تشکل «دایره ده» مدتی پیش نامه‌ای را در اعتراض به کسر 20 درصدی گیشه نمایش‌هایی که بدون استفاده از کمک هزینه دولتی در تالارهای دولتی اجرا می‌شوند به معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کرد اما از آنجا که این معاونت هنوز پاسخی به این نامه نداده است، این تشکل تئاتری با نگارش متنی، اعتراض خود را نسبت به سکوت معاونت هنری اعلام کرد و خواستار پاسخگویی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید شد.

پایگاه خبری تئاتر:  «نامه سرگشاده «دایره ده» خطاب به معاونت هنری وزارت ارشاد

تشکل «دایره ده» در اعتراض به کسر غیرقانونی ۲۰% از فروش گروه‌های نمایشی که آثار خود را بدون استفاده از سوبسید دولتی در سالن‌های دولتی اجرا می‌کنند، نامه‌ای را خطاب به آقای مرادخانی معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرد، اما متأسفانه با گذشت هفته‌های متوالی از ارسال آن نامه تاکنون ،مسئولین مربوطه نسبت به آن سکوت اختیار کرده‌اند!

از آنجا که گروه‌های تئاتر کشور در طول سالیان زیاد و به طور خاص در چند سال گذشته در شرایط دشوار اقتصادی و با تکیه بر تماشاگران خود حیات‌شان را ادامه داده‌اند، لذا حذف کسر غیرقانونی ۲۰% از فروش تئاترهای دولتی را حق خود دانسته و همچنین مدیران جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید را در ابتدای فعالیت خود دعوت به پاسخگویی و حل مشکلات قانونی جامعه تئاتر می‌کند.

در پی متن نامه ارسالی به جناب آقای مرادخانی منتشر می‌شود و از جامعه تئاتر تقاضا داریم در جهت احقاق حقوق قانونی با موضوع توقف کسر ۲۰% از فروش اجراها در تالارهای دولتی،همراهی و پیگیری‌های جدی را مبذول داشته و از مسئولین مربوطه نیز انتظار داریم پاسخگو باشند و وعده تغییرات را عملی کنند. ما به تغییرات نیاز داریم و در عین حال پرسش روشن ما این است که ایا در سیستم جدید شاهد تغییراتی خواهیم بود که منافع جامعه تئاتر را تامین کند یا خیر؟»

در متن این نامه‌ خطاب به معاون هنری وزارت ارشاد آمده است:

«احتراما به عرض می‌رساند ما کارگردانان عضو تشکل «دایره ده» از آنجا که شما را مدیری پیگیر در پیشبرد و اصلاح امور هنری کشور و از جمله تئاتر می‌دانیم بر خود لازم دانسته تا یکی از مسایل قابل بررسی حوزه تئاتر را با شما در میان بگذاریم.

سال‌هاست هنرمندان تئاتر در تئاترهای دولتی به تولید و اجرای تئاتر می‌پردازند و بر اساس تصمیمی مبهم موظفند 20 درصد از فروش خود را به انجمن هنرهای نمایشی پرداخت کنند. سال‌هاست قراردادهای تیپ مورد نظر نه تنها در پرداخت دستمزدها افزایش پیدا نکرده بلکه دچار اختلال شده و بسیاری از گروه‌های تئاتر باید بدون دریافت سوبسید یا با دریافت بخش اندکی از حمایت ملی دولت از تئاتر، به تولید آثار خود بپردازند و از طریق فروش گیشه اقتصاد اثر خود را تامین کنند. در این میان نکته حیرت انگیز دریافت تنها 80 درصد از فروش توسط گروه‌ها و پرداخت 20 درصد فروش به تالارهای نمایشی است.از آنجا که بسیاری از تالارهای نمایشی ما به دولت تعلق دارند، لذا به نظر می‌رسد کسر 20 درصد از فروش اجراها نه تنها منطقی نیست ، بلکه تا حدی ظالمانه و باعث دلسردی تولید و عرضه محصولات تئاتری و تلاش گروه‌ها برای جذب هر چه بیشتر تماشاگر می‌شود.

لذا ما به عنوان اعضای «دایره ده» و جمعی از کارگردانان عضو جامعه تئاتر از شما می‌خواهیم با انجام پیگیری‌های لازم برای پیدا کردن راهکارهای قانونی جهت جذف تصمیم مبهم کسر 20 درصد از فروش اجراها، جامعه تئاتر را به نوعی یاری کرده و باعث چرخش اقتصادی منصفانه‌تری در تئاتر کشور شوید.»

محمد حسن معجونی مدیرعامل دایرۀ ده به نمایندگی از اعضا:

محمد چرم‌شیر، آتیلا پسیانی (گروه تئاتر بازی)، رضا حداد (گروه تئاتر سایه)، حمید پورآذری (گروه تئاتر پاپتی ها)، امیر رضا کوهستانی (گروه تئاتر مهر شیراز)، علی اصغر دشتی (گروه تئاتر دن کیشوت)، همایون غنی‌زاده (گروه تئاتر مانگو)، آروند دشت آرای (گروه هنرهای اجرایی ویرگول)، رضا گوران (گروه تئاتر یرما)، رضا ثروتی (گروه تئاتر مکث)، محمدحسن معجونی (گروه تئاتر لیو).