هزینه استفاده از مکانی استیجاری برای تمرین گروه‌های تئاتری طی سه سالی که اداره تئاتر به بهانه بازسازی و مقاوم‌سازی تعطیل و تخریب شد، مبلغی حدود یک میلیارد تومان می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر:  بنای اداره برنامه‌های تئاتر به عنوان یکی از معدود داشته‌های تئاتر ایران طی 3 سال گذشته به مخروبه‌ای تبدیل شده است و دیگر رنگ و بوی مکانی تئاتری ندارد. در زمانی که تصمیم به تعطیلی اداره تئاتر گرفته شد قرار بر این بود که ساختمان مجاور این بنا نیز خریداری شده و به فضای اداره تئاتر اضافه شود اما این امر میسر نشد و تصمیم بر تخریب و بازسازی همان بنای قدیمی گرفته شد.

اما با وجود دستور وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم بازسازی و مقاوم سازی بنای قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر نه تنها در دستور کار قرار نگرفت بلکه این امر در تقابل میان شهرداری تهران و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گرفتار و بلاتکلیف ماند.

زمانی که بنای قدیمی اداره تئاتر تعطیل شد، مکانی استیجاری برای تمرین گروه‌های تئاتری در نظر گرفته شد. این بنا با مبلغ 15 میلیون تومان اجاره بهای ماهانه در اختیار گروه‌های تئاتری قرار گرفت. قرار بر این بود که در نهایت بعد از یک سال و نیم بنای قدیمی اداره برنامه‌های تئاتر آماده بهره‌برداری شود و دیگر هزینه‌ای بابت اجاره مکانی موقت صرف نشود اما این اتفاق نیفتاد.


ساختمان مخروبه اداره تئاتر

تعطیلی بنای اداره تئاتر سومین سال خود را سپری می‌کند و این در حالی است که بهای اجاره ماهانه مکان موقت در نظر گرفته شده، مبلغ 25 میلیون تومان است. این هزینه ماهانه بدون احتساب هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن ساختمان استیجاری اداره تئاتر است.

محاسبه‌ای ساده بیانگر آن است که بابت مکان موقت تمرین گروه‌های تئاتری در سال اول هزینه‌ای حدود 200 میلیون تومان و در سال دوم هزینه‌ای بالغ بر 250 میلیون تومان صرف شده و در سال سوم هم که تا پایان خردادماه سال 93 خواهد بود هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون تومان خواهد شد. جمع این ارقام بیانگر آن است که مدیریت تئاتر بابت مکانی استیجاری طی سه سال مبلغی حدود یک میلیارد تومان را ضمن در نظر گرفتن 100 میلیون تومان مبلغ رهن مکان، هزینه کرده است.

این مبلغ هزینه شده برای اجاره مکانی موقت که فاقد شرایط مناسب برای تمرین گروه‌های تئاتری است، عملکردی قابل بررسی در کارنامه مدیران و برنامه‌ریزان هنر و تئاتر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

انتظار این می‌رود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم راهکار برون‌رفت اداره برنامه‌های تئاتر از این شرایط نامناسب را در اولویت‌های اصلی برنامه‌های خود قرار دهد تا باز هم بودجه و هزینه صرف اقدامی غیر کارشناسانه نشود.