بهزاد صدیقی دبیر هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی با اشاره به کمبود بودجه خانه تئاتر از برگزاری این مسابقه به صورت 2 سالانه خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست رسانه‌ای‌ هفتمین مسابقه انتخاب‌ آثار برتر ادبیات نمایشی‌ ایران روز سه شنبه 13 اسفندماه با حضور بهزاد صدیقی‌ دبیر و اشکان خیل‌نژاد دبیر اجرایی این دوره در محل نشست‌های‌ خانه تئا‌تر برگزار شد.

صدیقی‌ در ابتدای این نشست با بیان اینکه مراسم اختتامیه هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی عصر روز شنبه 17 اسفندماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار می‌شود، گفت: فراخوان انتخاب آثار از نیمه دوم اسفندماه 91 منتشر شد و در همین راستا آثار در 2 بخش تالیفی‌ و همچنین پژوهش و‌ ترجمه مورد ارزیابی‌ قرار گرفتند. در این دوره همچنین نمایش‌نامه‌های ‌اولی ‌مثل دوره گذشته که به پیشنهاد نیما دهقانی ‌به جریان انتخاب آثار اضافه شد نیز مورد ارزیابی ‌و قضاوت قرار گرفت.

وی همچنین به اعضای‌ شورای‌ انتخاب آثار اشاره کرد و اظهار داشت: در این دوره محمد چرمشیر و علیرضا نادری ‌به این هیات دعوت شدند. همچنین داوری‌ بخش تالیفی بر عهده قطب‌الدین صادقی‌، شهرام کرمی‌، رویا افشار، مهرداد کوروش نیا و رضا گوران بود و بهرام جلالی‌پور، داریوش مودبیان و رضا سرور نیز داوری ‌بخش ترجمه و پژوهش را برعهده داشتند که آقایان کوروش‌نیا و سرور از نفرات برگزیده دوره‌های قبل همین مسابقه بودند.

این نمایشنامه نویس و منتقد عضو خانه تئاتر در ادامه صحبت‌های خود به دلایل ارزیابی‌ آثار چاپ شده اشاره کرد و افزود: در تمام مسابقات ادبیات نمایشی‌ جهان آثار زمانی ‌مورد قضاوت قرار می‌گیرند که به صورت چاپی ‌و فراگیر در اختیار عموم خوانندگان گذاشته شوند، بر همین اساس ما هم به همین شکل عمل کردیم. بخش دیگر مسئله به امکانات سخت افزاری‌ بازمی‌گردد که تا وقتی ‌امکانات مورد نیاز را در اختیار نداشته باشیم راهی‌ برای ‌ارزیابی‌ تمام نمایش‌نامه‌ها از جمله آن دسته که منتشر نمی‌شوند، نداریم.

صدیقی در ادامه به نقش تصمیم گیری‌های‌ فرهنگی‌ در حوزه کلان بر این روند تاکید کرد و گفت: ادبیات نمایشی ‌در دوره گذشته امکان چاپ پیدا نکرد که مسئله بیشتر به صدور مجوز در اداره کتاب وزارت ارشاد باز می‌گردد و از دست ما خارج است. بر همین اساس طبق بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که نمایشنامه‌های ‌ترجمه شده در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد کاهش داشته است.  آنچه از دست ما بر می‌آمد این بود امکان انتشار بعضی‌ نمایش‌نامه‌ها را در فصل نامه ‌تخصصی‌ کانون نمایش‌نامه‌ نویسان ایران فراهم کنیم تا بر تعداد آثار منتشر شده اضافه شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

دبیر هفتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران از تصمیم شورای‌ مشاوران برای‌ تغییر رویکرد در برگزاری‌ مسابقه ادبیات نمایشی‌ خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مالی ‌و کاستی‌هایی ‌که خانه تئاتر به ویژه در 2 دوره اخیر با آن مواجه بود در شکل برگزاری‌ مسابقه تغییراتی ‌به وجود آمد و تصمیم گرفتیم این رویداد از این پس به صورت 2 سالانه برگزار شود.

وی‌ همچنین به تغییر بخش تجلیل از نویسندگان پیشکسوت نیز اشاره کرد و ادامه داد: از این به بعد هر 4 سال یک بار شاهد این اتفاق خواهیم بود اما برای‌ دوره هفتم در نظر داریم از زنده یاد علی‌ حاتمی ‌تجلیل کنیم.

رئیس هیات مدیره کانون نمایشنامه نویسان خانه تئا‌تر در پایان به تامین بودجه مورد نیاز برای برگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه این دوره 57 میلیون تومان برآورد شد که طبق پیگیری‌ها و مساعدت‌های‌ مرکز هنرهای نمایشی‌۵۰ میلیون تومان از این نهاد دریافت کردیم. اما با توجه به بدهی ‌12 میلیون و 300 هزار تومانی‌ باقی‌مانده از دوره گذشته بخشی‌از این بودجه صرف پرداخت بدهی‌ها می‌شود و باقی‌مانده بابت هزینه‌های ‌برگزاری‌ این دوره پرداخت خواهد شد. همچنین شرکت عمرانی «آذرسیماب» مبلغ 20 میلیون تومان به برگزاری مسابقه کمک کرد که صرف اجرای این جشن می‌کنیم.

در ادامه اشکان خیل‌نژاد دبیر اجرایی هفتمین جشن انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی فعال‌ترین نمایش‌نامه نویس، مترجم، پژوهش‌گر و ناشر یک سال گذشته فعال در حوزه ادبیات نمایشی کشور را معرفی کرد. وی در این نشست رسانه‌ای فعالان سال 91 ادبیات نمایشی کشور را به شرح زیر اعلام کرد:

فعال‌ترین نمایش‌نامه نویس در بخش آثار تالیفی:

ایوب آقاخانی با 9 نمایشنامه در دو جلد
احمدرضا احمدی به همراه روزبه حسینی هر یک با 8 نمایشنامه در یک جلد
داوود فتحعلی  بیگی با  7  نمایشنامه در یک  جلد

بخش ترجمه:

مصطفی رضیئی با ترجمه 6 نمایشنامه
زهره خلیلی 16 نمایش‌نامه
 ساناز فلاح‌نژاد با ترجمه سه نمایشنامه

فعال‌ترین ناشر:

خانه تئاتر با چاپ 33 نمایشنامه در 5 مجلد
انتشارات افراز  با 23 اثر
انتشارات قطره با انتشار 14 نمایش‌نامه
موقام با 9 نمایشنامه
انتشارات نی با چاپ 7 نمایشنامه

بنا به اعلام دبیرخانه هفتمین مسابقه انتخاب آثار ادبیات نمایشی، جمع کل تعداد آثار تالیفی منتشر شده در سال 91، 134 اثر در 54 مجلد بوده است.