هشتمین جشنواره تئاتر ثمر در حالی کار خود را در عمارت نوفل لوشاتو شروع می‌کند که 24 گروه نمایشی برای رقابت با هم آماده شدند.

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری و آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره تئاتر ثمر با حضور محمدرضا ژیان مؤسس جشنواره، افشین علی اصفهانی داور جشنواره و حامد نصرآبادیان دبیر  جشنواره ساعتی پیش هفتم اسفند‌ماه در عمارت نوفل لوشاتو برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا ژیان مؤسس جشنواره ضمن تبریک روز زن و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان کرد: خوشحالم که افتتاحیه جشنواره ما به برکت این بانوی بزرگوار در این روز قرار گرفته است. جشنواره ما اکنون در هشتمین دوره خود قرار دارد.

وی در ادامه افزود: ۲۳۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ما ارسال شده بود که از این تعداد ۸۰ اثر به مرحله خوانش رسیدند و ۲۴ اثر نیز در مرحله بازبینی و داوری برای رقابت انتخاب شدند.

ژیان با اشاره به اینکه نامزدهای جشنواره پیش از مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد، گفت: از بین پنج نامزد، یک نفر تقدیر و یک نفر نیز لوح و تندیس جشنواره را دریافت خواهد کرد. شش اثر هم در بخش میهمان حضور دارند که یکی از آنها کار جواد مولانیا است و قبلاً اجرا رفته است، تا روز اختتامیه مشخص می‌شود که به همه میهمانان یک جایزه تعلق می‌گیرد یا اینکه یک نفر از بین میهمان‌ها تقدیر می‌شود چرا که بخش میهمان از بخش رقابت جشنواره جدا است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت عمارت نوفل لوشاتو کارهایی را برای اجرای عموم انتخاب خواهد کرد، گفت: اگر کیفیت اثری بالا باشد، اجرای عموم خواهد گرفت.

ژیان درباره بلیت فروشی کار گفت: چند اثر چون رودابه و شب هزار و یکم از همان ابتدا فروش رفتند بقیه کارها هنوز در مرحله فروش هستند، با این حال کارهایی هم داریم که حتی یک بلیت هم نفروخته‌اند. از خود شما هنرمندان هم می‌خواهم که برای حمایت از کارهای هم حتما کارها را بخرید و تماشا کنید، در این صورت می‌تواند درباره آنها قضاوت درست کنید.

وی درباره دستورالعمل‌های گروه‌ها برای اجرا گفت: همه دستور‌العمل‌ها امشب اعلام خواهد شد. ساعت کار جشنواره ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر است و در این بین سه اثر در عمارت نوفل لوشاتو به اجرا خواهند رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گروهی می‌تواند از شب قبل برای دکور زدن در سالن حضور داشته باشد، گفت: خیر، چنین امکانی برای ما ایجاد نشده است.

ژیان اظهار داشت: متأسفانه ما در این دوره هیچ اسپانسر مالی نداریم، بلیت‌ها برای گروه‌ها با تخفیف پنجاه درصد اعطا می‌شود، دبیرخانه این امکان را ندارد که برای گروهی بلیت رایگان صادر کند. عده ای شاید در جشنواره دنبال اسپانسر باشند این نکته را من بگویم که تا کاری فروش نداشته باشد اسپانسری هم از آن حمایت نمی‌کند، حتی اگر شاهکار هم باشد! چرا که فروش روی جذب سرمایه تأثیرگذار است.

وی اظهار داشت: یک عده می‌گویند ما در جشنواره حضور نمی‌یابیم ما دنبال تهیه کننده هستیم، این به نظر توهماست، ابتدا باید ببینیم که یک تک اجرا را گروهی می‌تواند بفروشد یا خیر، در این صورت به فکر اسپانسر باشد.

ژیان درباره تبلیغات کار گفت: تبلیغات و بلیت فروشی‌ها در سایت تیوال، تئاتر بازها، ثمر فستیوال، ثمر پلاس و پیج نوفل لوشاتو صورت گرفته است.

در ادامه افشین علی اصفهانی داور جشنواره نیز عنوان کرد که به نمایندگی از تیم داوران جشنواره خوبی را آرزو می‌کند و در این خصوص افزود: امیدوارم به یمن روز مادر، ابتدا رفاقت و سپس رقابت برای گروه‌ها باشد و ما هم شاهد جشنواره خوب، آرام و پرهیجانی باشیم. هر کدام از ما که ثابت کنیم بهتر از دیروز هستیم، برنده شده‌ایم.

وی درباره آسیب‌شناسی کارها پس از جشنواره گفت: همه ما برنده هستیم چرا که به این جشنواره راه پیدا کرده‌ایم، حتی کسانی که به این جشنواره هم نیامده‌اند به دلیل اینکه تئاتر کار می‌کنند، برنده‌اند.

همچنین حامد نصرآبادیان دبیر جشنواره گفت: خیلی سالن‌ها الان شنبه‌ها اجرا یا نمایشنامه خوانی دارند بنابرای از همه گروه‌ها می‌خواهم که کسی درخواست زمان اضافه‌تر برای دکور یا کارهای دیگر را نداشته باشد، شرایط خاصی برای گروه خاصی نمی‌توان درنظر گرفت ، این اجحاف در حق دیگران است و امکان پیگیری‌اش نیست.

وی در ادامه افزود: در ارتباط با دکور هم باید بگویم که ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است کارهایمان را به پیشکسوتانمان تقدیم کنیم اما باین حال باز هم سالن‌ها به سختی پر می‌شود یا دوستانمان مهمان ما بشوند، چه قدر خوب است که از کارهای هم حمایت کنیم، مخصوصاً اگر از جشنواره‌ای که کمتر حمایتی از مرکز هنرهای نمایشی گرفته است!

اصفهانی خطاب به گروه‌های نمایشی اظهار داشت: من به عنوان نماینده تیم داوران می‌گویم که همه می‌دانیم شما با وقت کم دکور می‌زنید اما ما شرایط بازبینی را برایتان درنظر می‌گریم با همان کیفیت اصلی دکور و نور، بنابراین همه تمرکز را روی کارگردانی و بازی بگذارید تا چیزی رخنه‌ای بر تمرکزتان نگذارد.

وی درباره جایزه بهترین کار از نگاه مخاطب گفت: نحوه انتخاب این بخش را هنوز مشخص نکرده‌ایم، در حال رأی‌گیری هستیم نظرمان این است کسانی که بلیت برای تماشای کار تهیه می‌کنند را درنظر بگیریم. یک درخواست هم از دبیر جشنواره داریم و آن هم ایجاد یک جایزه دیگر برای گروه‌ها یا افرادی که به دیگران کمک می‌کنند، است مثل جایزه یاور مهربان، ممکن است گروه‌هایی نیاز به کمک داشته باشند و دیگران به آنها کمک کنند با نظر یک بازبین می‌تواند این اتفاق هم بیافتد.

 اجراهای جشنواره تئاتر ثمر به منظور رشد و گسترش هنر تئاتر و کشف استعداد جوانان از فردا در عمارت نوفل لوشاتو آغاز می‌شود.