پایگاه خبری تئاتر: شبکه نمایش خانگی کاملاً دوران پرنوسان و سینوسی را طی 10 سال اخیر پشت سر گذاشته است. تقریباً حیات و تولد نمایش خانگی در حوزه تولید محتوا آثار نمایشی با مهران مدیری و سریال قهوه تلخ کلید خورد؛ سریالی که بهشدت مخاطبان و طرفداران کمدیهای مدیری را به سمتوسوی شبکه خانگی کشاند تا دست صداوسیما در آن سالها خالی شود. اما این تمام ماجرا نبود. *اعتبار بر باد رفته شبکه خانگی شبکه نمایش خانگی نیامده اعتبار خودش را نابود کرد. سریال «قهوه تلخ» ناتمام ماند. سریالهای بعدی نیز هر کدام به طریقی موجب بیاعتمادی مخاطبان شده بودند. با این همه، پاشنه آشیل اصلی شبکه خانگی در آن مقطع، قیمتهای لوحهای فشرده نبود و حتی تا اندازه معقولی هم فرهنگسازیهای لازم درباره حق رایت خرید قانونی این محصولات انجام شده بود و علاقهمندان هم به شیوه فرهنگی و متمدنانه با این ناهنجاری مقابله میکردند. *ورود سرمایهداران به شبکه خانگی اما با این همه، گرههای کور مشکلات شبکه نمایش خانگی از زمانی آغاز شد که برخی افراد متمول وارد این حوزه شدند. ورود یا سرمایهداران تازهوارد در شبکه خانگی خیلی زود اثرات منفی خود را در حوزه کلانتر از شبکه خانگی یعنی سینما به منصه ظهور رساند. تناسب قیمت حقالزحمه بازیگران را شبکه خانگی بر هم زده است. از سوی دیگر، ظرفیت درآمدی خوبی در شبکه خانگی وجود دارد که امروز شاهد هستیم اکثر سینماگران در شبکه خانگی یک اثر هنری در کارنامه خود ثبت کردهاند. تمام این موضوعات زمانی اثرات خودش را نشان داد که یک باره قیمت محصولات دیویدی آثار سینمایی از قیمت سه الی پنج هزار تومان به قیمت 10 هزار تومان افزایش پیدا کرد. *افزایش قیمت محصولات فرهنگی حال با تصویب چند برابری قیمت این محصولات فرهنگی، مخاطب به شبکه خانگی پشت کرد و اکنون در شرایطی قرار داریم که حدود 6 سریال در شبکه خانگی با حضور تعداد زیادی چهره و ستاره در حال فعالیت هستند، اما مخاطب هیچ رمق یا میلی به دیدن آنها ندارد. مسلماً یکی از دلایل مهم قهر مخاطب یا کمرنگ شدن رابطه مخاطب با شبکه خانگی به قیمت 10 هزار تومانی این محصولات بر میگردد. تصور کنید اقشار متوسط و مستضعف در جامعه کنونی که با افزایش قیمت چند برابری مایحتاج ضروری مواجه شده اند، بهراحتی بخش تفریحات فرهنگی خود را کنار میگذارند تا بخش دیگری از زندگی روزمره خودشان را مرمت یا حداقل بازسازی کند. *افزایش قیمت به ضرر شهرستانیها افزایش قیمت محصولات شبکه خانگی شاید بیشتر از همه به ضرر مردم شهرستانهای ضعیف تمام شده است. چرا که خریداری یک دیویدی سه هزارتومانی برای خانوادههای شهرستانی کمبضاعت مطمئناً آسانتر از خریداری همان محصول با قیمت 10 هزار تومان است. همچنین ناگفته نماند برخی شهرستانهای کشور هنوز مکان فرهنگی مانند سینما ندارند و رابطه علاقهمندان این شهرستانها به سینما فقط از سمت شبکه خانگی صورت میپذیرد. *توزیع دو قسمتی هزارپا در شبکه نمایش خانگی فیلم سینمایی «هزارپا» ساخته ابوالحسن داوودی و بازی رضا عطاران و جواد عزتی در گیشه سینما تمام رکوردها را جابهجا کرد و به فروشی بیش از ٤١ میلیارد تومان رسید تا صدرنشین پرفروشها باشد. اما سازندگان این اثر در اقدامی عجیب، فیلم سینمایی «هزارپا» را در قالب دو قسمت با فاصله زمانی چندین روزه قرار است منتشر کنند؛ حرکتی که اصلاً به سود قشر مستضعف علاقهمند به سینما نیست. دو لوح فشرده دیویدی «هزارپا» هر کدام با قیمت 10 هزار تومان باعث میشود مخاطب 20 هزارتومان را صرف خریداری این فیلم کند. اتفاقی که در نسبت با آثار سینمایی دیگر نمونه مشابه ندارد و برای نخستین بار شاهد آن هستیم. هر چند مشخص نیست آیا تبدیل فیلم سینمایی به سریالی دو قسمتی اصلاً با قوانین آیین شبکه نمایش خانگی منطبق است یا خیر؟ بازنده این ماجرا شاید مخاطب سینما باشد که در شرایط سخت اقتصادی برای تماشای نسخه کامل یک فیلم سینمایی باید هزینه ٢٠ هزار تومانی و دو برابری قیمت اصلی انجام دهد و مطمئناً در این میان، سود حاصل شده از فروش دو نسخه هزارپا بیشتر از فروش تک نسخهای آن بوده است. رضا رخشان، تهیه کننده فیلم سینمایی «هزارپا» در ارتباط با توزیع دو قسمتی این اثر به خبرنگار ایرنا پلاس گفت: زمان فیلم بسیار طولانی بود، به همین دلیل تصمیم گرفته شد نسخه کارگردان هم به بازار عرضه شود. به دلیل افزایش زمان فیلم در سینما نمیتوانستیم همه آن را پخش کنیم. آقای ابوالحسن داوودی، کارگردان تصمیم گرفتند نسخه کارگردان هم به بازار عرضه کنند. وی در پاسخ به این سؤال که نسخه کارگردان چیست؟ گفت: نسخهای که خود کارگردان کل متریال را تدوین کردند و تدوین شده به بیرون عرضه میکنند، یعنی کل زمان سه ساعته و آن مواردی را که در سینما حذف شده است را هم اضافه کردهاند و علاوه بر آن، مصاحبه، دو پشت صحنه و مراسم فرش قرمز را شامل میشود که به غیر از این موارد، زمان فیلم هم افزایش پیدا کرده است. رخشان در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش هزینه سیدیهای نمایش خانگی چرا آن را با یک نسخه توزیع نکردهاید، خاطرنشان کرد: چون زمان زیاد بود و فیلم جذاب است و مردم هم دوست دارند ببینند و خیلیها هم به دنبال آن هستند؛ به خاطر همین تصمیم گرفته شد مواردی که در فیلم نبوده است در فیلم دوم هم قرار دهیم. این تهیه کننده درباره چگونگی انجام این اتفاق در شبکه نمایش خانگی افزود: شرکت سینمایی سوره این اتفاقات را هماهنگ کردند و خوشبختانه موفق هم بودیم.