نخستین روز سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در حالی برگزار شد که از اولین ساعات صبح و شروع این جشنواره صف‌های طولانی برای دیدن فیلمها در مقابل سالنهای نمایش فیلم تشکیل می شد و همین امر باعث شد که جشنواره به سانس فوق العاده هم برسد، یا بسیاری از مخاطبان بر روی زمین و یا ایستاده به تماشای آثار بپردازند.

پایگاه خبری تئاتر: جمعه ۱۸ آبان ماه اولین روز برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران بود که نمایش فیلم‌هایش را از ۱۰ صبح تا ۲۳:۳۰ دقیقه شب پشت سر گذاشت و به دلیل استقبال مخاطبان و بنا به تصمیم مدیران برگزاری این جشنواره، تمامی فیلم‌های داستانی بخش ملی هر شب در سانسی فوق العاده از ساعت ۱۲ تا ۱:۳۰ دقیقه بامداد دوباره اکران می‌شوند.

از دیگر نکته‌های قابل اشاره در برگزاری جشنواره حضور مخاطبان گوناگونی بود که در کنار هم در صف ها ایستاده بودند تا بتوانند به تماشای آثار مورد نظرشان بنشینند. از نوجوانان و جوانان گرفته تا افراد میان‌سال و از دانشجویان گرفته تا روحانیون را می‌شد، در بین مخاطبان فیلم کوتاه مشاهده کرد. این صفوف که هر چه به عصر نزدیک می شد طولانی تر میشد باعث شده بود بسیاری از مخاطبان نتوانند در سالن حضور پیدا کنند و از دیدن باکس فیلم‌های مورد علاقه شان جا بمانند و همین امر باعث نارضایتی برخی از فیلمسازانی و کسانی که کارت حضور در جشنواره را داشتند، شده بود.

دبیر این دوره جشنواره در واکنش به حضور و استقبال مخاطبان از اولین ساعات اولین روز برگزاری جشنواره به ایسنا گفت: به این فکر افتادیم که شاید از روزهای آینده سطح دسترسی افراد را برای حضور در سالنها محدود کنیم و فقط دارندگان کارت اجازه ورود داشته باشند.

او ادامه داد: امروز از اولین سانس برگزاری این جشنواره یعنی ۱۰ صبح بسیاری از مخاطبانمان روی زمین نشستند و این نشان از اهمیت و جذابیت فیلم کوتاه در بین مردم دارد و نکته دوم این است که این اتفاق برای ما مانند تذکری شد تا ظرفیت‌های فیلم کوتاه را بالا ببریم.

سید صادق موسوی در پاسخ به علت کاهش یک روز از تعداد روزهای برگزاری جشنواره هم گفت: سال گذشته جشنواره در پنج روز برگزار می شد اما امسال برای برای اینکه بتوانیم هزینه‌های برگزاری را مقداری کاهش دهیم، تصمیم گرفتیم جشنواره را در چهار روز برگزار کنیم. زیرا اجاره هر روز پردیس ملت، هزینه هتل و پذیرایی از میهمانان بسیار زیاد می‌شد و از این طریق میخواستیم هزینه ها را مدیریت کنیم و به این ترتیب اکران فیلمها را از صبح ساعت ۱۰ تا ۲۳ جا دادیم.

امسال در ایام برگزاری جشنواره سانس و سالن ویژه ای هم مخصوص خبرنگاران در نظر گرفته شده که این امکان را به اهالی رسانه می دهد تا بتوانند فیلمهای داستانی حاضر در جشنواره را در زمان و سانس مشخص شده ببینند که البته محدودیت ظرفیت سالن و همچنین فیلمهایی که در این سالن به نمایش در می آیند از نکاتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

رای دهی به آثار اکران شده هم مانند سالهای گذشته به صورت دستی و کاغذی انجام می شود؛ به این صورت که مخاطبان میتوانند آرا خود را پس از خروج از سالن نمایش در یکی از صندوق‌هایی که بر روی آنها نوشته شده خوب، متوسط و هیچکدام بیندازند.

 سیدصادق موسوی - دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران - در این‌باره به ایسنا گفت: امسال فرآیند انتخاب اثر برگزیده از نگاه مخاطبان و رای دهی به آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره برعهده ایسفا گذاشته شده است. ما از انجمن صنفی فیلم کوتاه خانه سینما درخواست کردیم تا انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را انجام دهند و اکنون هم دفتری در پردیس ملت دارند و نظارت بر این فرایند را انجام می‌دهند. درنهایت هم نتیجه آرا در پایان جشنواره به عنوان برگزیده از نگاه مخاطبان اعلام خواهد شد.

بولتن‌های جشنواره امسال نیز هر روز هم به صورت چاپی و هم اینترنتی قابل دسترس است و مخاطبان می‌توانند روزانه آنها را دریافت کنند.

در اولین روز در کنار اکران فیلمهای کوتاه سینمایی، فضایی هم برای بحث های تخصصی وجود داشت. در این روز چهار نشست با عناوین  «رئالیسم در سینما»، «رئالیسم در هنر»، رئالیسم در فیلم کوتاه و باورپذیری در سینما برگزار شد که در این بخش‌ها امکانی ایجاد شده بود، تا علاقه مندان ناشنوا هم بتوانند از این نشست‌ها استفاده کنند، به این صورت که خانمی در تمام نشست‌ها حضور داشت و صحبت‌های اساتید را برای آن‌ها ترجمه می‌کرد.

بخش بازار بین الملل، به عنوان بخش جدیدی که برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شده است فعالیت خود را از روز شنبه ۱۹ آبان ماه یعنی دومین روز برگزاری این جشنواره، آغاز می‌کند. هدف از ایجاد این بخش که به مدت سه روز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ تشکیل خواهد شد، این است که اهالی فیلم کوتاه از  سراسر دنیا بوانند با سرمایه گذاران و نمایندگان جشنواره‌های مختلف خارجی و شرکت‌های بین‌المللی ارتباط برقرار کنند و برای فروش حضور آثارشان در جشنواره‌های بین‌المللی  رایزنی‌های لازم را انجام دهند.

در این روز هنرمندانی چون حبیب رضایی، همایون ارشادی، کتایون ریاحی، بابک حمیدیان، کاوه خداشناس، بهزاد خداویسی، محمد حمزه‌ای، محمد ساربان، نازنین بیاتی، سیامک گلشیری  و ... برای دیدن این آثار به جشنواره فیلم کوتاه آمدند.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و همچنین ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان تا ۲٢ آبان ۹۷ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.