نویسنده و کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» با ابراز امیدواری از اینکه این نمایش بتواند در اجراهای سال 93 مجموعه تئاترشهر جای بگیرد عنوان کرد در این نمایش حال و هوای دهه 60 و 70 ایران با نگاهی به سریال های تلویزیونی آن دوران مد نظر قرار گرفته است.

پایگاه خبری تئاتر:  محمد مساوات نویسنده و کارگردان نمایش «قصه ظهر جمعه» درباره تلاش برای اجرای عمومی این نمایش بعد از حضور در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر گفت: متاسفانه هنوز زمان اجرای عمومی این اثر نمایشی مشخص نیست البته ما درخواستمان را برای اجرای این نمایش در تئاترشهر ارائه داده ایم اما تضمینی وجود ندارد که به این کار علی رغم تقدیر در جشنواره تئاتر فجر اجرای عمومی بدهند.

مساوات با اشاره به نمایش‌های متعددی که از این گروه در جشنواره های مختلف شرکت کرده اما پشت درهای بسته اجرای عمومی مانده‌اند، عنوان کرد: متاسفانه ما مدام بچه هایی به دنیا می آوریم اما نمی توانیم بزرگشان کنیم و معمولا سرنوشت نمایش هایی را که تمرین کرده و در جشنواره های مختلف به صحنه می بریم نامعلوم است، اما تصور ما این است که باید مدام کار کنیم و در تئاتر حضور داشته باشیم. شاید این هم از شوربختی ماست که کاری جز تئاتر کار کردن نمی دانیم در حال حاضر به سمت پایانی تاریک گام بر می داریم و امیدوارم که در انتها به نقطه روشنی دست یابیم.

کارگردان «بازیخانه قیاس الدین مع الفارق» ادامه داد: نمایش «ارتش میرزا ملکم خان بلوکی» علی رغم اینکه برگزیده بهترین نمایشنامه در سیزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شد و بعد از آن نیز اجرای موفقی در جشنواره تئاتر آیینی سنتی داشت هنوز نتوانسته اجرای عموم بگیرد. همچنین نمایش «بیضایی» نیز که در جشنواره سوره ماه به صحنه رفت هنوز مکانی برای اجرا ندارد اما امیدوارم «قصه ظهر جمعه» به سرنوشت این دو دچار نشود.

این کارگردان درباره مراحل آماده سازی این اثر نمایشی گفت: روند نگارش نمایشنامه 8 ماه به طول انجامید و ما برای آماده سازی آن سه ماه روزی 5 ساعت تمرین مداوم داشتیم اما متاسفانه دکور کار که نقش حیاتی هم در اثر دارد دیر آماده شد و بازیگران فقط قبل از اجرا در سالن سایه توانستند در دکور تمرین کنند. معتقدم هر نمایشی مناسب اجرا در سالنی خاص است و مناسب‌ترین مکان برای اجرای این نمایش نیز تئاترشهر است.

وی درباره حال و هوای این نمایش که یادآور فضای دهه 60 و اوایل 70 در ایران است و سریال‌های تلویزیونی آن سالها را به یاد می آورد، توضیح داد: به این دلیل این اثر را نوشته و کارگردانی کردم تا کمی از نمایش های روشنفکری فاصله بگیرم. دوست داشتم کاری انجام دهم که بتواند مخاطبان عام تر را هم به خود جذب کند. چون تئاتر و رسانه یعنی ارتباط. این نمایش مثل پخش یک سریال دیروزی است که به اتفاقات امروز هم مرتبط است.

مساوات در پایان متذکر شد: در عین اینکه نگاهم به این نمایش نگاه سریالی بود، با نگاه عمیق تری نسبت به یک سریال به آن نگاه کردم. سادگی‌ای که در این نمایش به مخاطب ارائه می شود عامدانه و آگاهانه بوده است و اگر این کار تماشاگران را یاد سریال های دهه 60 و 70 بیندازد برایم دلپذیر است. تلاش کردم سادگی و خلوصی را در این نمایش به تصویر بکشم که این روزها کمتر در تئاتر ایران شاهدش هستیم.

سوگل سادات خلیق، نیکان سادات راست قلم، سیدعلی مساوات، محمدعلی محمدی، سیامک اخوان، یسنا فلاح،فروغ قجابگلی، مسیح کاظمی، اسماعیل گرجی، تینو صالحی، حسنا فلاح، امیر هوشمند و مهرنوش ستاری بازیگران نمایش «قصه ظهر جمعه» هستند که در سی و دومین جشنواره بین الملل فیلم فجر در دو بخش نمایشنامه نویسی و کارگردانی تازه های تئاتر ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین سعید حسنلو طراح صحنه، سمانه احمدی مطلق طراح لباس و حامد حبیب‌زاده آهنگسازی این نمایش را بر عهده دارند.