علی رفیعی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر امید عنوان کرد در مدت زمانی کوتاه مثل 4 روز امکان آموزش عملی تئاتر وجود ندارد بنابراین قرار است در این کارگاه به مبانی نظری کارگردانی مدرن بپردازد.

پایگاه خبری تئاتر: علی رفیعی نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما درباره برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر در قالب جشنواره «تئاتر امید»گفت: قرار است یک کارگاه آموزشی را به مدت 4 روز در جشنواره تئاتر امید برای هنرجویان برگزار کنم اما به مسئولان جشنواره اعلام کرده ام که آموزش بازیگری و کارگردانی برای من حداقل دو سال طول می کشد بنابراین نمی‌توان در این مدت زمان کم کارگردانی و بازیگری را به صورت عملی به بچه ها آموزش داد.

وی ادامه داد: کاری که در این کارگاه آموزشی می توانم انجام دهم انتقال و آموزش مبانی نظری بسیار مهمی است که هر فردی که بخواهد وارد کار عملی شود باید با آنها آشنایی داشته باشد. بنابراین من تنها می توانم این موارد را در اختیار هنرجویان قرار دهم. قرار است در این 4 روز مباحثی را از بدو ظهور آثار مدرن در تئاتر آموزش دهم، چون از آغاز قرن بیستم به این طرف تئاتر در همه زمینه ها دستخوش انقلاب بزرگی شده است که بانی و مسبب این دگرگونی هم کارگردان است.

کارگردان «شکار روباه» و «یرما» متذکر شد: با وجود گذشت بیش از 25 قرن از شکل گیری تئاتر در دنیا اما قدمت کارگردانی تئاتر بیشتر از یک قرن نیست و از اوایل قرن بیستم است که کارگردان به شکل امروزی‌اش وارد این هنر شده و از این طریق رابطه و تبادل نظر با طراح صحنه، بازیگر، نویسنده و... اهمیت پیدا کرده است.

رفیعی در پایان عنوان کرد: به دلیل همین مسائل بنیادی، من در این کارگاه کوتاه‌مدت مبانی‌ای را که از اوایل قرن بیستم و از زمان استانیسلاوسکی در ارتباط با کارگردانی و بازیگری وارد تئاتر شده است، آموزش خواهم داد که امیدوارم آموزنده باشد.

این کارگاه آموزشی زیر نظر دکتر علی رفیعی از شنبه تا سه شنبه 16 تا 19 اسفند ماه از ساعت 9:30 تا 13 در پلاتو مرکزی دانشکده سینما تئاتر برگزار می شود. برای حضور در این کارگاه آموزشی اولویت با شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر امید خواهد بود و در صورت وجود ظرفیت بیشتر، از افراد علاقمند دیگر هم ثبت نام خواهد شد.