اگرچه علی مرادخانی با آمدن به معاونت هنری از روزهای خوش برای هنرمندان سخن می‌گفت اما در روزهای پایانی سال، وی و مدیرکل هنرهای نمایشی هنوز نتوانسته‌اند هیچ پولی را برای پرداخت معوقات هنرمندان جذب کنند تا هنرمندان عرصه تئاتر در ایام عید نوروز دست پر نزد خانواده‌هایشان بروند.

پایگاه خبری تئاتر: همواره در ادوار مختلف هنر نمایش از کافی نبودن بودجه سالیانه و عدم تخصیص به موقع رنج برده است. در روزهایی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی است. روز به روز توجه مالی نسبت به این حوزه کاهش پیدا کرده است. به طوری این روزها بسیاری از گروه‌های نمایشی هنوز موفق به دریافت قراردادهای خود نشده‌اند.

اگرچه دولت یازدهم با شعاری فرهنگی پا به عرصه گذاشت و وزیر ارشاد هنر تئاتر را با لحنی دلسوزانه در کلام مظلوم خواند اما در عمل هیچ توجه مالی را متوجه آن نکرد.

این در حالی است که معاون امور هنری که در روزهای اول وعده می‌داد حال هنر را خوب می‌کنیم،‌ هنوز نتوانسته هیچ پولی را به صورت ویژه وارد این حوزه کند تا مرکز هنرهای نمایشی بتواند حداقل معوقات خود را پرداخت کند. ضمن اینکه حسین طاهری که بیشترین ارتباطات را شاید در حوزه صدا و سیما و سینما دارد نیز نتوانسته در حوزه وزارت ارشاد به صورت فردی موفق به جذب بودجه در روزهای پایان سال شود.

هنرمندان تئاتر به عدم تخصیص بودجه و تاخیر در دریافت قرارداهایشان عادت دارند اما هر ساله با آغاز اسفند ماه بخشی از دستمزدهایشان پرداخت می‌شد تا آنها نیز بتوانند همچون دیگر افراد امورات زندگی خود را سپری کنند اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

* بعید می‌دانم مرکز هنرهای نمایشی مطالبات هنرمندان را بدهد

سامان خلیلیان کارگردان «تو هرگز نخواهی گشت» که مرداد ماه در تالار سایه تئاتر شهر اجرا کرد، گفت: طبق گفت‌و‌گویی که با مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی داشتم، دوستان مدعی شدند که که در روزهای آخر سال و در لحظه آخر دستمزدها پرداخت می‌شود اما با توجه به شواهد و اینکه پولی هم موجود نیست، بعید می‌دانم اتفاقی رخ دهد و عملا گروه‌هایی که باید از طرف مرکز هنرهای نمایشی حمایت شوند دست خالی سال جدید را شروع می‌کنند.

وی ادامه داد: اساسا تئاتر در وزارت ارشاد دیده نمی‌شود، در قیاس ردیف بودجه تئاتر و سینما همه چیز مشخص است اما این باعث نمی‌شود که دوستان مسئول دست روی دست بگذارند و پیگیری نکنند. این مطالبات جزء دیون هنرمندان است و اگر کسی پیگیر نشود در اولویت قرار نمی‌گیرد. به نظرم از سوی معاونت هنری می‌‌شد این مسئله قدری تسهیل ‌شود. باید پیگیری بهتر و مستمری صورت گیرد. باید از سوی معاونت هنری ارتباطات تناتنگی با وزیر و مسئولان مالی برقرار شود تا حداقل بودجه تئاتر وصول شود.

 * هنرمندان نمی‌خواهند شب عیدی شرمنده خانواده‌هایشان شوند

هادی عامل دیگر کارگردان تئاتر که نمایش «مضحکه دزدها» را در تماشاخانه سنگلج اجرای کرده است، در خصوص عدم پرداخت قرارداد و دستمزدش از سوی مرکز هنرهای نمایشی گفت: نمی‌دانم چرا زمانی که نوبت به اجرای تعهد مرکز هنرهای نمایشی می‌رسد همه چیز با تاخیر انجام می‌شود. تمام گروه‌های اجراهای خود را به نحو احسنت انجام دادند اما پولی دریافت نکردند.

این هنرمند خطاب به مسئولان گفت: ما هم آدم هستیم، صبحانه می‌خوریم، لباس می‌پوشیم و مسافرت می‌رویم بنابراین باید دستمزد و قراردادهایمان پرداخت شود. هنرمندان شب عیدی نمی‌خواهند شرمنده خانواده‌هایشان شوند.

 * به عدم پرداخت قراردادهایمان در زمانی مشخص عادت کردیم

شیوا مسعودی نیز که نمایش «اینجا کجاست؟» را تابستان در تئاتر شهر به روی صحنه برد، اظهار داشت: بخشی اصلی قرارداد ما که مربوط به دستمزد عوامل به خصوص دستمزد خانم رامین‌فر هنوز پرداخت نشده است و طی پیگیری‌هایی که داشتیم فقط گفته می شود که تا آخر سال پرداخت می‌شود.

وی گفت: داستان پرداخت قراردادهای هنرمندان از سوی مرکز هنرهای نمایشی تکراری و عادت شده است.

 بر اساس این گزارش اگرچه با آمدن حسین طاهری به مرکز هنرهای نمایشی بخشی از هنرمندان می‌پنداشتند که این مدیر به دلیل ارتباطات با صدا و سیما و سینما بتواند در جهت جذب منابع مالی موفق باشد اما مرور زمان نشان داد این فرضیه در طرح مسئله باقی ماند.

تنها 12 روز به پایان سال باقی مانده است و هنوز هیچ هنرمندی دستمزد خود را دریافت نکرده است،‌ این در حالی است که از اواخر اسفند ماه حساب‌های مالی دستگاه‌های دولتی بسته می شود و پرداخت معوقات در اواخر اردیبهشت ماه و خرداد ماه صورت می‌گیرد.

بسیاری از هنرمندان در روزهای پایانی سال همچنان امید دارند که شاید مدیران تئاتری به خود آیند و پیگیر تامین منابع مالی برای پرداخت دستمزد هنرمندان شوند.