نمایشنامه «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌‌دونا نمایشنامه‌نویس، فیلمساز و فیلمنامه‌نویس ایرلندی‌ از سوی نشر افراز منتشر شد

پایگاه خبری تئاتر: انتشارات افراز نمایشنامه «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌‌دونا نمایشنامه‌نویس، فیلمساز و فیلمنامه‌نویس ایرلندی‌ ـ انگلیسی که از او به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسان معاصر ایرلند یاد می‌شود را با ترجمه زهرا جودی منتشر کرد.

ماجرای نمایشنامه، روایتی است از دلایلی که باعث به زندان افتادن نویسنده‌ای به‌نام کاتوریان و برادرش مایکل که ناتوانی ذهنی دارد، شده است. کاتوریان به‌خاطر محتوای پرخشونت داستان‌های کوتاهش و شباهت آنها به‌نحوه‌ قتل چند کودک در اداره‌ پلیس توسط بازرس توپولسکی و همکارش اربل، تحت بازجویی قرار گرفته است.

پس از انتشار و اجرای این نمایشنامه مک‌دونا، منتقد روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص این نمایشنامه نوشت: کمدی‌ای سیاه‌تر از مرد بالشی نمی‌توان یافت، خنده‌هایی که نمایشنامه‌ مرد بالشی به‌وجود می‌آورد، خنده‌هایی فروخورده و منقطع همراه با درد و حیرت و تعجب است.

نمایش «مرد بالشی» که از 3 خرداد لغایت 26 تیرماه امسال در تماشاخانه ایرانشهر به کارگردانی محمد یعقوبی و آیدا کیخایی روی صحنه رفته بود، مجددا از 23 مردادماه در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه خواهد رفت.

در بخشی از متن این نمایشنامه می‌خوانیم:

کاتوریان: خب که چی، همه‌ این بازجوییا به‌خاطرِ این داستاناس که توشون بچه‌ها به قتل رسیده‌ن؟ شما فکر می‌کنین من می‌خوام بگم برید بیرون و بچه‌ها رو به قتل برسونین؟

توپولوسکی: من نمی‌خوام بگم که تو قصد داری بگی برید بیرون و بچه‌ها رو به قتل برسونین. تو می‌خوای بگی، برید بیرون و بچه‌ها رو به قتل برسونین.

کاتوریان: نه! به‌هیچ وجه! شوخیت گرفته؟ من اصلا نمی‌خوام هیچی بگم! این تمام چیزیه که من می‌گم.

نمایشنامه «مرد بالشی» همراه با تحلیل یکی از منتقدان نیویورک‌تایمز و همچنین عکس‌هایی از اجرای نمایش، با قیمت 7800 در 160 صفحه روانه‌ بازار شده است.