در مراسم اختتامیه پنجمین دوره جایزه پژوهشی تهران که عصر دوشنبه سوم دی ماه در کاخ گلستان برگزار شد، از رخشان بنی اعتماد کارگردان سینما تجلیل شد.
پایگاه خبری تئاتر: احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در مراسم جایزه تهران با اشاره به برگزاری پنجمین دوره این جایزه پژوهشی گفت: جایزه تهران محصول دوره‌ای بود که نگرش سخت‌افزاری به شهر بر نگرش نرم‌افزاری ارجعیت داشت و شهر جان و روحی نداشت. وی افزود: این جایزه می‌کوشید تا به شناخت روح شهر توجه کند به همین خاطر هم ما از تمام زمینه‌ها مثل عکاسی، فیلم، پژوهش، رسانه و... در این جشنواره استفاده کردیم. چون معتقدیم همه مردم هستند که شهر را به وجود می‌آورند و مشکلات شهر به اتفاق و با تعلق خاطر مردم حل می‌شود و نه تنها حوزه فرهنگ مانع توسعه اقتصادی نیست بلکه شرایط این توسعه را فراهم می‌کند. ابراهیم مختاری، مستندساز در ادامه مراسم با اظهار خوشنودی بخاطر تقدیر از رخشان بنی اعتماد گفت:‌ آشنایی من با خانم رخشان بنی‌اعتماد به اوایل انقلاب برمی‌گردد و البته او با تعداد فیلم‌های بسیاری که ساخته است تقاصش را از گذر زمان گرفت. در اوایل انقلاب ما هر دو برای تلویزیون فیلم مستند می‌ساختیم اما بعد از مدتی رخشان از تلویزیون رفت و شروع به ساخت فیلم داستانی کرد. اما نکته مهم این است که او در سینمای داستانی هم به مستند بازگشت. در ادامه رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما گفت:‌ نمی‌دانم چقدر شایستگی این را دارم که روی این صحنه باشم، خودم را مستندسازی می‌شناسم که گاهی فیلم‌های سینمایی هم می‌سازد. هرچند که فیلم‌های سینمایی‌ام در اکران موفق‌تر از فیلم‌های مستند بوده است. این کارگردان سینما گفت: افتخار حضور در این صحنه را به کسانی می‌دهم که کارهای بزرگی انجام دادند اما صحنه‌ای برای حضور آنها وجود ندارد. او در ادامه به گروه «ما درد مشترکیم» و مدیر گالری طراحان آزاد اشاره کرد و گفت: اینها کار بسیار مهمی انجام می‌دهند و سعی می‌کنند جان محکومینی را که در سنین نوجوانی محکوم به جرم شده‌اند را نجات دهند و این کار سختی است. روز شنبه هفته آینده فیلم «شهر زیبا»اصغر فرهادی به نمایش درمی‌آید و ما تلاش می‌کنیم تا برای نجات جان دو جوانی که ۱۲ سال در زندان بوده‌اند مبلغ دیه‌شان را جمع‌آوری کنیم. در این مراسم، رخشان بنی اعتماد لوح سپاس و تندیس ویژه جایزه تهران را از احمد مسجدجامعی و ناهید خداکرمی اعضای شورای شهر تهران دریافت کرد. همچنین در ادامه از دو سند تاریخی تهران رونمایی شد. مسجدجامعی در توضیح این اسناد گفت:‌ این اسناد نشان می‌دهند که جمعیت تهران در دوران قاجار، متشکل از اقوام مختلف ایران و ادیان و مذاهب گوناگون بوده است. پنجمین دوره جایزه پژوهشی تهران با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران،مجموعه جهانی کاخ گلستان، بانک آینده و موسسه فرهنگی هنری دارالفنون برگزار شد. این جشنواره با هدف تقدیر و تجلیل از تهران‌پژوهان در بخش‌های مختلفی چون کتاب، عکس، فیلم، نمایش، پایان‌نامه، تجلیل از چهره پیشکسوت حوزه تهران‌پژوهی و ایجاد انگیزه علمی پژوهشی و گسترش دانش در این رشته برگزار شد.

برگزیدگان پنجمین دوره جایزه پژوهشی تهران

در بخش پیشکسوتان لوح تقدیر و جایزه تهران به کامران صفامنش در حوزه شهر و شهرسازی اهدا شد. همچنین لوح تقدیر و جایزه تهران به اسکندر مختاری، پیشکسوت معماری و مرمت منطقه تاریخی تهران رسید. لوح تقدیر و جایزه تهران به مولف کتاب «تهران‌نگاری؛ تهران در مطبوعات دوره قاجار» به رضا شیرازیان، لوح تقدیر و جایزه تهران به مولف کتاب «از تهران تا شمیران» نوشته حمیدرضا نوروزی طلب، لوح تقدیر و جایزه تهران به مولف کتاب «تکیه دولت» نوشته علیرضا قاسم‌خان اهدا شد. همچنین لوح تقدیر و جایزه تهران به دلیل تالیف چندین عنوان کتاب در حوزه تهران (برگ‌هایی از تاریخ تهران- پرسه در دارالخلافه (چهار جلد)- روایاتی از تهران قدیم (دو جلد) به داریوش شهبازی رسید. در بخش پایان‌نامه ضمن تقدیر از بهارک محمودی و محمد تقی‌زاده جایزه به جواد دعایی شادلو اهدا شد. در بخش ناشر فعال لوح تقدیر و جایزه تهران به ناصر میرباقری، مدیرمسئول انتشارات گویا اهدا شد. لوح تقدیر و جایزه تهران در بخش مستند، به شهرام میراب اقدم اهدا شد. همچنین به پاس سال‌ها فعالیت در عرصه عکاسی با محوریت تهران لوح و جایزه تهران به ناصر قاسمی و همین‌طور در همین قسمت لوح تقدیر و جایزه تهران به فرخ فخرالدینی اهدا شد. در حوزه میراث و گردشگری لوح تقدیر و جایزه به جبرئیل نوکنده اهدا شد. در حوزه فعال محیط زیست لوح تقدیر و جایزه تهران به پیشکسوت و فعال محیط زیست غلامرضا منوچهری اهدا شد . لوح تقدیر و جایزه تهران به پاس فعالیت در امر پژوهش آمار و تحلیل داده‌های شهری به مرکز رصدخانه شهری تهران اهدا شد. لوح تقدیر و جایزه تهران در حوزه خبرنگاری به افشین امیرشاهی و در حوزه عکاس خبری تهران حمید فروتن لوح تقدیر و جایزه تهران را از آن خود کردند.