علیرضا کوشک جلالی: تنوع سلایق و تصمیم‌گیری مسئولان در سانسور را موجب ایجاد حواشی زیاد برای هنرمندان و مانع از هنرنمایی آنها دانست.

پایگاه خبری تئاتر:  علیرضا کوشک جلالی جمعه شب در حاشیه اجرای نمایش«پستچی پابلو نرودا» در فرهنگسرای مهر کاشان در جمع خبرنگاران با ابراز خرسندی از ورود وزیر فرهنگ و ارشاد به بخش سانسور آثار اظهار داشت: امیدوارم تا در دولت تدبیر و امید بتوانم مجوز انتشار دو کتابی را که در زمینه تئاتر تألیف و ترجمه کرده‌ام را پس از چندین سال بگیرم.

وی افزود: هنرمندان قشر دلسوز جامعه هستند و تنوع سلایق و تصمیم‌گیری مسئولان در سانسور، حواشی زیادی را برای هنرمندان به وجود آورده است و سبب شده تا هنرمندان نتوانند به کار اصلی خود یعنی ارائه هنر بپردازد.

این کارگردان برجسته تئاتر ایران با اشاره به گذر هنرمندان از هفت خوان برای اجرای نمایش‌هایشان گفت: سختگیری‌ها و سانسورهایی این چنین در آثار هنری برای روح هنرمندان به مثال یک سوهانی است که روی اعصاب و روان آنها می‌رود.

وی نبود برنامه‌ریزی در عرصه تئاتر، کمبود سالن‌های مجهز و مناسب، عدم تخصیص بودجه لازم و کمبود اساتید با دانش در امر آموزش این هنر را از مشکلات پیش روی هنر تئاتر برشمرد و خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های ایران تنها به آموزش مباحث تئوری به هنرجویان اکتفا می‌کنند در حالی که برای آموزش فوتبال در مدارس آموزش عملی این رشته ورزشی وجود دارد.

به گفته وی متأسفانه در هیچ جای دنیا دانشگاه هنرپیشه و کارگردان تئاتر تأسیس نشده است و هنرمندان این رشته هنری تنها برای رونق کار خود در کلاس‌های آموزش عملی شرکت می‌کنند.

کوشک جلالی عنوان کرد: از دیگر راهکارهای رشد تئاتر در کشور لزوم تمرکززدایی این هنر از تهران است به گونه‌ای که باید هنر تئاتر در دیگر شهرستان‌های کشور نیز گسترش داده شود.

وی تصریح کرد: زمانی که پس از ارائه راهکارهای خود در راستای رشد و رونق تئاتر در ایران با عدم استقبال مسئولان و مراکز هنری روبرو شدم با مسئولان هنری شهرستان‌ها وارد مذاکره شدم و پس از شهر تبریز به عنوان دومین شهر کشور به کاشان آمدم.

به گفته وی استقبال و انعکاس مطلوب اجرای نمایش «رابینسون کروزوئه» در تبریز به گونه‌ای بود که توانستم علاوه بر حضور و اجرای آن در جشنواره تئاتر فجر به کشورهای ترکیه و المان هم دعوت شود.

این فعال عرصه تئاتر ایران در مورد دومین حضور تئاتر شهرستانی خود در کاشان یادآور شد: انتظار داشتم تا تمامی اهالی هنر و تئاتر در این شهرستان با من همکاری کنند که متأسفانه با مشکلات زیادی روبرو شدم.

وی بیان داشت: علاقه دارم که فعالیت‌ خود را با گروه‌های شهرستانی کشورم ادامه بدهم و امروز خوشحالم که با فراهم شدن شرایط و پیگیری‌های فعالان تئاتر، این حرکت پس از تبریز  در شهرستان کاشان ادامه دارد.

نمایش «پستچی پابلو نرودا» نوشته آنتونیو اسکارمتا با بازی احمد صابر طحان، مجتبی جدی، زهره استادی و سحر خداداده پس از روزها بلاتکلیفی و با دو روز تأخیر با موافقت مسئولان برروی صحنه رفت.

این نمایش قرار است در فرهنگسرای مهر کاشان تا بیست و دوم اسفندماه هر شب از ساعت 18:30 بر روی صحنه برود تا پذیرای علاقمندان به هنر باشد.

در حاشیه این مراسم جمعی از اهالی هنر و اصحاب رسانه در گفت‌و‌گو با عباسعلی منصوری نماینده مردم شهرهای کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به بیان مشکلات پیش روی اهالی هنر در کاشان پرداختند و مقرر شد تا درآینده‌ای نزدیک با حضور مسئولان هنری و اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان به بررسی مشکلات و راهکارهای پیشرو بپردازند.

از سوابق کاری علیرضا کوشک جلالی نویسنده و کارگردان تئاتر ایران می‌توان به عضویت در اتحادیه کارگردانان آلمان و کارگردانی نمایش‌های «رابینسون کوروزئه»، «خدای کشتار»، «راهزنان»، «نورا»، «مسخ و پابلو نرودا»، «آخرین عاشق سینه چاک»، «بازرس»، اشاره کرد.

نمایش پستچی پاپلو نرودا در شهر کاشان به عنوان دومین فعالیت شهرستانی علیرضا کوشک جلالی محسوب می‌شود که پس از سال‌‌ها فعالیت در اروپا، در تئاتر ایران مشغول به فعالیت شده است.