آراز بارسقیان گفت: اوضاع خلق نمایش‌نامه و همین‌طور عرضه و فروش آثار ادبیات نمایشی در ایران اصلا خوب نیست و متأسفانه مردم آثار نمایشی نمی‌خوانند

پایگاه خبری تئاتر:  این نویسنده که با نگارش نمایش‌نامه «گام زدن بر یخ‌های نازک: تراژدی در چهار پرده» با همکاری غلامحسین دولت‌آبادی در جایزه کتاب سال تقدیر شده است، گفت: بدتر از این موضوع این است که دانشجوی تئاتر نمی‌تواند یک نمایش‌نامه را روخوانی کند. اما امیدوارم روزی برسد که نمایش‌نامه هم به عنوان یک متن دراماتیک در کنار داستان و رمان به طور جدی‌تر خوانده شود.

او افزود: الآن در مقابل هر چند ده رمانی که خوانده می‌شود، یک نمایش‌نامه خوانده می‌شود. اما امیدوارم خواندن نمایش‌نامه در میان مخاطب‌ها بیش‌تر از گذشته شود. البته بی‌رغبتی به نمایش‌نامه‌ها از این جهت هم هست که واقعا آثار درخور کم نوشته می‌شود.

بارسقیان همچنین با اشاره به جایزه کتاب سال گفت: داورهای رقابت کتاب سال آدم‌های تحصیل‌کرده‌ای هستند و در حوزه‌های مختلف آثار را بررسی می‌کنند و بر اساس فرمی که دارند به آثار امتیاز می‌دهند. در بخش ادبیات نمایشی هم بعد از سال‌ها اثر من به عنوان برگزیده معرفی شد. این اثر تا به عنوان برگزیده معرفی شود در چند مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و به اعتقاد من این مسأله مهم است. اثر ما از میان 200 نمایش‌نامه چاپ‌شده در سال گذشته بالا آمد و از این جهت خوشحال هستم، زیرا متخصص‌ها درباره کتاب نظر دادند. خوشحال‌تر هستم برای این‌که این اثر در تقابل با جریان غالب نمایش‌نامه‌نویسی این سال‌های ایران است.

او اظهار کرد: این سال‌ها نوشتن نمایش‌نامه‌های اقتباسی مد شده است، همچنین نمایش‌نامه‌های کم‌حجم و سرهم‌بندی‌شده بسیار نوشته می‌شود؛ چیزی کم‌تر از 80 صفحه که در صنعت چاپ و نشر دنیا کم‌تر از این تعداد صفحه را کتاب نمی‌دانند و می‌گویند جزوه است.