در دیداری که ۲۷ بهمن ماه انجام شد، سفیر کره جنوبی با مدیرکل هنرهای نمایشی راهکارهای موجود در رابطه با گسترش زمینه‌های فرهنگی و ارتباطات متقابل هنری میان دو کشور را مورد بررسی قرار دادند

پایگاه خبری تئاتر:  حسین طاهری، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اظهار خرسندی از ملاقات مجدد سفیر کره جنوبی پس از سی‌و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر گفت: کره جنوبی در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر حضور قابل توجهی داشت و توانست در میان سایر کشور‌ها جایگاه مناسبی را به خود اختصاص دهد. با توجه به رویکرد سیاسی جدید ایران بعد از انتخابات ریاست جمهوری، سفرا و نمایندگان فرهنگی کشورهای گوناگون در جهت گسترش ارتباطات فرهنگی و سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما به نظر من به دلیل غنا و قرابت فرهنگی دو کشور ایران و کره جنوبی، می‌توان با اولویت بیشتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی در تبادلات فرهنگی از جمله تبادل برنامه‌های تئا‌تر در دو کشور، ‌فعال بود.

وی با اظهار علاقه نسبت به اجرای آثار نمایشی کشور کره جنوبی در ایران اظهار داشت: ارتباط و تبادلات فرهنگی و هنری به طور حتم در آشنایی مردم دو کشور با فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر تاثیرگذار است. چندی پیش در نشستی با پری صابری یکی از کارگردانان تئاتر و داور بخش بین‌الملل جشنواره تئا‌تر فجر شاهد نظر مساعد وی نسبت به گروه نمایشی «نانتا» و اجرای این اثر در جشنواره تئا‌تر فجر بودم. نظرات صابری به عنوان یکی از فعالان این حوزه، بسیار حایز اهمیت است.

مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه گروه‌های نمایشی در آینده نزدیک می‌توانند اجراهایی طولانی مدت در ایران داشته باشند گفت: ما با اجرای یک ماهه یک گروه نمایشی غیرایرانی مانند «نانتا» که توانایی ایجاد ارتباط با عموم مردم را دارد؛ موافقیم. این اتفاق می‌تواند برای نخستین بار با تبلیغات صحیح و گسترده در تئا‌تر رخ دهد. این اجرا‌ها می‌تواند در پایتخت و استان‌های مختلف ایران که توانایی و امکانات لازم را در این زمینه دارند، شکل بگیرد.

طاهری با تاکید بر اینکه افق‌های گسترده‌ای در ایجاد این تبادلات فرهنگی وجود دارد، بیان کرد: سفرا، مدیران راهبردی و استراتژیک کشور‌ها هستند و حضور شما در این جلسه، نویدبخش رونق این گونه رویداد‌ها در آینده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباطات فرهنگی پیش زمینه‌ای برای ارتباطات اقتصادی است، تاکید کرد: به طور قطع فعالیت‌های فرهنگی و هنری پیش درآمدی برای گسترش فعالیت‌های گسترده میان کشور‌ها خواهد بود؛ امیدواریم آقای سونگ به عنوان سفیر کره جنوبی در ایران، مراکز اقتصادی و سرمایه گذاری این کشور در ایران را به جهت حمایت‌های فرهنگی بالاخص در تئا‌تر مدیریت کنند. ما آماده‌ایم از نظرات سفیر و رایزن فرهنگی کشور کره جنوبی، در انتخاب و اعزام گروه‌های نمایشی به فستیوال‌های بزرگ این کشور و همچنین حضور گروه‌های نمایشی کره جنوبی در جشنواره‌های مهم و بزرگ ایران، برخوردار شوم. در عین حال از شما دعوت می‌کنم از تئاترهایی که در طول سال به صحنه می‌روند، دیدن کنید.

در ادامه این جلسه، سونگ، سفیر کره جنوبی، طی سخنانی ضمن تشکر از همکاری مرکز هنرهای نمایشی و روابط دوستانه ایران در حمایت از گروه‌های نمایشی این کشور در سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر، بیان کرد: از شنیدن این مطالب و واکنش مخاطبان ایرانی نسبت به نمایش‌های کشور کره جنوبی بسیار خوشحالم. معتقدم این اتفاق بدون حمایت همه جانبه مرکز هنرهای نمایشی و سایر سازمان‌های مربوطه غیرممکن بود. بنابراین مایل هستیم این روابط دوستانه را حفظ کرده و ارتقاء دهیم.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان سفیر کره تلاش خود را برای گسترش این تبادلات فرهنگی صورت می‌دهد، ادامه داد: همکاری فرهنگی لازمه دیپلماسی است و ما هم در این راستا حرکت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا فعالیت‌های فرهنگی را ارتقاء دهیم. گسترش فعالیت‌های سیاسی و ارتباطات میان کشور‌ها به طور قطع زمینه ساز فعالیت‌های گسترده‌تر در حوزه‌های دیگرخواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: با این مسئله که ایران وکره جنوبی نزدیکی فرهنگی دارند، موافقم و علاقمندم از این واکنش و علاقمندی و فهم مشترک مردم برای فعالیت فرهنگی و نیز اقتصادی کمال بهره را برده و گام‌های مثبتی را برداریم.