ایوب آقاخانی با انتقاد از داوری‌های جشنواره تئاتر فجر ابراز عقیده کرد: داوری‌های امسال جشنواره‌ی تئاتر فجر، عیب‌های زیادی داشت.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر و مدرس تئاتر در ارزیابی‌اش از سی‌ودومین جشنواره‌ی تئاتر فجر گفت: به نظرم جشنواره‌ی تئاتر فجر امسال از هر نظر نسبت به جشنواره‌ی سال گذشته بهتر بود البته این به معنی یک حُسن برای جشنواره نیست چرا که اساسا هر دوره‌ای می‌توانست از جشنواره سال گذشته بهتر باشد اما به هر حال خوشحالم که سطح جشنواره تئاتر فجر امسال از سال قبل پایین‌تر نبود.

آقاخانی درباره چگونگی داوری‌ها جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: داوری‌های امسال اصلا رشدی نداشت، به خصوص در بخش‌های «تازه‌های تئاتر ایران» و «مسابقه بین‌الملل» داوری‌ها را پُرعیب دیدم.

وی افزود: امیدوارم داوران جشنواره صادقانه به صحبت‌های من گوش دهند، چرا من اصلا کاری در جشنواره نداشتم و هیچ منفعت یا ضرری برایم نداشته است، من تنها حرفم این است که ای کاش داوری‌ها دقیق‌تر، منطقی‌تر و شایسته‌تر انجام می‌شد.

این کارگردان با بیان اینکه نظر داوران جشنواره از دیدگاه مخاطبان بسیار دور بود، تصریح کرد: چرا که آنچه تماشاگران به عنوان انتخاب‌هایشان در اختتامیه جشنواره فریاد می‌زدند بسیار متفاوت با انتخاب‌های داوران بود.

وی ادامه داد: این را نمی‌گویم که باید صددرصد انتخاب تماشاگران مدنظر قرار بگیرد اما به هر حال باور عمومی دارای اهمیت است و باید حداقل 50 درصد باور مخاطب جدی گرفته شود اما در این دوره از جشنواره تئاتر فجر حتی 10 درصد نظر مخاطب هم جدی گرفته نشد.

این مدرس تئاتر همچنین گفت: من نمایش‌هایی را در بخش تازه‌های تئاتر دیدم که بسیار ضعیف بودند که در کمال ناباوری این کارها جایزه گرفتند و همچنین نمایش‌هایی را در بخش بین‌الملل دیدم که بسیار قوی بودند اما دستشان از جایزه خالی ماند.

آقاخانی با اشاره به برخی نقاط مثبت سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: به هر حال برگزاری و تنوع آثار در بخش بین‌الملل و همچنین برنامه‌ریزی برگزاری جشنواره با آن تغییرات ناگهانی دبیر جشنواره می‌تواند جزو نقاط قوت جشنواره امسال باشد.

این کارگردان در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: بسیار از این نظر متأسفم که درست یک روز قبل از اختتامیه جشنواره تئاتر فجر، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در همان سالن در تالار وحدت برگزار شد و شکوه این دو مراسم که باید هدف مشترکی داشته باشند اصلا قابل مقایسه نبود. امیدوارم روزی بیاید که از نظر صرف بودجه و هم از نظر توجه مدیران دولتی این همه تمایز بین این دو هنر که مکمل یکدیگرند وجود نداشته باشد.