در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری در باب تئاتر مطرح شده است، اما در چند ماه اخیر چهار مسئله بودجه،‌ سالن، امنیت شغلی و توافق بین نهاد‌های متولی بیش از گذشته از زبان هنرمندان، وزیر ارشاد، معاون هنری و دیگر صاحب نظران شنیده می‌شود

پایگاه خبری تئاتر:  آیا بودجه تئاتر افزایش پیدا می‌کند؟ آیا هزینه‌های تعمیر و بازسازی کامل تئاتر شهر تامین می‌شود؟ آیا میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تئاتر توافقی عملی می‌شود؟ آیا مسئله امنیت شغلی هنرمندان تئاتر حل می‌شود؟

مسائلی که مطرح شد، سوال‌های هنرمندان تئاتر کشور از مدیران وزارت ارشاد در طول سالیان است، اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، و مطرح شدن برخی از این مسائل از سوی مقامات دولتی،‌ هنرمندان را امیدوار به حل مشکلات کرد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه تئاتر فجر درباره مجموعه تئاتر شهر و مسئله امنیت شغلی هنرمندان تئاتر گفت:«تئاتر شهر مدت‌ها است که حال و روز خوشی ندارد، من می‌دانم که سال‌ها به این هنر فاخر آن‌طور که شایسته و بایسته بوده است توجه نشده و می‌دانم دغدغه امنیت شغلی و تداوم کار همواره هنرمندان این عرصه را آزار می‌دهد. من می‌دانم بر شما مهربانان سخت گذشته است. با این همه شما با شکوفایی ستودنی همچنان در صحنه حضور دارید و اجازه ندادید چراغ تئاتر خاموش بماند. هیچ یک از ما نه بر یکدیگر بلکه با یکدیگر و با فهم دقیق از اصالت هنر تئاتر این هنر مردمی را یاری خواهیم کرد و با امید به آینده دست در دست هم خواهیم داد.»

بخش عمده مشکلات هنرمندان تئاتر در سطح گسترده، مسئله بودجه تئاتر است، بودجه‌ای که همواره تنها وعده افزایش آن داده شده و هیچگاه طبق اصول و با توجه به تعداد هنرمندان تئاتر کشور افزایش نیافته است. البته بودجه فعلی، تنها به تهران و برگزاری جشنواره‌ها اختصاص دارد و گروه‌های استانی باید هزینه‌های خود را از اداره‌های کل ارشاد استان‌ها دریافت کنند، مسئله‌ای که باعث شده تئاتر شهرستان کمی از معاونت هنری ارشاد دور بماند و تنها در زمان برگزاری جشنواره حضور داشته باشند.

از سوی دیگر هنرمندان شهرستان همواره این گله‌ را دارند که اداره‌های ارشاد استان‌ها با توجه به سلیقه شخصی به هنرمندان تئاتر بودجه اختصاص می‌دهند و گاهی این بودجه صرف دیگر عرصه‌های هنری شده است، در واقع عدم وجود متولی ثابت و تخصصی تئاتر در سراسر کشور و در همه زمینه‌ها باعث این بروز چنین مشکلی شده است.

قطب‌الدین صادقی از هنرمندان برجسته تئاتر کشور در مراسم تکریم و معارفه مدیران مرکز هنرهای نمایشی خطاب به حسین طاهری، مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی گفت:«یک زمانی گفتند بودجه 18 میلیارد است اما 12 میلیارد از آن را کم کردند. یک سریال در «پیت» 25 میلیارد خرج دارد متاسفانه نمی‌شود با یان بودجه‌ها تئاتر کشور را هدایت کرد. ما حاضر هستیم در هر جایی که شما بگویید حاضر شویم و از بودجه تئاتر صحبت کنیم. مدیران شما نباید هنر را با ثبت احوال و اداره پست اشتباه بگیرند و با خشونت با هنرمندان برخورد کنند.نگاه نکنید که چند هنرمند چهره مشکل مالی ندارند واقعا هنرمندان تئاتر با فقر دچار هستند و فقر همه را به زانو درآورده است.»

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت بودجه تئاتر در آخرین گفت‌وگوی خود با تسنیم، گفت: «ما دو کار داریم، ابتدا بحث بودجه معاونت هنری است و دوم اینکه نگاه ما به نوع هزینه‌‌ها و تخصیص بودجه چگونه است‌. به اعتقاد من باید نگاه ما به برنامه‌ریزی بودجه باید متفاوت شود. ما باید بخش‌هایی را که خودشان آماده به کار هستند وارد میدان کنیم، نباید تمامی امکانات را در دولت ببینیم، بلکه دولت باید یک چاشنی به برنامه‌ها اضافه کند و خود مردم و هنرمندان کار را جلو ببرند.»

علی جنتی نیز در آخرین اظهار نظر خود درباره بودجه تئاتر به تسنیم، گفت:«دولت براساس توانایی‌های مالی خود عمل می‌کند، اما متأسفانه ما هنوز با مشکلات ناشی از تحریم‌ها دست به گریبان هستیم و امروز تنگناهای مالی جدی در دولت وجود دارد. بسیار امیدوار هستم که در سال 93 در وضعیت بودجه دولت گشایشی حاصل شود، اگر امکانی فراهم شود تمام توان خود را به کار می‌گیریم تا نقایص موجود را بهبود ببخشیم.»

حمیدرضا نعیمی از دیگر هنرمندان تئاتر هم درباره لزوم نگاه جدی به مشکلات تئاتر خطاب به مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی می‌گوید:«دیگر ادبیات شاعرانه تئاتر را جلو نمی‌برد. خواهش می‌کنم راهکار عملی دهید و با ادبیات عبوس صحبت کنید. تئاتر دیگر نباید گوشت قربانی باشد. شما باید با گروه‌ها و کارگردان‌ها هرماه نشست داشته باشید، چرا که دیگر حرکت‌های فردی جواب نمی‌دهد. قراردادهای گروه‌های شهرستانی را به پای تهرانی‌ها برسانید هرچند باید قرارداد گروه‌های تهران نیز حداقل دو برابر شود. طرح استقرار گروه‌های نمایشی را پیگیری کنید و از شما خواهش می‌کنم مدیرانی را که کارشان درست است، تغییر ندهید.»

آنچه خواسته هنرمندان است، رفع مشکلات با همت و بودجه دولت است، اما گویا آنچه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهند بهره‌برداری از امکانات و مزایای محجور مانده در سالیان دراز است، به عنوان مثال شش ماه است که پردیس تئاتر تهران با پنج سالن، آماده بهره‌برداری است، اما هیچ اقدامی از سوی مدیران شهرداری صورت نمی‌گیرد و یا اینکه نزدیک به یک سال است جلسه‌های گسترده در سطح معاون‌ وزیر درباره مشکلات تئاتر شهر برگزار شده، اما تنها در حد حرف باقی مانده است.

چهار مسئله اصلی که در ابتدا عنوان شد، یعنی بودجه نحیف تئاتر، هزینه‌های ساخت و بازسازی سالن‌های نمایشی، توافق بین نهاد‌های متولی تئاتر، امنیت شغلی هنرمندان تئاتر، از جمله مشکلات بسیار هنرمندان این عرصه است که در ماه‌های اخیر بیشتر از آن‌ها یاد شده است و هم از سوی مدیران وعده اصلاح داده شده و هم ایجاد انگیزه در هنرمندان برای حمایت از مدیران صورت گرفته است.