چاپ دوم نمایشنامه «سه خواهر» آنتون چخوف همراه با نقد اجرایی مهین اسکویی توسط ناصر حسینی‌مهر منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر: نمایشنامه «سه خواهر» نوشته آنتون چخوف، داستان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس شهیر روسی، است که در سال ۱۹۰۰ نوشته شده است.

«سه خواهر» نمایشنامه‌ای ناتورالیستی در چهار پرده درباره پوسیدگی و نابودی تدریجی اشرافیت اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم روسیه است. کتاب جست‌وجویی‌ است برای یافتن معنای زندگی در دنیای جدید. این نمایشنامه شرحی بر زندگی و دلمشغولی‌های خانواده «پروزروف» است که از سه خواهر به‌نام‌های اُلگا، ماشا و ایرینا و برادرشان آندره تشکیل شده است. این خانواده از وضعیت موجود خود ناراضی است و چشم‌انداز آینده را تیره و تار و امیدهای خویش را بربادرفته می‌بیند.

سه خواهر این خانواده همگی زنان جوان، تحصیل‌کرده و بافرهنگی هستند که در مسکو بزرگ شده‌اند، ولی از 11 سال پیش در شهری کوچک واقع در یک ناحیه روستایی روسیه زندگی می‌کنند. شهر مسکو در این نمایشنامه نقش برجسته‌ای دارد: سه خواهر همواره به آن می‌اندیشند و پیوسته آرزو می‌کنند روزی به آن بازگردند. مسکو، شهری که آنان شادترین روزهای خود را در آن گذرانده‌اند، به‌نظر ایشان مظهر کمال است. اما وقتی نمایش پیش می‌رود، این سه خواهر بیش از پیش و بتدریج از رویاهای خویش فاصله می‌گیرند.

از صفحه 12 کتاب تا صفحه 89 به نقد اجرایی مهین اسکویی و از صفحه 91 کتاب تا صفحه 526 به ترجمه و تألیف ناصر حسینی‌مهر اختصاص دارد.

به گفته‌ مترجم، این نمایشنامه ترجمه‌ای است از متن آلمانی پتر اوربان و گودرون دئوول، متن فرانسه آندره مارکویچ، ژنیا کاناس و ژرژ پروس، و همچنین با رجوع به ترجمه‌های مهین اسکویی و سروژ استپانیان.

این کتاب در 526 با قیمت 27500 تومان از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

هر چند چخوف زندگی کوتاهی داشت و همین زندگی کوتاه هم با بیماری همراه بود، اما با این حال او توانست بیش از ۷۰۰ اثر ادبی بیافریند. او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس می‌دانند که البته در زمینه نمایش‌نامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به جا گذاشته ‌است

نمایشنامه‌هایی چون باغ آلبالو، خرس، مرغ دریایی، دایی وانیا و ایوانف از آثار معروف این نویسنده هستند.

چخوف در 44 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.