فجر را عدم سرویس‌دهی مناسب به هنرمندان شرکت کننده و مخاطبان و تماشاگران تئاتر دانست و گفت: گاهی یادمان می‌رود چه کسی میزبان است و چه کسی میهمان! اگر قرار است جشنواره‌ی تئاتر فجر میزبان هنرمندان و تماشاگران تئاتر باشد باید شرایط میزبانی را به نحو مطلوب فراهم کند. متاسفانه گاهی برخوردها و رفتارها با هنرمندان و حتی تماشاگران به گونه‌ای است که گویی فراموش می‌شود که دبیرخانه، میزبان است.
 
سید جواد روشن، نبود سیاست منسجم و مشخص برای برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر را از دیگر آسیب‌های این رویداد برشمرد و تصریح کرد: گاهی هدف از برگزاری جشنواره‌ی تئاتر فجر نیز در میان هیاهوها گم می‌شود و مدیران از وقتی فراخوان منتشر می‌شود فقط در تب و تاب این هستند که جشنواره را فقط و فقط برگزار کنند. گو اینکه هدف و کیفیت از اهمیت ساقط می‌شود. شاید دلیل دیگر این امر نیز، فصلی بودن دوران مدیریت مدیران و دبیران است. به راستی اگر لازم است تا دبیری برای مدت حداقل سه سال برای جشنواره فجر تعیین شود، بهتر است آقایان چنین کنند و بر اساس اهداف و سیاست‌ها، آزمون و خطاها را به حداقل برسانند. ظرفیت‌ها و امکانات تئاتر کشور مشخص است و اصلا کاری ندارد اگر بر اساس همین داشته‌ها برنامه‌ی مشخصی برای برگزاری تئاتر فجر تدوین و پی‌ریزی کرد.
 
وی به بی‌انگیزگی هنرمندان برتر تئاتر کشور برای حضور در جشنواره اشاره کرد و ادامه داد: بی‌انگیزگی هنرمندان برای حضور در جشنواره فجر قابل بررسی است که البته وجود مشکلات عدیده جشنواره از جمله دلایل آن است. به راستی به هیچ عنوان شایسته نیست که هنرمندان ما برای حضور در بزرگترین رویداد تئاتری کشور بی‌علاقه باشند.
 
سید جواد روشن که با کارگردانی نمایش "کوپن" در بخش چشم‌اندازه سی و دومین جشنواره‌ی تئاتر فجر شرکت کرده بود در این زمینه توضیح داد: برای آماده سازی نمایش "کوپن" چهار ماه زحمت کشیدیم و کاندیدا شدن این نمایش در سه بخش رقابت بخش تازه‌های تئاتر ایران، نشان از موفقیت نسبی کار دارد. مسلما این نمایش فقط برای اجرا در جشنواره آماده نشده و قصد ما این است اجرای عموم مناسبی داشته باشیم. البته در فراخوان جشنواره آمده که دبیرخانه تعهدی برای اجرای عموم هیچ نمایشی ندارد اما از قدیم، بخش چشم‌انداز، مختص نمایش‌هایی بوده که می‌بایست در سال دیگر اجرای عموم داشته باشند. امیدوارم شرایط کار به نحوی پیش رود که در نیمه‌ی نخست سال آینده بتوانیم با شرایط خوبی اجرای عمومی نمایش خود را داشته باشیم.
 
گفتنی است نمایش "کوپن" در بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری مرد و کارگردانی تازه‌های تئاتر ایران در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر کاندید دریافت جایزه شد.