شاعر برجسته کودک و نوجوان گفت: آموزش و پرورش ما عقب مانده است و یکی از دلایل عقب ماندگی آن این است که تئاتر در آموزش و پرورش ما هیچ راهی ندارد.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم رونمایی از مجموعه سی جلدی نمایش‌نامه‌های آسان به نویسندگی حسن دولت‌آبادی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده، مدیر عامل انتشارات سوره مهر و هنرمندانی چون ایرج راد، هنگامه مفید، محمد رحماندوست، عطاالله کوپال و... در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

رحماندوست در این مراسم گفت: آموزش و پرورش ما عقب مانده است و یکی از دلایل عقب ماندگی آن این است که تئاتر در آموزش و پرورش ما هیچ راهی ندارد. برای اینکه این تئاتر به آموزش و پرورش برود سه پایه نیاز داشت.

وی تصریح کرد: یکی از این پایه‌ها نمایش‌نامه‌‌های بسیار و در دسترس است، دوم این که انتشار گسترده است و سوم اراده اجرا در مدارس است. دو گزینه ابتدایی صورت گرفته است و هیچکس مثل حسن دولت‌آبادی با سوابقی که همه ما می‌دانیم نمی‌توانست این کار را انجام دهد. او آموزش و پرورشی،‌ارشادی و هنرمند تئاتر بوده است.

این شاعر برجسته کشور با اشاره به دوران دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اظهار داشت: در پنج سال دبیری جشنواره فهمیدم که حسن دولت آبادی تا چه اندازه در عرصه تئاتر کودک و نوجوان تلاش کرده است و در مقابل او سر تعظیم فرود می‌آورم.

رحماندوست با بیان اینکه نگارش این مجموعه کار یک جمع نبود، گفت: اگر حوزه هنری این مجموعه را چاپ نمی‌کرد در این وضعیت هیچ انتشاراتی نمی‌توانست چنین اثری را منتشر کند. اما در حال حاضر مانده است اراده آموزش و پرورش مانده که نمی‌دانم چه زمانی رخ می‌دهد و باید دعا کنیم، چون به غیر از دعا برای این آموزش و پرورش هیچ کاری نمی‌توان کرد. 

وی با تاکید بر اینکه تئاتر برتر از کلاس درس است، اظهار داشت: بسیاری از دروس را می‌توان با تئاتر آموزش داد. اما تنها به خاطر اینکه نق کودکانه خود را زده باشم در نمایش‌نامه‌های که برای بنده فرستاده شده بود شعر جای بسیار بدی دارد، نویسنده نمایش‌نامه و کارگردان شاعر نیستند. متاسفانه هم در نمایش‌نامه ابتدایی و هم در نمایش‌نامه دبیرستان، اشعار بر وزن اتل متل توتوله گفته شده است.

رحماندوست در پایان گفت: امیدوارم قدم بعدی حوزه هنری اقدامی جمعی در این عرصه باشد، سوژه،‌ نویسنده، شاعر و کارهایی که دولت‌آبادی در این مجموعه انجام داده که هر فرد عادی هم بتواند در مدرسه تئاتر کار کند.