آمار و اطلاعات نشان میدهد یک دایره بسته داوری و قضاوت جشنوارههای تئاتر کشور را برعهده دارد. برخی معتقدند این دایره بسته مسیر هنری و آثار اجرایی در تئاتر ایران را تعیین میکند.
از نکات قابلتوجه در این جدول وجود عدد 14 در برابر نام نادر برهانی مرند است. اینکه چگونه در 11 دوره میشود به عددی بزرگتر دست یافت. باید گفت برخی از اسامی مذکور در دورههایی دو سمت داوری داشتهاند. برای مثال آقای برهانی مرند سال گذشته با اینکه داور بخش نمایشنامهنویسی بود؛ اما در بخش مرور نیز داوری را برعهده گرفته بود. برهانیمرند تنها در سال 1393 به سبب حضور در بخش مسابقه داور نبوده؛ اما در بازههایی حضور توأم او به عنوان رقیب و داور در بخشی دیگر وجود داشته است. این نکته البته بارها در فجر تکرار شده است. اینکه انتخابگر یک بخش پس از پایان دیدنها و خواندنها به حکم دبیر جشنواره به عنوان مهمان وارد گردونه رقابت شده است.
نکته مهم دیگر حضور نام سعید کشن فلاح است که با وجود درگذشت او، نامش هنوز به عنوان یکی از صدرنشینان دیده میشود. نام محمدباقر قهرمانی نیز از اتفاقات قابلتوجه است. طبق تحقیقات آقای قهرمانی نه در حوزه هنر فعالیت ویژهای داشته و نه در حوزه پژوهش و اساساً نام او در حوزه سیاستگذاری دیده میشود. به نظر میرسد حضور در هیئت علمی یک دانشگاه میتواند شرایط را برای برگزیده شدن مهیا کند. اردشیر صالحپور، مهرداد رایانی مخصوص، مسعود دلخواه، سعید اسدی، محمد باقر قهرمانی، رحمت امینی، سعید کشن فلاح، فریندخت زاهدی، امیر دژاکام و فرهاد مهندسپور شخصیتهای شاخص دانشگاهی در فهرست 20 نفره هستند.
این 20 نفر به تنهایی 143 فرصت داوری و انتخاب در فجر را بر دوش کشیدهاند. با توجه به وجود عدد 408 باید گفت این 20 نفر 35درصد فرصتها را به نام خود زدهاند. این در حالی است که این 20 نفر تنها 11 درصد فهرست مذکور هست.
این فهرست تنها فهرست یازده دوره جشنواره فجر است و هنوز اطلاعات جشنوارههای عروسکی، آیینی و سنتی و خیابانی و کودک هنوز منتشر نشده است و به زودی این فهرستها نیز در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
اما شاید دانستن مسائل مالی داوری و قضاوت در فجر نیز برای بسیاری جذاب باشد. برای همین به سراغ اطلاعاتی منتشر شده توسط اداره کل هنرهای نمایشی میرویم که در آن دستمزد داوران به صورت شفافی منتشر شده است. این نکته را نیز در نظر داشته باشیم در بسیاری از جشنوارههای مهم تئاتری، داوری امری بدون پاداش مالی است.
اعداد فوق همه بر حسب میلیون ریال است که جمع پنج دوره فجر در حوزه داوری برابر با 5 میلیارد و 810 میلیون ریال شده است. اگرچه رقم فوق در ساختار اقتصادی کشور چندان بزرگ نیست؛ اما با توجه به ابعاد جشنواره فجر و بودجه تئاتر کشور، نسبت میان اعداد و ارقام آن را بزرگ جلوه میدهد. برای مثال جمع دورههای 92 تا 95 در هزینه فجر برابر با 130 میلیارد و 552 میلیون ریال بوده است که نزدیک به چهار درصد هزینه جشنواره صرف داوران شده است. فصه زمانی میتواند تلخ شود که این درصد کوچک اساساً درصد کوچکی از بدنه تئاتر را درگیر میکند.
اما مسئلهای که باید مدنظر قرار داد این است که آیا این دایره کوچک و بسته تأثیری بر شکلگیری تئاتر امروز ایران دارد؟
در گزارشهای بعدی آماری از داوری چهار جشنواره کودک همدان، خیابانی مریوان، آیینی و سنتی و عروسکی تهران را ارائه میکنیم.
https://teater.ir/news/16914


