تئاتر با تمام دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و امیدواری‌هایش سالی دیگر را پشت سر گذاشت اما در این میان برخی موضوعات برای اهالی و علاقه‌مندان تئاتر مبهم است و این ابهامات زمانی بیشتر می‌شود که مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی هم همچنان در موضع سکوت است.

پایگاه خبری تئاتر: تئاتر با تمام دغدغهها، نگرانیها و امیدواریهایش سالی دیگر را پشت سر گذاشت اما در این میان برخی موضوعات برای اهالی و علاقهمندان تئاتر مبهم است و این ابهامات زمانی بیشتر میشود که مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی هم همچنان در موضع سکوت است.

 در این گزارش نگاهی داریم بر موضوعات و اتفاقاتی که همچنان در ذهن تئاتریها بلاتکلیف باقی مانده است.

اداره تئاتر باید دوباره ساخته شود

حدود 3 سال از تعطیلی اداره تئاتر که اصلیترین مرکز تمرین گروههای تئاتری است، میگذرد اما همچنان گروهها مجبورند در ساختمان اجارهای خیابان «فرصت» که شرایط چندان مناسبی ندارد، تمرین کنند.

مریم معترف مدیر این اداره درباره آخرین وضعیت آن به ایسنا گفت: ساختمان قدیمی اداره تئاتر باید به طور کامل تخریب شود، چون اصلا مقاوم نیست.

وی افزود: طبق صحبتهایی که با آقای مرادخانی- معاون هنری وزارت ارشاد و آقای طاهری- مدیر مرکز هنرهای نمایشی داشتیم، دستور پیگیری برای تخریب و ساختن دوباره ساختمان قدیمی اداره تئاتر داده و البته مذاکراتی با دفتر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد نیز انجام شده است و خودم هم در حال پیگری هستم تا هر چه زودتر این ساختمان ساخته شود تا از ساختمان اجارهای فعلی بیرون بیاییم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر با اشاره به وضعیت نامناسب ساختمان اجارهای و موقتی اداره تئاتر که در خیابان «فرصت» واقع است، عنوان کرد: موقعیت ساختمان فعلی اصلا مناسب نیست و این ساختمان ویژگیهایی را که برای یک مکان هنری لازم است، ندارد.

معترف درباره قرارداد اجارهمحل موقتی اداره تئاتر توضیح داد:‌این ساختمان موقتی با انجمن هنرهای نمایشی قرارداد دارد و اجاره آن از سوی این انجمن پرداخت میشود اما به هر حال تا زمانی که ساختمان اصلی ساخته شود، باید همین جا بمانیم.

مدیر اداره تئاتر در بخشپایانی صحبتهایش تصریح کرد: اگر بودجه لازم اختصاص یابد، اداره تئاتر در همان محل اصلیاش یک ساله ساخته میشود. این محل زمیناش متعلق به وزارت ارشاد است و حدود 50 سال قدمت دارد و خانهی هنرمندان بزرگی مانند عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی و... بوده است. ما امیدواریم سال جدید اداره تئاتر شرایط مناسبی پیدا کند.

بازسازی بدون تعطیلی انجام میشود

اواخر آذرماه علیاصغر کاراندیش معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی وزارت ارشاد از فضای داخلی تئاتر شهر بازدید کرد و مدتی بعد هم مسئولان شهرداری تهران و برخی اعضای شورای شهر از فضای بیرونی این مجموعه دیدن و بر لزوم تخصیص اعتبار لازم برای بازسازی این مجموعه و همچنین بهبود شرایط فضای بیرونی آن تاکید کردند اما همچنان ابهاماتی درباره زمان و چگونگی این تعمیرات در ذهن تئاتریها وجود دارد.

محسن حسنزاده - مدیر روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر- درباره آخرین وضعیت تعمیرات و بازسازی این مجموعه گفت: طبق صحبتهایی که مدیر مجموعه تئاتر شهر با دفتر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد داشتهاند، قرار است بودجهای که آقای کاراندیش، معاون مدیریت توسعه و منابع انسانی وزارت ارشاد تصویب کردند، برای سال آینده تخصیص پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برخی تعمیرات تئاتر شهر از اواسط سال گذشته توسط شرکت «پیکر نهاد» در حال انجام است، درباره تعمیرات اساسیتر عنوان کرد: ابتدا قرار بود تعمیرات کلی و اساسی که شامل تجهیزات سالنها، نصب صندلیها و کارهایی از این دست میشود، در شرایطی انجام گیرد که تئاترشهر تعطیل شود تا کار به شکل اصولی دنبال شود، اما برای این کار هنوز جواب مثبتی از طرف وزارتخانه نیامده و به احتمال زیاد تعمیرات و بازسازی، بدون تعطیل کردن مجموعه دنبال خواهد شد.

حسنزاده اضافه کرد: در حال حاضر منتظر جواب نهایی دفتر طرحهای عمرانی هستیم که البته در حال حاضر دوستان پیمانکار از شرکت «پیکر نهاد» در حال انجام برخی امور هستند.

مدیر روابط عمومی تئاتر شهر همچنین درباره اینکه آیا مدیری از اهالی هنر برای پیشبرد بازسازی تئاترشهر معرفی خواهد شد، گفت: همه آنچه به بازسازی تئاترشهر مربوط میشود، به اطلاع خانه تئاتر رسیده است تا در صورت لزوم نمایندهای در مرحله بعدی بازسازی معرفی شود، البته این موضوع به نظر دفتر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد برمیگردد.

خانه عروسکی در الویت نیست

در آخرین روزهای حضور حمید شاهآبادی معاون قبلی هنری وزارت ارشاد بحث ایجاد و تأسیس محلی به نام «خانه عروسک» مطرح شد تا در اختیار گروههای عروسکی قرار بگیرد. اما تاکنون چنین خانهای برای این گروهها در نظر گرفته نشده است.

ایرج محمدی- مدیر دفتر تئاتر عروسکی مرکز هنرهای نمایشی درباره آخرین وضعیت «خانه عروسک» توضیح داد: هنوز بودجهای برای تأسیس خانه عروسکی از طرف وزارت ارشاد اختصاص داده شده است، البته آقای مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد نسبت به تخصیص بودجه به این محل ابراز تمایل کردهاند. اما به دلیل اینکه مسائل و کارهای مختلفی در معاونت هنری وجود دارد و بدهیهای زیادی به گروههای تئاتری هست، فکر نمیکنم خانه عروسکی در اولویتشان باشد.

وی افزود: فعلا از محلهای دیگری مثل پلاتوهای دانشگاه «هنر» و «سینما تئاتر» به عنوان محلی برای نگهداری وسایل و نگهداری عروسکهای گروهها و همینطور برگزاری کارگاههای مختلف استفاده میکنیم.

محمدی درباره محل «خانه عروسک» تصریح کرد: جایی که در نظر گرفته شده، نزدیک معاونت هنری وزارت ارشاد است و برای همین جای مناسبی برای خانه عروسک نیست، چون هم ما مزاحم آنها میشویم و هم آنها مزاحم کار ما میشوند بنابراین باید جای مستقلی وجود داشته باشد که ما بتوانیم برنامهها و کارگاههای مختلفمان را در آن برگزار کنیم.

مدیر دفتر تئاتر عروسکی ادامه داد: در جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی که اخیرا برگزار شد، از پلاتوهای دانشگاهها برای اسکان وسایل گروهها استفاده شد، ولی امیدواریم برای شهریور سال آینده که جشنواره تئاتر عروسکی «تهران مبارک» برگزار میشود، محل مستقل و ثابتی را در اختیار داشته باشیم.

تالار «مولوی» بیماری که در کما فرورفته!

پس از آنکه ماهها انتظار برای انجام تعمیرات تالار «مولوی» به نتیجه نرسید، این روزها در شرایطی این مرکز اصلی تئاتر دانشگاهی به فعالیتش ادامه میدهد که سعید اسدی مدیر آن استعفاء داده و اهالی تئاتر نگران سرنوشت این سالن تئاتری هستند.

مسعود دلخواه نویسنده و کارگردان تئاتر بهترین تعبیر را دربارهی شرایط سخت تالار «مولوی» به کار برد، او در اینباره گفتتالار مولوی» مثل بیماری است که در کما فرو رفته و همه منتظر آنهستند که برایش دارو برسد، در صورتی که پولی برای تهیه این داور وجود ندارد!

بیش از پنج ماه است که از وعدههای داده شده برای تعمیرات و بهسازی تالار«مولوی» گذشته است و با وجود آنکه در تمام این مدت، مسئولان و متولیان این تالار برای تغییر و بهبود شرایط آن ابراز امیدواری کردند و حتی عنوان میشود بخشی از اعتبار لازم برای تعمیرات فراهم شده است، اما سرانجام 26 بهمنماه سعید اسعدی مدیر پیشین تالار «مولوی» از سمتش برای چندمینبار استعفا داد؛ استعفایی که اینبار از سوی جعفر گلمحمدی معاون فرهنگی- اجتماعی دانشگاه تهران پذیرفته شد.

گل محمدی پس از اعلام این استعفا به ایسنا گفت: «آقای اسدی دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در تالار مولوی نداشتند و اعلام کرده بودند که تا آخر امسال در این تالار میمانند. به همین دلیل ما هم استعفای ایشان را پذیرفتیم و تا چند روز آینده هم جانشین ایشان را اعلام میکنیم

به اعتقاد او «موضوع تالار مولوی و تعمیرات آن بیش از حد رسانهای شده است. در حال حاضر تالار مولوی کار خود را انجام میدهد و این تصور نادرستی است که این تالار مقابل دانشگاه تهران است

با وجود این صحبتها، بسیاری از هنرمندان جوان و پیشکسوت، مسئولیت شرایط فعلی تالار مولوی را در وهله اول متوجه دانشگاه تهران میدانند و معتقدند اگر بخش فرهنگی دانشگاه تهران برای تئاتر و تالار مولوی دلسوز بود امکان حل مشکلات، محدودیتها و تأمین منابع لازم وجود داشت. گرچه این موضوع از مسئولیت سایر نهادها مثل وزارت ارشاد، مرکز هنرهای نمایشی و شهرداری تهران نسبت به تالار مولوی نمیکاهد.

در هر صورت با تمام این اتفاقات تالار مولوی از پیش تعهداتی را به تعدادی از گروهها و همچنین برگزیدههای جشنواره تئاتر دانشگاهی سال گذشته اعلام کرده است. که در وضعیت فعلی امید چندانی به انجام این تعهدات و پیشبرد برنامههای سال آینده وجود ندارد و حتی برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی در سال آینده را در هالهای از ابهام قرار داده است.

باید دید تالاری که بیش از حدود 50 سال قدمت دارد و هنرمندان بزرگی چون عزتالله انتظامی،حمید سمندریان، پری صابری،عیرضا نادری،کوروش نریمانی، داریوش فرهنگ، اصغر فرهادی و ... روزگاری در آن کارهایشان را به صحنه میبردند از چه الویت و اهمیتی برای مسئولان برخوردار است و پس از استعفای سعید اسدی از مدیریت این تالار، در نهایت چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و مدیریت جدید چه تدابیری برای خارج کردن تالار «مولوی» از وضعیت فعلی دارد.

وضعیت مبهم دبیران جشنوارهها

اما ابهامها فقط شامل ساختمانهای تئاتری نمیشود بلکه وضعیت دبیران جشنوارههای آینده تئاتر هم علامت سئوال بزرگی است.

سال آینده چند جشنواره مهم تئاتری مانند جشنواره تئاتر عروسکی، کودک و نوجوان و البته فجر برگزار خواهد شد. هر سه جشنواره بینالمللی هستند و با توجه به اهمیت زمانبندی در چنین جشنوارههایی، تئاتریها منتظرند زودتر تکلیف دبیران این جشنوارهها معلوم شود اما فعلا خبری از معرفی دبیران نیست.

با توجه به اینکه بسیاری از جشنوارههای ما به دلیل نداشتن زمانبندی مناسب با شتابزدگی برگزار میشوند، هنرمندان تئاتر امیدوارند مدیران هنری از تجربههای گذشته استفاده کنند و اجازه ندهند جشنوارههای تئاتری باز هم با معضل تکراری برنامهریزی دقیقه نودی برگزار شوند.

 


منبع: خبرگزاری ایسنا