کارگردان نمایش «بینوایان» بدون اشاره به هشدار وزیر ارشاد درباره «تئاتر لاکچری» مدعی شد استفاده از این عناوین غلط است! ما همه چیز در تئاتر داریم جز لاکچری بودن.

پایگاه خبری تئاتر: برنامه تلویزیونی «شب تئاتر» با حضور شهرام کرمی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی و حسین پارسائی، کارگردان تئاتر و پیام دهکردی مجری کارشناس برنامه، شب گذشته (شنبه ۲۱ مهر) در حالی از شبکه چهارم سیما روی آنتن رفت که مباحث جنجالی مربوط به تئاتر لاکچری «بینوایان» مطرح شد و هنرمندان زیادی در حین برنامه یا به صورت ضبط شده انتقاداتی از وضعیت حمایت از برخی نمایش‌های تجاری و ناعدالتی در این عرصه داشتند.

*شورای صنفی قیمت‌گذاری بلیت‌های تئاتر تا ماه آینده تشکیل خواهد شد

شهرام کرمی در ابتدای برنامه در خصوص تشکیل شورای صنفی مبنی بر قیمت‌گذاری تئاتر مباحثی را بیان کرد و گفت: بهای بلیت تئاتر این روزها تبدیل به یک نگرانی و دغدغه شده است تا به حال در این عرصه ما خلاء قانونی داشتیم و هر سالن متناسب سلیقه و هزینه تولیدات، قیمت‌گذاری انجام می‌داد اما اکنون شرایط تغییر کرده و این خلاء قانونی مشکل‌ساز شده است و بهترین راهکار ما در این عرصه تشکیل یک شورای صنفی برای قیمت‌گذاری بلیت تئاتر است. از چند هفته پیش روند تشکیل این شورا با تصویب آیین‌نامه آغاز و تا ماه آینده نیز به نتیجه خواهیم رسید.

*بلیت‌های بینوایان از ۵۵ تا ۱۸۵ هزار تومان با توجیه اقتصادی!

سپس حسین پارسائی درباره مسائلی که مبنی بر قیمت‌گذاری بالای بلیت‌های نمایش بینوایان توسط دهکردی مطرح شد، گفت: بلیت‌های بینوایان بنا بر هزینه تولید از ۵۵ تا ۱۸۵ هزار تومان تعیین شده و در خود سایت ایران کنسرت قابل مشاهده است که بلیت‌فروشی آن آغاز شده و هر مبلغی بالاتر از این قیمت، تخلف است و خود سایت امکان سوءاستفاده را گرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که قیمت‌گذاری این نمایش چه توجیه اقتصادی در شرایط کنونی دارد،‌گفت: چطور نمایشی که با سه پرسوناژ و حداقل زمان تمرین و صحنه‌آرایی و دکور در ایرانشهر با بلیت ۴۰ هزار تومانی به صحنه می‌رود، توجیه دارد اما کاری که ۳۵۰ نفر عوامل و هزار قطعه لباس و آکسسوار و یک سال تمرین دارد، توجیه اقتصادی ندارد؟ خوشبختانه نمایش ما در بخش خصوصی،‌ با سالن خصوصی کار کرده و جای کسی را تنگ نکرده است و این هیچ اشکالی ندارد، ما هم که مطالبه‌ای از دولت نداشتیم.

کارگردان «بینوایان» با تأکید بر اینکه مطلقاً از امکانات شهرداری یا هیچ نهاد دولتی برای تبلیغات این نمایش یا سرمایه‌گذاری در آن استفاده نکرده است، افزود: من برای هر کسی که مطالبه و پرسشی دارد، احترام قائل هستم اما نقد با توهین متفاوت است، من دلیل این همه نامهربانی را نسبت به خودم نمی‌فهمم! ما همه همکار و آیینه هم هستیم، قبل از اتهام بهتر است نوع مطالبه خود را تصحیح کنیم و به سمت تفاهم و دیالوگ برویم. هیچ چیزی در کار ما پوشیده نیست و همه زیر این آسمان تئاتر کار می‌کنیم.

* بینوایان، لاکچری نیست!

پارسائی بدون اشاره به توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون «تئاتر لاکچری» اظهار داشت: زمانی که ما درباره یک نمایش آدرس غلط می‌دهیم، کم‌لطفی در حق هنر تئاتر کرده‌ایم، زمانی که هنوز هیچ چیزی درباره یک نمایش نمی‌دانیم، چطور اعداد دروغین را  انتشار می‌دهیم؟ نمایش‌های الیور توئیست و بینوایان، لاکچری نیستند، استفاده از این عناوین غلط است! ما همه چیز داریم در تئاتر، جز لاکچری بودن. چطور سرمایه‌های زیاد و خوب وقتی به سینما می‌روند، خوب هستند ولی به تئاتر که می‌رسد، بد می‌شوند؟

وی تأکید کرد: به پشتوانه تماشاگران صد هزار نفره الیورتوئست و دو هزار تماشاگری که همین روز اول سانس‌ها را برای بینوایان پُر کردند، می‌گویم که این حرف‌ها توهین به مردم است. نمی‌توانیم این گروه تماشاگران نمایش‌ها را نوکیسه خطاب کنیم! در استفاده از عناوین دقت کنیم، اغراق و سیاه‌نمایی نکنیم.

*نگرانی جامعه تئاتر غلبه تئاتر تجاری بر تئاتر مستقل است

در ادامه بحث شهرام کرمی درباره مباحثی که حسین پارسائی مطرح کرد، نظری مطرح نکرد و صرفا به توئیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تئاتر لاکچری اشاره کرد و گفت: توجه و دغدغه وزیر ارشاد جای تقدیر دارد، چرا که نگاهشان به تئاتر قابل اعتنا و تکلیف ما است، نباید اجازه دهیم تئاتر صرفًا به سمت تجاری شدن برود. من معتقد هستم که باید همه جنبه‌های تئاتر را از مثبت تا منفی مشاهده کنیم. در ۱۰ سال اخیر تئاتر ما توسعه یافته و ما شاهد رشد قابل توجه سالن‌های تئاتر و هنرمندان فعال و مخاطبان تئاتر بودیم.

وی با اشاره به توجه روز افزون بخش خصوصی به تئاتر گفت: عموم هنرمندان از این شرایط استقبال می‌کنند چون با کاهش تصدی‌گری دولت در تئاتر این سرمایه‌های بخش خصوصی به رشد تئاتر می‌انجامد اما چطور می‌شود که تئاتر تجاری نقطه نگران کننده تئاتر ما می‌شود هرچند که تئاتر تجاری هم خوب است و به جذب مخاطب و گردش مالی می‌انجامد؟ استفاده از ستاره‌های سینما در گونه‌هایی از تئاترها که صرفا برای جذب مخاطب با تغییر محتوایی آثار نمایشی همراه می‌شود، جای بحث است!

وی اظهار داشت: نگرانی جامعه تئاتر غلبه تئاتر تجاری بر مستقل است که باعث نزول تئاتر مستقل می‌شود و توازن عرصه تئاتر را به هم می‌زند به همین دلیل هم وزیر فرهنگ ما اشاره کردند که این توازن به هم نخورد. بنابراین آنچه در تئاتر تجاری وجود دارد دارای دو جنبه مثبت و منفی است.

*۱۷ هزار هنرمند شاغل در تئاتر داریم

 پارسائی در بخشی دیگری از این برنامه گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که همه بار تئاتر را دولتی بکشد که بودجه اندک دارد، هر مدیری هم که اینجا زحمت بکشد باز هم بودجه کفاف قشر فرهیخته تئاتر را نمی‌دهد. تئاتر اگر نتواند خود سرپا بایستد حتی اگر صد میلیارد هم بودجه داشته باشد باز کمبود خواهد داشت. اگر ما شرایطی فراهم کنیم که بخش خصوصی میل به تئاتر پیدا کند، بهتر است تا دولت را درگیر این مسائل کنیم.

کرمی هم درباره پرسشگری جامعه این روزهای تئاتر گفت: شاید یکی از علل آن شرایط نابرابر در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌ها باشد اگر همه از امکانات برخوردار باشند قطعا این نگرانی‌ها نخواهد بود زمانی که هنرمندان در هزینه‌های نمایش خود از تولید تا اجرا و دستمزدها دچار دغدغه هستند، نگران می‌شوند. در حال حاضر ۱۷ هزار هنرمند تئاتر در رشته هنرهای نمایشی فعال هستند به جز ۲۳۰ هزار هنرمندی که شاید یک بار کار هنری کرده باشند ما ۱۷ هزار هنرمند داریم که شغلشان تئاتر است.

وی یادآور شد: متأسفانه سرمایه گذاران بخش خصوصی تئاتر به نسبت سایر هنرها اندک است باید کاری کنیم تا این شرایط بهتر شود و همین امکانات هم برای هنرمندان عادلانه تقسیم شود نکته دیگر در سال‌های اخیر به تناسب جمعیت تئاتر بودجه اندک بوده است. تنها هر ۱۰ سال یک بار ما جهش اعتباری داشتیم که آن هم پاسخگوی نیازها نیست. سال گذشته حدود ۳۹ میلیارد کل بودجه تئاتر بوده که تنها ۲۴ میلیارد تومان آن جذب شده است با همین تعداد ۲۷۰ نمایش تولید شده است امسال متأسفانه افزایش اعتبار نداریم و شرایط مانند سال گذشته است، امیدوار هستیم همین میزان را بتوانیم جذب کنیم.

* «بینوایان» از شهرداری یا دولت پول نگرفته است

پارسائی در پاسخ به ابهاماتی که درباره تصدی‌گری دولتی او در سینمای خانگی مطرح می‌شود، گفت: فعالیت تئاتری من هیچ ارتباطی با فعالیت دولتی‌ام ندارد، من در هر مسئولیتی وظایف خود را انجام می‌دهم و هیچ ارتباطی بین جذب سرمایه و تبلیغات من با فعالیت دولتی وجود ندارد و گواه آن وجدان و اعتقاداتم است و این اتهامات همه واهی است.

وی در ادامه افزود: من در تماشاخانه ایرانشهر دبیر شورای سیاست‌گذاری محتوا بودم که این شغلم نیز به پایان رسیده است اما فعالیت‌ام در سینمای خانگی هم ارتباطی با رانت و تئاتر ندارد چرا که این نمایش در بخش خصوصی اجرا و تولید می‌شود. من از مدیرانی بودم که در دوره مدیر کلی‌ام بیشترین نشست رسانه‌ای را برگزار کردم اما اکنون اینکه چرا شفاف نیستم علل زیادی دارد و یکی از علل آن هم همین آدرس‌های غلطی بود که عده‌ای دادند، من از دولت و ارشاد و شهرداری هیچ پولی نگرفتم و سرمایه‌گذاری بینوایان هیچ ربطی به عرصه دولتی ندارد.

شهرام کرمی در پایان نشست خطاب به حسین پارسائی تأکید کرد که اگر این گفت‌وگوها زودتر صورت می‌گرفت شاید این حاشیه‌ها درباره نمایش پیش نمی‌آمد.