رضا گوران با انتقاد از شرایط تئاتر خصوصی عنوان کرد: در شرایط فعلی ممکن است گروه‌هایی که نگاه کارگاهی دارند و تمرینات منظم و طولانی‌تری را دنبال می‌کنند از تئاتر کنار بکشند.

پایگاه خبری تئاتر: این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر که قرار است در سال جدید نمایش «مرداب روی بام» را به صحنه ببرد،ادامه داد: در همه جای دنیا شاید دولت به طور مستقیم به تئاتر پول ندهد،‌ اما شرایطی را برای حمایت از گروه‌های تئاتری فراهم می‌کند‌.

وی افزود: دولت باید شرکت‌های صنعتی و تجاری را به وسیله تخفیف‌های مالیاتی که برایشان قائل می‌شود،‌ برای حمایت از تئاتر ترغیب کند، کاری که در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. دولت باید در ذهن صنعت‌گر و تولید کننده این فکر را به وجود بیاورد که بخشی از وظیفه شما حمایت از فرهنگ است.

گوران با اشاره به شرایط تئاتر خصوصی در ایران تصریح کرد: لفظ تئاتر خصوصی‌، در این دوران بیشتر شبیه شوخی است چون تمام کار و فشارها بر دوش گروه‌های تئاتری است. مدل بعضی از گروه‌ها مثل گروه ما به شکلی است که تمرینات منظم و طولانی را دنبال می‌کنیم اما با این شرایط اقتصادی گروه‌ها نمی‌توانند چنین فشاری را تحمل کنند. ما در حال حاضر به سمت تئاتر فست فودی می‌رویم، تئاتری که در طی 20 یا 30 روز برای اجرا آماده شود در این شرایط ممکن است بعضی از گروه‌هایی که نگاه کارگاهی دارند کم کم از تئاتر کنار بکشند.

وی ادامه داد:تهیه‌کننده در همه جای دنیا از بنیاد‌های مالی که وجود دارد بودجه می‌گیرد،وظیفه تهیه‌کننده این نیست که از خودش هزینه کند،این کار وظیفه سرمایه‌گذار است اما در تئاتر ما اینگونه جا افتاده که تهیه‌کننده باید از خودش پول بیاورد.‌

این کارگردان در نشست جدیدترین نمایشش «مرداب روی بام» که صبح 17 اسفند ماه در تماشاخانه‌ی «ایرانشهر» برگزار شد‌، درباره شرایط اجرا در تماشاخانه ایرانشهر ادامه داد: من هیچ وقت به کسی باج ندادم و از هیچ کس باج نگرفتم و نیازی به تعریف بی‌دلیل ندارم. شرایط برای اجرای ما در ایرانشهر به خوبی پیش رفت و نظم خیلی خوبی وجود داشت. از یک سال پیش می‌دانستیم که قرار است در اینجا اجرا داشته باشیم و حتی تاریخ اجرایمان یک روز هم جابه جا نشد، تماشاخانه ایرانشهر همیشه برای ما تجربه خوبی بوده است.

رضا گوران در ادامه درباره قیمت بلیت این نمایش گفت: قیمت بلیت کارمان نسبت به سال گذشته تغییری نخواهد داشت و مثل سال قبل با قیمت 20 هزار تومان فروخته خواهد شد.

او افزود:مطمئنا دانشجویان از مهمترین مخاطب کارهای من هستند، ولی مساله مهم‌تر این است که چرا دانشگاه‌ها بلیت‌هایی را خریداری نمی‌کنند و خودشان آنها را همراه با تخفیف در اختیار دانشجویان نمی‌گذارند؟! در این شرایط همه کارها بر دوش خود گروه می‌افتد که واقعا اتفاق بی رحمانه‌ای است.

کارگردان نمایش «هملت» با بیان اینکه در این شرایط هیچ لذتی از کارمان نمی‌بریم عنوان کرد: ما هر وقت آخرین روز اجرایمان تمام می‌شود، خیالمان راحت می‌شود و در طول اجرا به فشار‌ و نگرانی زیاد از کارمان لذت نمی‌بریم،البته وظیفه ما کار کردن است چون این کار را انتخاب کردیم.

گوران در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره اینکه چه کسی زنگ آغازین نمایش «مرداب روی بام» را خواهد زد گفت:ما تصمیم گرفتیم که درصفحه فیس بوکمان نظر سنجی را درباره این موضوع بگذاریم تا مردم در روند اجرایی ما مشارکت کنند، به هرحال رابطه بین مخاطب و تولیدکننده باید دو سویه باشد.

همچنین نورالدین حیدری ماهر تهیه‌کننده نمایش «مرداب روی بام» با ارائه توضیحاتی درباره این نمایش گفت: شهریور امسال کارهای ابتدایی برای این نمایش آغاز شد و از آنجایی که آقای گوران وسواس زیادی برای کارشان دارند و زیاد تمرین می‌کنند،‌ تمرین این کار هم چند ماه به طول انجامید. البته در این مدت کارمان دست خوش تغییرات زیادی شد ولی تقریبا پروسه کارمان مثل هر تئاتر دیگری پیش رفت.

او افزود: دو کار قبلی آقای گوران براساس متن‌هایی از آقای محمد چرمشیر بود، اما این نمایش براساس نمایشنامه «دوشیزه روزیتا» ثر لورکا توسط خود آقای گوران نوشته شده است.

این تهیه‌کننده‌ درباره شروع نمایش «مرداب روی بام» گفت: 17 فروردین روز افتتاحیه نمایش است. همچنین از روز دوشنبه 19 اسفند ساعت 22 سایت «ایرانشهر» و «تیوال» برای فروش نمایش باز می‌شود که در چند روز ابتدایی بلیت این کار برای دانشجویان با 25 درصد تخفیف فروخته می‌شود.

ماهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: یکی از اتفاقات بدی که در این کار برای ما افتاد، این بود که مجبور شدیم شش ماه در پلاتوهای خصوصی تمرین کنیم که هزینه بسیار زیادی برایمان به همراه داشت. البته در 20 روز آخر سال آقای اتابک نادری مدیر تئاتر شهر با گروه ما همراهی کردند و پلاتوی شماره یک تئاترشهر را با وجود اینکه اجرای ما در این مجموعه نبود در اختیار ما قرار دادند.

او همچنین درباره شرایط تئاتر خصوصی گفت: تئاتر خصوصی تعاریف خود را دارد و به این معنی نیست که دولت هیچ حمایتی از نکند.

نمایش «مرداب روی بام» به نویسندگی وکارگردانی رضا گوران که بر اساس نمایشنامه «دوشیزه رزیتا» نوشته شده است، با بازی ستاره پسیانی،پانته آپناهی‌ها،بهناز جعفری،ندا مقصودی،عبد آبست،دایانا فتحی،بیتا معیریان،جواد پولادی از 17 فروردین ساعت 19:30 درسالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.