مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با تأکید بر اینکه حمایت‌های دولت از تئاتر باید با یک نگاه کلان انجام شود، عنوان کرد: جامعه تئاتر نباید خود را به بدنه دولت وابسته کند و سبد چرخش مالی خود را تنها در وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی نبیند.

پایگاه خبری تئاتر: حسین طاهری ادامه داد: حداقل کمکی که مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند انجام دهد، حمایت‌های معنوی برای تئاتر است. ما در این بخش مکلف هستیم که بسترسازی وهمگرایی کنیم و همچنین زیرساخت‌های تئاتر را مثل فعالیت‌های تئاتر در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها ایجاد کنیم.

باید حمایت‌ها از تئاتر غیر مستقیم باشد

او درباره وضعیت تئاتر دولتی و تئاتر خصوصی توضیح داد: اینکه دولت باید به تئاتر کمک کند، شکی نیست. مطمئنا باید برای همه هنرها بسترسازی و نمونه‌سازی کنیم. بخشی از تئاتر هم دولت است، اما خوشبختانه نسل جوان و پرتلاشی در حال ایجاد فرصت‌های اقتصادی است. البته ما مکلفیم چارچوب‌هایی را در نظر بگیریم که این شکوفایی به خوبی اتفاق بیافتد و کمترین آسیب وارد شود.

 طاهری با اشاره به تجربه تئاتر خصوصی در سایر کشورها افزود: تجربه حمایت از تئاتر در کشورهای اروپایی به گونه‌ای است که هیچ کمکی به طور مستقیم به تئاتر نمی‌شود. اما با روش‌های دیگری به طور غیرمستقیم به تئاتر کمک می‌شود. ما هم باید بتوانیم چنین بستری را فراهم کنیم و با یک نگاه کلان برای تعیین مسیر آینده تئاتر کمک کنیم.

 مدیر اداره هنرهای نمایشی همچنین تصریح کرد: البته بحث عدم وابستگی در شرایط فعلی اجتناب‌ناپذیر است. طبعا تئاتر نباید خیلی خود را وابسته به بدنه دولتی کند. جامعه تئاتر نباید سبد چرخش مالی خود را تنها در وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی ببیند، این جراحی باید به آرامی انجام شود.

باید سازمان تئاتر تشکیل شود

طاهری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره شکل‌گیری سازمان تئاتر عنوان کرد: یکی از اشتباهات تاریخی که در تئاتر رخ داده این است که مرکز هنرهای نمایشی تبدیل به اداره کل شد. ما همان‌طور که در سینما معاونت داریم، می‌توانیم در تئاتر هم برای داشتن ردیف بودجه مشخص و زیرساخت‌های اقتصادی به سمت تشکیل یک سازمان تئاتری برویم. البته قطعا شکل‌گیری این سازمان به معنی حضور بیش از حد دولت در تئاتر نیست، بلکه بیشتر برای فعالیت نیروهای چالاک‌تر و البته تأمین بودجه بیشتر برای تئاتر است.

وی افزود: ما باید در ساختار مدیریت تئاترمان به سمتی برویم که بیشتر کارها با خدمات الکترونیکی انجام شود و مراجعات حضوری کمتر شود. ما در این شکل می‌توانیم تشکیلات چالاک‌تری داشته باشیم. خوشبختانه معاونت هنری هم در این زمینه بسیار فعال است. می‌توان با مدل ساده‌تری امور تئاتری را سریع‌تر پیش برد. البته باید بپذیریم که تئاتر در زمینه کارهای اداری نسبت به جاهای دیگر عقب‌تراست.

وزارت علوم تالار مولوی را احیا کند

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه باید در تئاتر تمرکززدایی انجام شود، درباره وضعیت تالار مولوی تصریح کرد:‌ بخش اعظمی از بزرگواران ما تنها به دنبال اجرا در تئاتر شهر و مجموعه‌های نزدیک آن هستند. ما با وزارت علوم صحبت‌هایی داشتیم که تالار مولوی روی پا بیاید، چرا که واقعا سالن بسیار خوبی است و شرایطی فراهم شود که این سالن هویت خود را پیدا کند و به گونه‌ای نشود که همه به دنبال اجرا در تئاتر شهر باشند.

او ادامه داد: صحبت‌هایی با وزارت علوم درباره تالار مولوی داشته‌ایم و این درخواست را از وزارت علوم داریم که این سالن‌اش را احیا کند. البته ما هم از هیچ کمکی برای تالار مولوی دریغ نخواهیم کرد.

طاهری که شب گذشته (چهارشنبه 21 اسفند) در برنامه مجله تئاتر صحبت می‌کرد، درباره وضعیت تئاتر شهرستان‌ها اظهار کرد: سایه مرکز هنرهای نمایشی نباید تنها به نزدیکی معاونت هنری محدود باشد. این سایه باید در نقاط مختلف ایران و برای همه علاقه‌مندان تئاتر باشد. در شهرستان‌های مختلف استعدادهای بسیار زیادی وجود دارد که دولت مکلف است از آن‌ها حمایت کند تا آن‌ها بتوانند کار کنند.

وی افزود: سهمی را که می‌خواهیم به عنوان بودجه اختصاص دهیم، باید با نگاه سراسری در کل کشور باشد و طرحی مانند طرح استقرار هم به همین منظور دنبال می‌شود.

نباید در خانواده تئاتر حرمت کسی شکسته شود

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اهمیت خانه تئاتر و انجمن‌های صنفی تصریح کرد:‌ یکی از راه های دور شدن از ساختارهای دولتی توجه به همه مجموعه‌ها از جمله خانه تئاتر است که می‌تواند باعث چالاکی در مدیریت تئاتر شود. خوشبختانه دلسوزی، دقت و توجه در خانه تئاتر هم وجود دارد و باید به سمتی برویم که تعاملات‌مان با یکدیگر بیشتر شود.

طاهری با تأکید بر اینکه باید همگرایی بین اهالی تئاتر وجود داشته باشد، ادامه داد: خوشبختانه در خانواده تئاتر همدلی و همگرایی نسبت به خیلی جاهای دیگر بیشتر است و البته این توقع وجود دارد که بیشتر باشد. نباید در خانواده تئاتری کسی به دیگری طعنه بزند و یا حرمت کسی شکسته شود. خواهش من از جامعه تئاتر این است که مثل بعضی از بخش‌ها مانند ورزش که اسطوره‌های ما لطمه می‌خورند در تئاتر این گونه نباشد. ما این توجه را در تئاتر داریم که حرمت کسی شکسته نشود و درخواست ما این است که خانواده تئاتر وارد این بازی‌ها نشوند و حواس‌شان به این مسائل باشد چون به هر حال مدیریت‌های دولتی گذرا هستند و در واقع تئاتر برای خود خانواده تئاتر است.

او همچنین درباره تعامل تئاتر با تلویزیون عنوان کرد: ما در این فرصت کوتاه علی‌رغم برگزاری جشنواره تئاتر فجر جلسات متعددی با رسانه ملی داشتیم و قرار است شبکه‌های مختلف براساس بضاعت در معرفی تئاتر سهمی داشته باشند، حتی در بخش‌های خبری تلویزیون هم صحبت‌هایی داشتیم که سهمی برای تئاتر وجود داشته باشد.